Augmented Reality I undervisningen
Hvem er vi Jacob Knudsen,udviklingskonsulent Anne Charlotte Petersen, udviklingskonsulent
Augmented Reality Virkeligheden tilføjes et ekstra informationslag, eksempelvis: - Ekstra Fakta - Ting der ikke umiddelbart er der eller har været der engang - Fiktionslag - Æstetiske eller følelsesmæssige fortolkninger I vores tilfælde ved brug af medieteknologier
Et par eksempler fra danske AR projekter
Hammershøj AR Statens Museum for Kunst Eksempel fra Kunstens verden Et centralt element på billedet er fjernet og kan nu kun ses via mobilen. En del af maleriet kommer til live Koldinghus, Aros og Skovgaard Museet som andre eksempler
Forsvundet i tiden Københavns Befæstning Formidling af historie Spil Fiktion og Spænding Aktive brugere Video
Stol på ingen! Kolding Bibliotekerne Layar Reality Browser Lokationsbaseret formidling Renæssancekrimi om Koldings historie Blanding af fiktion og fakta Flere informationslag Aktive brugere Video
Et Kærlighedsmysterie Kolding Bibliotekerne Layar Creator Søren Kierkegaard for begyndere Brug af Fiktionsgreb: Brev- og kærlighedsromanen, Inspiration fra gotisk kærlighedsfortælling Kierkegaard TV Video
Kort intro til Layar Creator, Layar Stiktu, Aurasma og Poistr
Aurasma "Byg selv" AR Ipad, iphone og android Det hele laves på den mobile enhed Mulighed for at dele med andre Video, fotos og 3D Tjek også Layar Stiktu, etc
Hoppala Lokationsbaseret læring Byrum Flere informationslag CMS lignende brugerplatform Link BuildAR, Junaio, Poistr, etc
Layar Creator AR via billedgenkendelse CMS lignende brugerplatform Video, audio, billeder, links, youtube, sociale medier, m.m. Link
Ideer til AR i undervisningen
Detektiven og de skjulte spor Informationslagene kan være skjulte De kan indeholde hints i stedet realinformation De kan indeholde gåder der skal løses Leg og spil Stol på ingen, De 23 kranier og krimikoncept Case: Gerningsstedet og AR Motivation. Involvering. En leg. Game. Hele tiden huske, at det også kunne være eleverne, der laver detektivhistorierne til hinanden. Nødvendige færdigheder: slutning? Begrænse information/men nødvendig information. Give anledning til at søge videre: Se efter noget bestemt. Fx billedet på museet – genstanden, der ikke hører til – hvor er den i virkeligheden = se på andre billeder. Hvad gør, at den kan passe ind eller ikke passe ind? Kompositorisk/tidshistorisk/emnemæssigt/farvemæssigt. På samme måde med noget tekst – genre, emne, stemning, tid. Eksempel ellers?
Mening og ny mening til kunstværker Information om delelementer Tilføje elementer til billedet Lade billeder komme til live Lade de enkelte elementer tale Case: Tilføj fremmed element Video På jagt på museet – jf. også detektiven, på jagt efter spor.
En bog kommer til live Ekstra Video materiale Ekstra Audio materiale Ekstra fotos 3D Skjulte spor Case: Elever tilføjer nye lag og nyt liv til kedelig bog Bøger – lægge relevant video ind. Lægge lyd ind. Blive udgangspunkt for elever til yderligere informationssøgning – nysgerrighed. En sang/et nyhedsindslag – noget der spiller op imod. Lægge oplæsning ind – dramatisere oplæsning = forståelsen i det læste. Udvide historie – se fra andet perspektiv/fortælle i anden form – fx brevet, huskesedlen… skrive klage. = knytte indhold til det, det handler om. Give andre fornyet oplevelse.
Undervisning i byrum Der hvor tingene er foregået Møde de personer der var med i historien Genskabe bygninger der engang var Tilføje nye elementer Efterlade spor, der ikke kan ses med det blotte øje. Tilgå flere informationslag Case: Besættelsestiden Forforståelse, arbejde, efterbehandling Gå tur flere gange – få forskelligt indhold hver gang. Forforståelse = at man er på sted? Det kendte, man kan tage udgangspunkt i? Gå tur og få yderligere information Gå tur og selv lægge relevant indhold ind = arbejde Gå de andres tur og reflektere på Nye opgaver – repetition, kritisk stillingtagen.
Augmented Reality Er ikke sjovt i sig selv
Mine første 100 dage med Ipad Hent rapporten her
Det var det. Så får I ikke mere for den 25 øre Jacob Knudsen og Anne Charlotte Petersen