Gregers Mogensen, Rejsekort A/S ITS Danmark – årsmøde d.12. april 2011 Status for rejsekort Gregers Mogensen, Rejsekort A/S 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011
Rejsekort – i få ord: Betaling og billet i et kontaktløst Smart Card Købes på Internettet, ved papirskema og i automat Check Ind ved start af rejse – 50/70 kr. forudbetaling Check Ind ved skift Check ud ved rejse slut– pris beregnes og trækkes på kort Optankning: Automatisk (direkte) Internettet (Indirekte – stationer ~6 timer /busser næste dag) Rejsekortautomat (direkte) Salgssted (direkte) Internetadgang til rejsedata, betalingsinfo og spærring Tre slags rejsekort: Personligt, Flex og Anonymt. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 2
Rejsekort i drift Siden 1. februar 2011 har kunderne kunnet bruge rejsekort her: 1. april 2011 stoppede salg af klippekort i Movia Vest. Over 8.000 rejsekort er solgt. Ca. 60% heraf via rejsekort.dk. Der købes pt. 3-400 rejsekort dagligt. Der er foretaget over 150.000 rejser med rejsekort. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 3
Pilot i Nordjylland 16. maj åbnes for kunder i Nordjylland på udvalgte nærbanestationer og buslinje M2 fra lufthavnen til universitetet. Bus Tog 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 4
De næste trin i planen Movia Syd: Oktober 2011: Boomerang-kortet udskiftes med rejsekort i busserne. Hovedstadsområdet: August 2011: Høje Taastrup-Østerport og Movia bus line 250S og 3A. November 2011: Alle øvrige stationer i Hovedstadsområdet. Januar 2012 – juni 2012: Øvrige busser i Hovedstadsområdet. Fyn og Jylland: Januar 2012: Stationer i Jylland og på Fyn Sydjylland: Juni 2012- december 2012:Prøvedrift busser i Sydjylland 2013: Fuld drift i Sydjylland. Nordjylland Oktober 2011: 45 busser, Nordjyske Jernbaner og DSB-stationer. Oktober 2012: Øvrige busser i Nordjylland. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 5
Rejsekort – kundens oplevelse Systemet beregner prisen for rejserne korrekt Systemet håndterer kundernes betalinger korrekt. Papir-/mobil- billet vil fortsat findes som alternativ Nemt at bruge Betalingsmuligheder for begrænset (planlagt udvidet) For få funktioner til kundebetjening (planlagt udvidet) For få prisoplysninger (planlagt på Rejseplanen.dk) Svært at bruge: Nye vaner 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 6
Landsdækkende rejsekortsystem i 2012 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 7
Rejsekort – landsdækkende: 2-3 millioner kort heraf 50 % regelmæssigt aktive 450 stationer med 4000 kortlæsere 3000 busser med 10.000 kortlæsere 2000 håndterminaler 450 rejsekortautomater 400 POS (Salgsarbejdspladser) 10.000 medarbejdere skal uddannes 500 millioner rejser per år 7,5 milliarder kr. i omsætning 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 8
Kontrakten med East-West Kontrakten blev indgået i 2005. East-West skal levere et færdigt rejsekortsystem. East-West skal levere udstyr og installere i busser og på stationer. East-West skal drive og vedligeholde rejsekortsystemet i mindst 11 år efter systemovertagelse – dvs. til 2024. Der er knyttet kvalitetskrav til drift og vedligeholdelse, så East-West er ligeså afhængig af en god kvalitet som Rejsekort A/S. East-West har undervurderet opgaven, og der er efterfølgende indgået Tillægsaftale I-V. Projektet er herved blevet ca. 3 år forsinket. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 9
DK-rejsekort vs. etablerede systemer i andre lande DK-rejsekort anvender samme teknologi og samme basiskoncept, som rejsekort-systemer i andre lande. DK-rejsekort adskiller sig fra andre systemer ved: At være et fælles system for alle trafikvirksomheder i et land og dermed give kunden et kort til al kollektiv trafik At kunderne afregner for en sammenhængende rejse, uden at kende til zoner m.v. (Note: Grupperejse er også en unik DK-feature) At kunder (med betalingskort) fra begyndelsen har mulighed for auto-optankning og tank- op via internettet. At salgssystemer, kundeservice og økonomi er fælles og en integreret del af systemet. Konklusion: Store rejsekortsystemer anvender samme teknologier og tekniske koncepter, men de bygges individuelt, fordi lokale forhold kræver forskellige løsninger. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 10
Rejsekort vs. Mobiltelefon Anvendelse af mobiltelefon som erstatning for rejsekort kræver Mobiltelefoner med NFC. Disse kommer nu endelig i 2011/12. Rejsekort og NFC er samme kontaktløse teknologi, så DK-rejsekortsystemet kan håndtere begge. Åbning af DK-rejsekortsystemet for NFC er primært en væsentlig administrativ og teknisk udviklingsopgave for Rejsekort A/S (ikke for EW). Situationen overvåges løbende og projektstart forventes i 2013. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 11
Sikkerhed mod snyd og misbrug Kunderelateret Rejser, hvor de fastlagte rejseregler ikke efterleves. Forsøg på svindel ved optankning og refusion af rejsekort Hackning af rejsekort (ændring/kopiering af data på kortet) Medarbejderrelateret Tyveri, inkl. ”vennetjenester” Ulovlig håndtering/anvendelse af data i rejsekortsystemet Øvrige Indbrud i udstyr Tyveri af udstyr Hackning af rejsekortsystemet (ikke autoriseret adgang) Leverandør og underleverandører af IT-system og IT-drift 27-09-2010 Rejsekort A/S - Fortrolig
Hackning af rejsekort Hackning af kort Gevinst Omfang af misbrug = X Overvågning Gevinst Straf X Forholdsregel 1: Detaljeret overvågning Sikre at data på rejsekortet stemmer overens med oplysninger i rejsekortsystemet Analysere om Check Ind/Check Ud transaktioner har et normalt mønster Giver fuld indsigt i misbrug - presseberedskab Forholdsregel 2: Styrket teknisk sikkerhed på rejsekortet Gør hackning sværere Gør spærring af rejsekort mere effektiv Som hovedregel meldes hackning (ændring/kopiering af kortdata) til politiet. ”Mifare Classic er – også i dag – meget mere sikkert end papirbilletter” ”Electronic ticketing”, London januar 2010 27-09-2010 Rejsekort A/S - Fortrolig
? 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 14