Gregers Mogensen, Rejsekort A/S

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
En fremtidssikret planlægningsløsning
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
En styrket indsats mod piratkopiering Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen Industriens Hus den 14. marts 2008.
Teststrategi Engrosmodellen
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Hvad er korruption? En kort introduktion
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Netværksmøde 27. november 2012  Siden sidst fra ledelse og bestyrelse  Trafik  En orientering  Ny børnepolitik  En orientering  Skolens økonomi 
Afkobling af stivelsesstøtte
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
- i en verden, hvor tidsregistrering er nemt og ikke tager tid EBF Seminar  Nemt  Overblik  Sikkert  Frigør tid  Dokumenterer  ”Beskytter”
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
Emner/Indlæringsmål lekt. 5+6
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Implementering af it-system
Teststrategi Engrosmodellen
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Danmarks Veje Foranalyse
Dato - Dok.nr.1 Engrosmodellen - Kort status Dialogforum
Strategiplanen er fundament og retning.
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Formandens beretning IDA Syd 2011 Birgit Kjærside Storm.
Virksomheder - definition
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
FynBus og sms-billetten. Ca køreplantimer Ca. 350 busser 18 mio. passagerer Billetindtægter: 230 mio. Kr. 10 kommuner Regionen Om FynBus.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Hvem er vi? Fra PROSA - Forbundet af IT-Professionelle Peter Ussing - Formand –over 25 års erfaring i branchen, senest som systemarkitekt hos CSC Henrik.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
Global Compact og CSR – fra principper til praksis 3. juni 2008 Muligheder for støtte gennem VÆKSTmidt programmet.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Seminar Nyborg Strand 3. maj 2011 Nortec System A/S Seminar Nyborg Strand 24. april 2012.
Temadag om indkøb og udbud Torsdag den 25. oktober 2012 Peter Molbæk Driftsleder ITS.
EBF seminar - Tirsdag den 24. april 2012 Velkommen til MIELE A/S.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Punkt 14 Eventuelt nyt domicil. Status nu FU har diskuteret og fået foretaget en sammenligning af omkostninger FU er positiv Denne præsentation giver.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
DIF inklusive specialforbundene har behov for at forberede sig til næste spillelovgivning skal forhandles i DIF har koncentreret udviklingsmidler.
Hvordan håndterer en mindre virksomhed CSR?
Hvordan får jeg min marksprøjte til at registrere oplysninger fuldautomatisk? Thomas Bak, Danmarks JordbrugsForskning,
Landskonsulent Christian Haldrup
FORSTÅ PRISERNE PÅ REJSEKORT Rejsekort DSB – februar 2012.
Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.
Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S Orientering om rejsekortet 27 februar 2012 Orientering om rejsekort
Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
En introduktion til rejsekort – nem betaling til bus, tog og metro.
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen.
Plan for det videre arbejde med uddannelsesprogrammer
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Ny strategi for rejsekortet Trafikdage 2016 Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling, DSB Eskil Thuesen, Centerchef for Ressourcer og Service,
Principper for drifts-og datasikkerhed i Rejsekort
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Klar til smart vækst / GATE21
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Bilag 6b Flytteprojekt – Overblik
Præsentationens transcript:

Gregers Mogensen, Rejsekort A/S ITS Danmark – årsmøde d.12. april 2011 Status for rejsekort Gregers Mogensen, Rejsekort A/S 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011

Rejsekort – i få ord: Betaling og billet i et kontaktløst Smart Card Købes på Internettet, ved papirskema og i automat Check Ind ved start af rejse – 50/70 kr. forudbetaling Check Ind ved skift Check ud ved rejse slut– pris beregnes og trækkes på kort Optankning: Automatisk (direkte) Internettet (Indirekte – stationer ~6 timer /busser næste dag) Rejsekortautomat (direkte) Salgssted (direkte)   Internetadgang til rejsedata, betalingsinfo og spærring Tre slags rejsekort: Personligt, Flex og Anonymt.   12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 2

Rejsekort i drift Siden 1. februar 2011 har kunderne kunnet bruge rejsekort her: 1. april 2011 stoppede salg af klippekort i Movia Vest. Over 8.000 rejsekort er solgt. Ca. 60% heraf via rejsekort.dk. Der købes pt. 3-400 rejsekort dagligt. Der er foretaget over 150.000 rejser med rejsekort. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 3

Pilot i Nordjylland 16. maj åbnes for kunder i Nordjylland på udvalgte nærbanestationer og buslinje M2 fra lufthavnen til universitetet. Bus Tog 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 4

De næste trin i planen Movia Syd: Oktober 2011: Boomerang-kortet udskiftes med rejsekort i busserne. Hovedstadsområdet: August 2011: Høje Taastrup-Østerport og Movia bus line 250S og 3A. November 2011: Alle øvrige stationer i Hovedstadsområdet. Januar 2012 – juni 2012: Øvrige busser i Hovedstadsområdet.   Fyn og Jylland: Januar 2012: Stationer i Jylland og på Fyn Sydjylland: Juni 2012- december 2012:Prøvedrift busser i Sydjylland 2013: Fuld drift i Sydjylland. Nordjylland Oktober 2011: 45 busser, Nordjyske Jernbaner og DSB-stationer. Oktober 2012: Øvrige busser i Nordjylland. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 5

Rejsekort – kundens oplevelse Systemet beregner prisen for rejserne korrekt Systemet håndterer kundernes betalinger korrekt. Papir-/mobil- billet vil fortsat findes som alternativ Nemt at bruge Betalingsmuligheder for begrænset (planlagt udvidet) For få funktioner til kundebetjening (planlagt udvidet) For få prisoplysninger (planlagt på Rejseplanen.dk) Svært at bruge: Nye vaner 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 6

Landsdækkende rejsekortsystem i 2012 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 7

Rejsekort – landsdækkende: 2-3 millioner kort heraf 50 % regelmæssigt aktive 450 stationer med 4000 kortlæsere 3000 busser med 10.000 kortlæsere 2000 håndterminaler 450 rejsekortautomater 400 POS (Salgsarbejdspladser) 10.000 medarbejdere skal uddannes 500 millioner rejser per år 7,5 milliarder kr. i omsætning 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 8

Kontrakten med East-West Kontrakten blev indgået i 2005. East-West skal levere et færdigt rejsekortsystem. East-West skal levere udstyr og installere i busser og på stationer. East-West skal drive og vedligeholde rejsekortsystemet i mindst 11 år efter systemovertagelse – dvs. til 2024. Der er knyttet kvalitetskrav til drift og vedligeholdelse, så East-West er ligeså afhængig af en god kvalitet som Rejsekort A/S. East-West har undervurderet opgaven, og der er efterfølgende indgået Tillægsaftale I-V. Projektet er herved blevet ca. 3 år forsinket. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 9

DK-rejsekort vs. etablerede systemer i andre lande DK-rejsekort anvender samme teknologi og samme basiskoncept, som rejsekort-systemer i andre lande. DK-rejsekort adskiller sig fra andre systemer ved: At være et fælles system for alle trafikvirksomheder i et land og dermed give kunden et kort til al kollektiv trafik At kunderne afregner for en sammenhængende rejse, uden at kende til zoner m.v. (Note: Grupperejse er også en unik DK-feature) At kunder (med betalingskort) fra begyndelsen har mulighed for auto-optankning  og tank- op via internettet. At salgssystemer, kundeservice og økonomi er fælles og en integreret del af systemet.   Konklusion: Store rejsekortsystemer anvender samme teknologier og tekniske koncepter, men de bygges individuelt, fordi lokale forhold kræver forskellige løsninger. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 10

Rejsekort vs. Mobiltelefon Anvendelse af mobiltelefon som erstatning for rejsekort kræver Mobiltelefoner med NFC. Disse kommer nu endelig i  2011/12.      Rejsekort og NFC er samme kontaktløse teknologi, så DK-rejsekortsystemet kan håndtere begge. Åbning af DK-rejsekortsystemet for NFC er primært en væsentlig administrativ og teknisk udviklingsopgave for Rejsekort A/S (ikke for EW). Situationen overvåges løbende og projektstart forventes i 2013. 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 11

Sikkerhed mod snyd og misbrug Kunderelateret Rejser, hvor de fastlagte rejseregler ikke efterleves. Forsøg på svindel ved optankning og refusion af rejsekort Hackning af rejsekort (ændring/kopiering af data på kortet) Medarbejderrelateret Tyveri, inkl. ”vennetjenester” Ulovlig håndtering/anvendelse af data i rejsekortsystemet Øvrige Indbrud i udstyr Tyveri af udstyr Hackning af rejsekortsystemet (ikke autoriseret adgang) Leverandør og underleverandører af IT-system og IT-drift 27-09-2010 Rejsekort A/S - Fortrolig

Hackning af rejsekort Hackning af kort Gevinst Omfang af misbrug = X Overvågning Gevinst Straf X Forholdsregel 1: Detaljeret overvågning Sikre at data på rejsekortet stemmer overens med oplysninger i rejsekortsystemet Analysere om Check Ind/Check Ud transaktioner har et normalt mønster Giver fuld indsigt i misbrug - presseberedskab Forholdsregel 2: Styrket teknisk sikkerhed på rejsekortet Gør hackning sværere Gør spærring af rejsekort mere effektiv Som hovedregel meldes hackning (ændring/kopiering af kortdata) til politiet. ”Mifare Classic er – også i dag – meget mere sikkert end papirbilletter” ”Electronic ticketing”, London januar 2010 27-09-2010 Rejsekort A/S - Fortrolig

? 12-04-2011 ITS-DK årsmøde 2011 14