Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal
SnitkerGroup
Mål for brugervenlighed - Let at lære. - Let at huske. - Effektivt at bruge. - Forståeligt. - Tilfredsstillende at bruge. Definitionen bygger bl.a. på ISO 9241 standarden.
2 eller flere personer Nielsen Norman Group
Ekspertevaluering Nielsen Norman Group
Fordele • Relativt billig • Forberedelse til brugertest • Behøver ikke en formel usability uddannelse • Fungerer tidligt i processen • Hurtigere end brugertest
Ulemper • Kompleksitet • Fordomme • Falske alarmer • Finder ikke alle usability problemer • Dårlig til at foreslå løsninger
Udviklingsprocessen
Konvention fra ”virkeligheden”
Konvention – ikke fra ”virkeligheden”
Brugerprofiler • Overskrift • Køn • Alder • Beskæftigelse • Erfaring med IT Der er tale om et forsikringsselskab Kvinde 34 år Salg af bilforsikringer til private kunder God erfaring med PC og internet, og erfaring med systemet til administration af bilforsikringer, ikke så god erfaring med selskabets andre systemer.
• Ved at uddanne sig til grafiker • Nyere smartphone, tablet og computer • Spiller online computerspil • Utålmodig hvis google ikke finder et brugbart resultat
• Pensioneret kontorassistent • Har en ældre bærbar computer • Bruger meget tid i sin have • Spørger gerne datteren til råds, før hun kaster sig ud i noget teknisk.
Beregne befordringsfradrag Tillade cookies på computeren og opdatere java
Sessionen er udløbet, fordi brugeren ikke har været aktiv i 10 min Brugeren ønsker at tilgå systemet fra en tablet Brugsscenarier
Ekspertevaluering 1.Visibility of system status 2.Match between system and the real world 3.User control and freedom 4.Consistency and standards 5.Error prevention 6.Recognition rather than recall (system memory) 7.Flexibility and efficiency of use 8.Aesthetic and minimalist design 9.Help users recognize, diagnose, and recover from errors 10.Help and documentation - where
Heuristic - guidelines nes.html
Selvbetjeningslønsninger
Nytorv 17 | 1450 København K | | Lucas Wxyz René Rosendal