Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Mobile løsninger i hverdagen-udfordringer og muligheder
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Brugerne på Kommunikationsforum.dk “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” Mark Zuckerberg,
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
PDF/A Skal - Skal ikke? v/ René Mittå Specialkonsulent
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Usability: Viden og analyse
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
ASP.NET Cache, State DataGrid og Diagnostics. Agenda – ASP.NET Cache, State og Cookies ( 1 del ) –Cache –Static member –Application State –Session State.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
6. Kvantitativ usability
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Grunde til at jeg elsker dig
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
4. Usability i designprocessen
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability ITU, efterår Usability metoder 24. September 2009 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Design - brugervenlighed
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Design af interaktion.
Design af interaktion.
Præsentationens transcript:

Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal

SnitkerGroup

Mål for brugervenlighed - Let at lære. - Let at huske. - Effektivt at bruge. - Forståeligt. - Tilfredsstillende at bruge. Definitionen bygger bl.a. på ISO 9241 standarden.

2 eller flere personer Nielsen Norman Group

Ekspertevaluering Nielsen Norman Group

Fordele • Relativt billig • Forberedelse til brugertest • Behøver ikke en formel usability uddannelse • Fungerer tidligt i processen • Hurtigere end brugertest

Ulemper • Kompleksitet • Fordomme • Falske alarmer • Finder ikke alle usability problemer • Dårlig til at foreslå løsninger

Udviklingsprocessen

Konvention fra ”virkeligheden”

Konvention – ikke fra ”virkeligheden”

Brugerprofiler • Overskrift • Køn • Alder • Beskæftigelse • Erfaring med IT Der er tale om et forsikringsselskab Kvinde 34 år Salg af bilforsikringer til private kunder God erfaring med PC og internet, og erfaring med systemet til administration af bilforsikringer, ikke så god erfaring med selskabets andre systemer.

• Ved at uddanne sig til grafiker • Nyere smartphone, tablet og computer • Spiller online computerspil • Utålmodig hvis google ikke finder et brugbart resultat

• Pensioneret kontorassistent • Har en ældre bærbar computer • Bruger meget tid i sin have • Spørger gerne datteren til råds, før hun kaster sig ud i noget teknisk.

Beregne befordringsfradrag Tillade cookies på computeren og opdatere java

Sessionen er udløbet, fordi brugeren ikke har været aktiv i 10 min Brugeren ønsker at tilgå systemet fra en tablet Brugsscenarier

Ekspertevaluering 1.Visibility of system status 2.Match between system and the real world 3.User control and freedom 4.Consistency and standards 5.Error prevention 6.Recognition rather than recall (system memory) 7.Flexibility and efficiency of use 8.Aesthetic and minimalist design 9.Help users recognize, diagnose, and recover from errors 10.Help and documentation - where

Heuristic - guidelines nes.html

Selvbetjeningslønsninger

Nytorv 17 | 1450 København K | | Lucas Wxyz René Rosendal