Musiksociologi 26.02.14 Opsummering af grundlæggende sociologi Vejledning på synopsis og problemformulering
Hvad er musiksociologi? En (overordnet) model for analyse: Se også Longhurst (2007), s. 20-24
Adorno, marxisme, kritisk teori Fremmedgørelse, varegørelse Varefetichisme (”musikkens fetichkarakter”) Standardisering Pseudo-individualisering
Kulturindustrien Hesmondhalgh (2007), s. 52-53 God ifm. problemformulering. Begreb: The complex professional era (jf. kreativ klasse, sen-/postmoderne etc.) Frith (2001) om musikindustrien: Udgivelsesindustri. Rettighedsindustri. Talentindustri. Teknologiindustri.
To centrale sociologer NB! ”Music is not usually the main focus of the sociology of music.” (Ellis 2009, 44) Becker: Art Worlds. Interaktionist, netværk. Borudieu: Kritisk overfor kunstværkernes status i-sig-selv. Habitus, felt, forskellige kapitalformer.
Bourdieu (fortsat), dias fra 1. semester Bourdieu (1993), figur 1, s. 38 1. Klasseforhold 2. Magt 3. Kunst. Den kulturelle produktions felt. Dobbelt hierarki: - Heteronomi (afhængigt af andre felter): Succes mht. salg, opførelser etc. Autonomi (uafhængigt af magt og klasse): ”Degree specific consecration” [gradssepcifik helliggørelse], kunstnerisk prestige. Kampen står om autoriteten til at definere kunst.
Bourdieu (fortsat), dias fra 1. semester Bourdieu (1993), figur 2, s. 49 De overordnede hierarkier gennemskæres af felternes indre hierarkier. Sammenhæng med publikums social hierarkier. (Modsætnings)forhold mellem økonomisk og symbolsk kapital. Legitimitet: L’art pour l’art Borgerskabets værdier og institutioner Det populære, massekulturelle Metode for feltanalyse: Lokaliser feltets position ift. magtfeltet. Kortlægning af kampen om de specifikke kapitalformer feltet rummer. Analyse af agenternes habitus.
Fremlæggelse af problemformulering og synopsis