Centrets dokumentationsopgave Præsentation af Centrets perspektiv på handicap Kortlægning af barrierer – et eksempel Afdækning af mulige barrierer – et eksempel
Centrets dokumentationsopgave Resultater – at påvirke den handicappolitiske udvikling - at skabe opmærksomhed om et ligebehandlingsproblem - at rejse debat – sætte gang i en politisk proces - at anvise løsningsforslag
Centrets perspektiv på handicap FN’s Standardregler om lige muligheder for handicappede En normativ ledetråd
FN’s standardregler Skelner mellem funktionsnedsættelse og handicap Funktionsnedsættelse: mennesker kan have funktionsnedsættelser på grund af fysiske, intellektuelle eller sansemæssig funktionshæmning, en medicinsk betinget tilstand eller en sindslidelse
FN’s standardregler Handicap: betyder tab eller begrænsning af mulighederne for at deltage i samfundslivet på lige fod med andre. Beskriver relationen mellem et menneske med funktionsnedsættelse og dets omgivelser. Sætte fokus på mangler ved omgivelserne
Centrets perspektiv på handicap Funktionsnedsættelse + barrierer = handicap
Kortlægning af barrierer - tilgængelighed Eksempel: Undersøgelse af tilgængelighed til folkebiblioteker, 1999 Operationalisering af tilgængelighedsbegrebet til typer af funktionsnedsættelse
Tilgængelighedsparametre Fysiske forhold: Adgangsforhold til biblioteksbygningen Adgangsforhold inde i biblioteksbygningen Handicaptoilet og øvrige toiletter Udlånsskranken Selvbetjeningsudlån
Tilgængelighedsparametre Information om bibliotekets indretning, reglement og materialer Tilgængelighed til søgeredskaber, Internet og hjemmeside Tilgængelighed til kulturelle arrangementer Personalet service
Typer af funktionsnedsættelse Bevægelseshæmmede Personer der er døve Personer der er hørehæmmede Personer der er blinde Personer der er svagsynede Personer der er udviklingshæmmede Personer der er ordblinde
Afdækning af mulige barrierer Problematik – når vi ønsker at spørge mennesker med funktionsnedsættelse Spørgsmål om funktionsnedsættelse indgår sjældent i generelle undersøgelser Enheden er lille – fx blinde/synshandicap Hvordan skabes adgang til feltet/ undersøgelsens population
Eksemplet: overgang fra barn til voksen Overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse Tre målgrupper: Unge døve og hørehæmmede Unge med synshandicap Unge med bevægehandicap
Eksemplet: overgang fra barn til voksen Unge døve og hørehæmmede: overgang fra Nyborgskolen til ungdomsuddannelse Unge med synshandicap: Synsregistret – de amtslige synskonsulenters kartotek Unge med bevægehandicap – efterskolers elevadresser, Egmont-højskolen,
Små midler – store resultater?