Offentlig Privat Partnerskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Porteføljestyring
DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
Vejledning i god offentlig risikoledelse. Forord ”Når der er behov for en vejledning, der sætter fokus på offentlige lederes evne til at håndtere usikkerhed,
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Big Data – muligheder og udfordringer for sundhedsvæsnet
Arbejdsmiljøcertificering
Entrepriseforsikring
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Implementering af it-system
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Beskyt din computer og dine data!
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Samlet udbud - Hvad er det?
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Dato - Dok.nr.1 Engrosmodellen - Kort status Dialogforum
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Den Regionale LEAN Enhed
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kommercielle OPP’er – finansielle udfordringer? November 2012.
Portalanalyse Udfordringer ved iFrame integrationsformen i forbindelse med FOBS løsningen.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Projektstyring dag 2.
Seminar: Fastholdelse af seniorer
Ny privatmodel - Risikoanalyse 1 Brainstorm Brainstormingen gennemføres ved at spørge: ”Hvad kan gå galt? Hvad kan gå galt.
Niveau af Autenticitetssikring PIP ERFA møde 4. juni 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Den Regionale LEAN Enhed
Quality Management Systems
Enter. Nordic Risk Consulting2 Hvad kan N R C tilbyde din virksomhed ?
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Risikoledelse i det offentlige Danmark Håndtering af økonomiske risici Oplæg på PRIMO-konference Chefkonsulent.
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Landbrugets arbejdsskader og deres forebyggelse
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Enter. JBL / NRC / Hvad kan N R C tilbyde jeres virksomhed ?
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet – set fra Danske Bank København den 7. april 2016 Head of Group Financial Crime Jes Vinther Jørgensen.
Forslag og konsekvens1 Brancheskolernes forandringsproces Nye samarbejdsformer.
Risikostyring Hvad er risikostyring ? Forsøg på at undgå uheld, uønskede hændelser eller konsekvensen af disse. MålRisiko- identifikation.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Nordic Risk Consulting
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Engrosmodellen - Kort status
Forskningsdata management
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Sikkerhedskonference 2008
Implementering og dokumentation
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Risikostyring.
Rapportering af fremdrift eller status
Databehandleraftaler
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Offentlig Privat Partnerskab Risk management og risikodeling Erhvervs- og Byggestyrelsen 18. november 2004

Risikoidentifikation Budgetteret Risiko Public Service risiko Juridisk ansvar Finansiel risiko Politisk risiko Omdømme ADMINISTRATIVE Katastrofe opretning Levere service Outsourcing Driftstab Project risiko IT and Communications Compliance OPERATIONNELLE Miljø MENNESKER Brand Naturkatastrofer Sikkerhed Ansvar over for 3. mand Motorkøretøjer EJENDOM Selvfinansiering Risk Pooling Forsikring Risiko Regnbuen Sundhed og sikkerhed HR Nøglepersoner Kontrollere Vurdere Identificere

Lad os se på nogle risici Risikoidentifikation Miljø Udledning til atmosfæren Flydende udledning Helbred og sikkerhed Større ulykker Medarbejdersikkerhed Driftstab Råvareforsyning Svigt I IT systemer Genrejsning efter katastrofer Større katastrofer eller udledning Compliance H&S, Miljø

Miljø Eksisterende forurening Forurening fra drift Risikoidentifikation Eksisterende forurening Forurening fra drift Uventet Forventet Forurening i forbindelse med bygge/anlægsarbejder Skader på projektet Følgeskader Novara Agognate, High Speed Train Project, Italy

Personsikkerhed Fejl i projektering Udførelsesfejl Materialefejl Risikoidentifikation Fejl i projektering Udførelsesfejl Materialefejl

Eksempler på fejlkonstruktion Siemens Arena

Skade på entreprisen

Skade på entreprisen

Skade på entreprisen

Naturkatastrofer

En systematisk tilgang er vigtig, men den kan overvælde os med risici Risikoidentifikation Det er let at identificere visse risici og overse andre Der er behov for at være systematisk Alle risici har tilbøjelighed til at eksistere på et eller andet niveau i enhver organisation. Ikke alle risici er ens Antallet af betydningsfulde risici varierer meget Der er andre tilgange til risikoidentifikation, indeholdende: Check-lister Historisk præstation

At udvælge nøglerisici kræver en vurdering af deres potentielle alvorlighed Risikovurdering Der er to elementer I risiko: Omfanget af en skade eller påvirkningen af et svigt Sandsynlighed for en skade eller et svigt En simpel matrix kan anvendes til at vurdere de fleste risici: Sandsynlighed Konsekvens A B C D E A Truer levedygtigheden B Alvorlig, men kan overleves C Kortvarig påvirkning af præstationen D Vil sandsynligvis ikke tiltrække sig ledelsens opmærksomhed E Ingen målbar virkning 1 2 3 4

Konsekvenser må normalt vurderes på baggrund af flere kriterier Risikovurdering Almindeligt anvendte konsekvens kriterier indeholder: Tilskadekomst Finansiel påvirkning Rygte/omdømme Politisk påvirkning Service sammenbrud Miljøpåvirkning Du skal vælge et passende sæt kriterier Vi anbefaler normalt ikke over fire

Sandsynlighedsvurdering kræver specialistviden og erfaring Risikovurdering Sandsynligheden for et tab påvirkes af mange forhold: Bygninger og udstyrs design Medarbejderkvalifikationer, erfaringer og træning Driftsprocedurer Ledelsesprocesser Kultur At vurdere sandsynlighed kræver: Detaljeret viden om aktiviteter Specialist viden

Risikovurdering må baseres på viden Et enkelt sæt kriterier gør det ikke for alle organisationer Vi er nødt til at kunne variere dem De fleste risici kan vurderes ved fastslås ved hjælp af en risiko matrix Men det er altid et spørgsmål om vurdering I vil måske stifte bekendtskab med andre, ofte teknikker baseret på statistik Disse anvendes ofte for at sammenligne forskellige tekniske løsningsmuligheder

Lad os prøve at vurdere risici Risikovurdering Sandsynlighed Konsekvens A B C D E A Truer levedygtigheden B Alvorlig, men kan overleves C Kortvarig påvirkning af præstationen D Vil sandsynligvis ikke tiltrække sig ledelsens opmærksomhed E Ingen målbar virkning 1 2 3 4 H&S Medarbejdersikkerhed Brugersikkerhed Offentligheden Konsekvenstab Rygte/renommé

Risikostyringsmekanismer Eliminere Stop aktiviteten Anvend alternativ teknologi Modificer design Undgå Udvikle procedurer for at undgå risiko Reducere sandsynlighed eller konsekvens Ændre teknologi Modificere procedurer Overføre Få en anden organisation til at overtage aktiviteten Forsikring (eller anden risikofinansierings løsning)

Metodik fase 1 – forberedelsesfasen Vælg og udpeg én forsikringsmægler a. Anvend en overskuelig aftale og aflønningsform Granskning af projektdetaljer og sammenligne med invitation til bydere Forberede risk matrix og kommentere risikoallokering, I særdeleshed ansvar for ikke normale forsinkelser eller driftabsrisici Udarbejde oversigt over tilgængelig kontraktdokumentation med særlig fokus på forsinkelse og hævebestemmelser Overveje hovedentreprenørs og serviceleverandørs kommentarer og forslag til forsikring Foreslå overordnet forsikringsstrategi inkl. forberedelse af forsikringsprogram Hvis ønsket, tilbyde præmieindikationer til brug for budgetforudsætninger Opsumer forsikringsmuligheder, der skal afklares i fase 2- forhandlingsrunden

Metodik fase 2 – mellem prækvalifikation og valg af bud Udarbejde detaljerede kommentarer og/eller indput til kontrakter med særlig opmærksomhed på: Ansvar, forpligtelser, forsikring, hævebestemmelser, force majeure, udvidelsesbestemmelser/forlængelse, forsinkelse/afhjælpning, kompensationsbestemmelser (dagbøder etc.) Etablere grunddækning Præsentere og diskutere forsikringsmuligheder for OPP selskabets eksponering Beslutte hvilke uforudsete udgifter skal kontraktligt overføres frem for forsikring Definere hvilke forsikringer, der påhviler OPP selskabets underentreprenører og leverandører

Metodik fase 2 – mellem prækvalifikation og valg af bud 6. Møde/kontakt med hovedentreprenør, serviceleverandør, projektfinancier og/eller deres forsikringsrådgivere for at fastlægge deres særlige anbefalinger 7. Deltage i endelig drøftelse af risikoallokering og etablering af mulige forsikringer for de specielle risici, der falder uden for grunddækningen, og som underentreprenørerne ikke ønsker at bære Udarbejde risikoanalyse, risikobeskrivelse, forsikringsbetingelser til forsikringsgivere og fremskaffe forsikringsgivere Bistå advokater og /eller andre i projektteamet gennem fase 2 Forberede forsikringsbetingelser for OPP Selskabet Fremskaffe långivers endelige accept af forsikringsstrategi og -dækning på baggrund af ”due diligence” Udarbejde forslag til skadeadministration – rapportering og behandling

Metodik fase 3 – fra projektstart/aftaleindgåelse Placere OPP Selskabets forsikringer Fremskaffe de policer/dækningsbekræftelser som långiver har brug for Udsende forsikringsbetingelser Håndtere skader Lede periodisk gennemgang og implementere fornyelser og dækningsændringer