Kreativt koncept – eDag3 den borgerrettede kampagne Netværksmøde for digitale kontaktpersoner i Vejle, 15. sept. 2010
Agenda Sammenhæng til NemID-kampagne Kommunikationsstrategi eDag3 kampagne – kreativt koncept (eksempler) Netværkskommunikation Netværksstrategi Værktøjer og materialer eDag3 pressestrategi
NemID film http://www.publicdigital.dk/dimen/NemID_1_50s.mov
Sammenhæng til NemID-kampagnen Der skal skabes tydelig sammenhæng til NemID-kampagnen For at lukrere på det kendskab og den effekt kampagnen for NemID har opbygget i 6 måneder op til eDag3. For at opnå den positive effekt af synergi og sammenhæng i budskaber der skaber en stærkere fortælling. For vise en fælles offentlig front for at digitalisere borgerne i Danmark.
Den borgerrettede kampagne
Kommunikationsanledning Alt er samlet på borger.dk Langt de fleste offentlige dokumenter og formularer er nu tilgængelige. Det er nemt at logge sig ind med NemID og nye, spændende services som fx bibliotek, flytning, fornyelse af kørekort og alt med SKAT er nu fuldt integreret.
Overordnede udfordringer En dybtliggende og grundlæggende modvilje mod at involvere sig i de pligter, staten pålægger én Jeg kan nok ikke finde ud af det ... Manglende viden og kendskab til digitale services Foretrækker at tale med en person Digital signatur
De overordnede fordele for borgerne Den offentlige service er samlet ét sted – og det er mere enkelt at gøre tingene online end nogen sinde. 1.000 ting er blevet 100 gange nemmere. ”Så jeg kan jo gøre det selv hjemme i sofaen, lynhurtigt og når det passer mig”
Kommunikationsstrategi Skabe nærhed Det handler faktisk om dit liv. Skabe overskuelighed og optimisme Det er faktisk noget, jeg godt kan finde ud af. Skabe kategorien ”Borgerservice på nettet”. Skabe fællesskab Tale til alle der er ”Borger i DK”.
Tonalitet Et menneskeligt ansigt Humor og charme Passende lethed Vedkommende
Synergi med NemID Danmarksbilleder Det der forener borgere i DK Vores fælles historie i skiver Det skal være nemmere Stærkt grafisk slægtskab Musik
eDag3 kampagne Det kreative arbejde
Fælles annonce
Fælles annonce
Annonce for Bibliotek.dk
Annonce for ”Min Side”, Center for borger.dk
Bannere og landing page eDag3 kreativt koncept Bannere og landing page
Side 18
Side 19
Side 20
Side 21
Side 22
Side 23
Side 24
Side 25
Side 26
Side 27
Film under forberedelse Kreativt arbejde Film under forberedelse Alle partnerne nævnes i filmen Tv spot massivt i uge 44-46 (1.nov.-21. nov.) Film versioneret til infoskærme
Netværkskommunikation
Netværkskommunikation Karakteristika Personlig og nær formidling Høj troværdighed Stor spredning af information Brug af gatekeepers Situationsbestemt kommunikation Central styring. Lokal eksekvering Ny adfærd gennem påvirkning fra ambassadører
Netværkskommunikationens former Dialogmøder Undervisning (biblioteker og Lær mere-netværk) Events og aktiviteter
Fra analog til digital Vi skal sælge en ny måde at bruge det offentlige på Vi skal kommunikere i øjenhøjde, face to face – og gerne for sidste gang Vi skal sige farvel til en hyggelig sludder i borgerservice Vi skal fortælle, at så spændende er det heller ikke at stå i kø Og i det hele taget yde hjælp til dem, der gerne vil gøre det selv, med at blive borgere i dk
Vi har en sag! Vi skal fra gammeldags, langsomme, besværlige måder til en ny, moderne og bæredygtig måde Fra skranker og bureaukrati til enkel, effektiv og gennemskuelig samarbejde mellem ligeværdige partnere Det skal være nemmere at være borger i dk Og nu ER det 100 gange nemmere at klare 1.000 ting med borger.dk
VI SKAL GØRE SAMFUNDET EN ENORM ONLINE TJENESTE The mission VI SKAL GØRE SAMFUNDET EN ENORM ONLINE TJENESTE
Hvem er målgruppen? De internetvante, som alligevel bruger telefon, brev, personlig betjening De svage it-brugere
Netværksstrategien
Netværker
Idékatalog Workshop for eDag3 nøglepersoner den 20. september i Odense Gennemgang af idékatalog Input til idékataloget Lokale handlingsplaner Videndeling på Partnerforum Idékatalog er tilgængelig 1. oktober 2010
Hvor møder vi målgruppen? Vi møder borgeren dér, hvor borger.dk ville være et godt alternativ eller supplement: Biblioteker Borgerservicecentre Skattecentre Lær mere-netværks kurser Partnernes netværks berøringsflader Jobcentre
Værktøjer - kampagneguide
Designminual - forside
Designminual - indholdsoversigt
Designminual – fælles motivation
Designminual - typografi
Designminual - logo
Designminual - logoplaering
Designminual - farver
Designminual - farver
Designminual - foto
Designminual - eksempel
Designminual – eksempel
Skabeloner - mockup
Materialer Flyer til skrankerne i borgercentre og skattecentre ”Farvel og tak – du har stået i kø for sidste gang” (A5) Plakater Floor graphics (gulvklistermærker) Screensaver Skabeloner Webbanner Film til infoskærme Kuvertfyld
Icebreaker - giveaway Icebreaker, som lægger op til dialog med borgerne om selvbetjeningsløsningerne på borger.dk ”Livssituationsbolcher” Fødsel Skole Musik Post Bolig Vielse SKAT Flytning ATP
eDag3 - pressestrategi Aktivitetskalender
Pressestrategi – mål for kampagnen Vi er massivt i pressen med de gode casehistorier Alle borgere har hørt om digitale selvbetjeningsløsninger Alle danskere har et positivt indtryk af Borger.dk som stedet, hvor du finder alle løsningerne Side 59
Den gode mediehistorie har Aktualitet Væsentlighed Identifikation og nærhed Sensation Konflikt og spænding Side 60
Hvem er målgruppen? Netværk Kommuner Foreninger Samfund/medierne Organisationer Borgere Side 61
Aktivitetskalender – på Partnerforum Tidspunkt Formål Kontaktperson ServiceTorvet Biblioteket og Borgerservice i Ballerup møder borgerne. Borgmesteren byder på kaffe og borgmesterstang Torsdag den 4. november i BallerupCentret Vise borgerne hvor nemt det er at downloade musik på Bibliotek.dk, melde flytning osv. – alt sammen på borger.dk Bente Balle Tlf. 4447 5314 Email: bb@ballerup.dk
Pressemeddelelser Vi udarbejder pressemeddelelsesskabeloner, som I kan bruge til lokale medier Ud fra aktivitetskalenderen
Tak Og nu til SPØRGSMÅLENE …