Danske Museer 4. dec. 2012 Kulturinstitutioner og værdiskabelse Et storbyperspektiv Eksempel: København Christian Wichmann Matthiessen Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Christian Wichmann Matthiessen Københavns Universitet
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Internationalt konkurrensedyktige byregioner Professor Peter Maskell, Dr. Merc, PhD Department of Industrial Economics and Strategy.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Rejsen går til… CANADA .
Vækstforum Hovedstaden
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Hvad kan København som hovedstad?
Udvikling I landet bag motorvejen
Fremtidens danske fødevareklynge
ODENSE 2020 FRA STOR DANSK BY TIL DANSK STORBY
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Universitetets formål
Fremtidens globale konkurrence på viden og innovation bliver også en konkurrence mellem byer. De byer, der skaber de bedste vilkår, tiltrækker de kreative.
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
Oplevelsesøkonomisk satsning Økonomidirektørforeningens Årsmøde 2012 Direktør for Økonomi, Borger og Personale Erik Hattens Direktør for By, Erhverv og.
Udvikling i landet bag motorvejen Workshop 3: Vilkårene for erhvervsudvikling i udkantsområderne Direktør Lars Enevold Pedersen.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Gratis entré og bedre formidling i Danmark Steen Kyed Afdelingschef Kulturministeriet, departementet.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Billedkunst konference Lars Goldschmidt 21.apr. 10 Den kunstneriske tænknings betydning for erhvervslivet Lars Goldschmidt.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Videncenter for virksomheders globalisering v/Tine Svane Hansen
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Fyn Rundt 2006 & alt det andet: En oplevelses år baseret på kvalitet, ægthed og holdbarhed - Og erfaringerne fra 2004 og 2005 We are in the people business…
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Økonomisk globalisering
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globalisering, side
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
RUP’ens mål og innovation Jens-Peter Lynov Afdelingschef Forskningscenter Risø, DTU Nationallaboratorium med fokus på bæredygtig energi.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi Hustræf og seminar Svendborg den 27. maj
Billund Lufthavns betydning for den regionale økonomi Jacob Kronbak Institut for Maritim Forskning og Innovation & Henning Jørgensen Institut for Miljø-
et stærkere og bredere turismesamarbejde
afrapportering den 22. september 2005
Vækstforum Hovedstaden
Vækstforum Hovedstaden
Præsentationens transcript:

Danske Museer 4. dec Kulturinstitutioner og værdiskabelse Et storbyperspektiv Eksempel: København Christian Wichmann Matthiessen Københavns Universitet

Vidensøkonomien • Viden og information er nøgle-inputs og -outputs • Information og viden: Stigende diffusionshastighed • Vidensøkonomien er en netværksøkonomi • Sammenhængskraft har stigende betydning • Entreprenørskab og innovationsevne præmieres • Kritisk masse har betydning Globalisering • Man konkurrerer om (næsten) alt • Vækst i samarbejde og afhængighed • Prisen på transport: Faldende • Prisen på Kommunikation: Faldende • Prisen på face to face kontakt: Relativt stigende • Lokaliseringsbeslutninger: Valgfrihed • Derfor: Vælger man attraktive miljøer Vækstfaktorer Storbyer er økonomiens motorer • Stordriftsfordele - forskellighed • Bedst udstyret med videnssamfundets infrastruktur • Overgennemsnitslig andel af veluddannede personer • Godt opkoblet til den globale økonomi (lufthavne, internettets grundstruktur) • Hjemmebaser, klynger • Attraktive bymiljøer (Richard Florida) • Inerti

• Decision power • Koncentrerer: Finans Kultur, underholdning Service, handel Viden Kreativitet • Center Transport Kommunikation • Størrelse, for eksempel målt som: Befolkning Indkomst Produkt Interaktion Tilgængelighed • Kvalitet Metropoler To typer: • Kommandocentraler • Netværkscentre

Storbyfunktioner: Lokalisering Efter: Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung, 2011, forthcoming

Metropolitan Europe

Storbykonkurrence Generelle konkurrenter (Nordeuropa) • København • Stockholm • Hamborg • Berlin • Warszawa (upcoming) Tiltrække aktivitet •Turister Familie Business • Investeringer • Kvalificeret arbejdskraft Konkurrencens elementer • Rammebetingelser • Egenskaber – karakteristika. Herunder: • Mange Michelinstjerner • Kulturarv • Liveability (Richard Florida) • Markedsføring • Rygte: Lukket land, fremmedfjendsk • Det Øresundsregionale kort • Femern Bælt forbindelsen • European Spallation Source Kulturens centre Konkurrenter Europæiske eksempler • København • Amsterdam • Barcelona • Berlin • Bruxelles • Stockholm • Prag • Madrid London Paris Rom Athen

Kulturinstitutioners værdi

Københavnske kulturinstitutioners værdi Ejendom, samlinger, kulturarv Et estimat baseret på tilgængelige vurderinger Kroner:

Socio-økonomisk lokaleffekt (f. eks. målt i beskæftigede): • Direkte værdi • Indirekte værdi Underleverandører Turisterhverv for egne besøgende Videre i kæden af underleverandører • Induceret værdi (ansattes forbrug inklusive skattefinansieret offentlig service) Værdi for bydeles liv og udvikling: • Karakterskabende • Drivkraft for byfornyelse • Sociale muligheder for lokalsamfundet Værdi for byens/regionens brand (lokaliseringsfaktor): • Familieturister • Forretningsturister (MICE) • Niels Bohr effekten • Tiltrækning af arbejdskraft • Nylokalisering af virksomhed Værdi for byregionen Bidrag til regionens produktionsniveau: • Forskningsresultater (lokal spin off) • Uddannet personale • Lægger en ”bund” under anden aktivitet (events) • Skaber baggrund for anden produktion

Kultursektoren i Danmark 2009 Arbejdspladser 2009AlleKultursektoren Danmark Hovedstadsregionen

Kultursektorens arbejdspladser indenfor kommunegrænsen 2009 Meget høj andel Høj andel Median Lav andel Meget lav andel

Udvalgte kulturinstitutioner

20 kulturinstitutioner Årsværk: Omsætning pr. år: mio. kr. De seks nationale kulturinstitutioner: • Det Kongelige Bibliotek • Det Kongelige Teater • DR • Nationalmuseet • Statens Arkiver • Statens Museum for Kunst Kulturklubben: • Danmarks Akvarium • Eksperimentarium • Grønnegårds Teater • Karen Blixen Museet • Kunstindustrimuseet • Louisiana • Ny Carlsberg Glyptotek • Parken • Rosenborg • Statens Forsvarshistoriske Museum • Statens Naturhistoriske Museum • Tivoli • Tycho Brahe Planetarium • Zoo

Virksomhedens egne aktiviteter Underleverandører Videre led i kæden af underleverandører Virksomheder der leverer overnatning, forbrug, rejser Løn til ansatte Forøget økonomisk aktivitet p. gr. af forbrug af løn Besøgende fra steder udenfor regionen Direkte økonomiske indvirkning Indirekte økonomiske indvirkning Inducerede økonomiske indvirkning Skatter Løn til ansatte osv Skatter

Direkte effekt af 20 kulturinstitutioner fordelt på bopælskommuner prik = 100 personer I alt: Heraf Hovedstadsregionen: 7585 Resten af landet: 875

Totale beskæftigelseseffekt (direkte+indirekte+induceret inklusive offentligt forbrug) af 20 kulturinstitutioner fordelt på arbejdsstedskommuner prik = 100 personer I alt: Heraf Hovedstadsregionen: Resten af landet: 4,584

Totale beskæftigelseseffekt (direkte+indirekte+induceret inklusive offentligt forbrug) af 20 kulturinstitutioner fordelt på bopælskommuner prik = 100 personer I alt: Heraf Hovedstadsregionen: Resten af landet: 5.760

20 kulturinstitutioner 2009 Beskæftigelseseffekter Direkte8.777 Indirekte/induceret6.120 Offentligt forbrug9.960 Totale effekt Samlet omsætning 6,936 mia. kr. Kommunale skatteindtægter minus skat af eventuel Arbejdsløshedsunderstøttelse Af totale beskæftigelseseffekt1,592 mia. kr.

Personale • Mission • Strategi • Virksomhedskultur • Indsats Økonomi Økonomisk basis (budget) Mennesker • Udstillinger • Forestillinger • Website • Publikationer • Forskningsresultater • Kandidater • Forretningsmæssige aktiviteter • Medier • Tiltrækning af turister WOCO - VisitDenmark Politik Samfund Kulturinstitutioner: Traditionel oversigt over effekten af virksomheden Input OutputEffekt

Personale • Mission • Strategi • Virksomhedskultur • Indsats Økonomi Økonomisk basis (budget) Mennesker • Udstillinger • Forestillinger • Website • Publikationer • Forskningsresultater • Kandidater • Forretningsmæssige aktiviteter • Medier • Tiltrækning af turister WOCO - VisitDenmark Politik Samfund Kulturinstitutioner: Men sådan bør man opgøre effekten af virksomheden! Input OutputEffekt • Byudvikling: distrikter, klynger • Byfornyelse: pioner • Social medvirken: kvarterløft • Storbykonkurrence • Samspil med hinanden • Samspil med byplanlægning • Samspil med bystrategi • Samspil med virksomheder • Tripple helix Nye input Nye output

Lokaliserede produktions- og forbrugskomplekser baseret på kulturaktiviteter Kulturdistrikter Kunstdistrikter Byers centrale dele Byfornyelse baseret på: • Kultur/kunst infrastruktur • Kultur/kunst events Lokaliserede klynger baseret på kultur/kunst produkter Kulturelle kvarterer Billedproducenter: Film, TV High tech komplekser Kultur og geografi Koncentration

Lokaliserede produktions- og forbrugskomplekser baseret på kulturaktiviteter Kulturdistrikter Kunstdistrikter Byers centrale dele Byfornyelse baseret på: • Kultur/kunst infrastruktur • Kultur/kunst events Lokaliserede klynger baseret på kultur/kunst produkter Kulturelle kvarterer Billedproducenter: Film, TV High tech komplekser Kultur og geografi Koncentration

Kulturelle distrikter Et underspillet kort • Fælles organisation • Strategisk mobilisering • Markedsføring • Aktiviteter • Skiltning • Autentiske kvarterer (Richard Florida) • Føreroller: Byfornyelse og byudvikling • Distriktsløft • Stærkere bidrag til byens profil (Museumsinsel)

Tivoli Glyptoteket Slotsholmen Rigsarkivet Det Kongelige Bibliotek Nationalmuseet Thorvaldsen Teatermuseet Jødisk Museum Tøjhuset Det KongeligeTeater Skuespilhuset Operaen Odd Fellow Palæet Charlottenborg Museumsskibe Rosenborg Slot Statens Kunstmuseum Hirschsprungske Samling Statens Naturhistoriske Museum Botanisk have Kongens Have Roskilde: Vikingeskibsmuseet Roskilde Museum Helsingør: Kronborg Kulturværftet

Klyngeanalyse

Karakteristika: Geografisk nærhed Ensartede krav til infrastruktur, rammevilkår, arbejdskraft Læring, opkvalificering Men også konkurrence Hvem: Virksomheder med ensartet produktions- og/eller teknologisk fokus Underleverandører Konsulenter Aftagere Forskningsverdenen Finansieringsvirksomheder Offentlig ledelse Klynger og klyngeanalyse Hvordan: Organisationskapacitet Ledende virksomhed (-er) Ledende forskningsinstitution (-er) Hvorfor: Skabe initiativer Fælles udvikling og innovation Realisere forretningsmæssigt potentiale New value added

Ledende virksomheder Ledende forskningsenheder Klyngens opbygning

Regering: National Regional Lokal Ledende virksomheder Ledende forskningsenheder Komplementære virksomheder Forskningens verden Kvalifikations institutioner Konsulenter Finansielle virksomheder Service- Virksomheder Under- leverandører

Regering: National Regional Lokal Ledende virksomheder Ledende forskningsenheder Komplementære virksomheder Forskningens verden Kvalifikations institutioner Konsulenter Finansielle virksomheder Klynge management Service- Virksomheder Under- leverandører

Felter med klyngekarakteristik: • Farma/Medico/helbred • Fødevarer • Transport og logistik • Informations- og kommunikationsteknologi • Miljø • Forretningsservice-financiering • Forretningsturisme Felter med enkelte klyngekarakteristika: • Film/television • Design • Elektroniske spil • Energi • Clean technology • Familieturisme • Materialer-nanoteknologi Storkøbenhavnske klynger

Kultursektoren som basis for nye klyngeinitiativer

Naturhistorie - teknik: • Statens Naturhistoriske Museum, Tycho Brahe Planetarium, Zoologisk Have, Danmarks Akvarium, Eksperimentarium • Naturhistoriske universitetsinstitutter (biologi, geologi, geografi), Danmarks Tekniske Universitet • Forskningsinstitutioner: GEUS, Meteorologisk Institut, Risø, DHI, Geodætisk Institut • Region Hovedstaden, Københavns kommune, Søværnet, gymnasieskolen, grundskolen, tekniske skoler • Miljø-, energi- og entreprenørvirksomhed, også små virksomheder • Wonderful Copenhagen, Dansk Industri, NGO’er, Carlsbergfonden, Parken, Danmarks Radio Ledende virksomhed: ?

Billedkunst - design: • Statens Museum for Kunst, Glyptoteket, Louisiana, Kunstindustrimuseet • Humaniora ved universiteterne, arkiteksskolen, designskolen • Arkitektvirksomheder, gallerier, auktionshuse, stormagasiner, Illums Bolighus, Royal Copenhagen, rejsebureauer • Modebranchen, Wonderful Copenhagen, Dansk Design, Danmarks Radio Ledende virksomhed: ?

Historiens vingesus: • Nationalmuseet, Statens Forsvarshistoriske Museum, Vikingeskibsmuseet, Rosenborg Slot, Karen Blixen Museet, Statens Arkiver, Det Kongelige Bibliotek, gamle (krigs-)skibe • Historie, arkæologi og konservatorer: institutter og centre ved universiteterne • Forlagsbranchen, antikvitetshandel, medieverdenen, rejsebureauer, gymnasieskolen, grundskolen • Slotsforvaltningen, Wonderful Copenhagen, Danmarks Radio Ledende virksomhed: ?

Teater og musik: • Det Kongelige Teater, Grønnegårds Teater, Tivoli, Danmarks Radio • Universitetsinstitutter, konservatorier, rytmisk musik, teatervidenskab, teater og film-uddannelser • Medieverdenen, rejsebureauer, amatørteater/musik, kor, kirkemusik, gymnasieskolen, grundskolen • Wonderful Copenhagen, Danmarks Radio Ledende virksomhed: ?

Kulturinstitutioner og værdiskabelse Københavnske perspektiver Christian Wichmann Matthiessen Syddansk Universitetsforlag, 2011 Indholdsfortegnelse: • Byudvikling: fra spaces of places til spaces of flows • København i bysystemet • Det kulturelle produkt • Eksempler på aktivitetsfremme • Kulturinstitutioners lokaløkonomiske betydning • Kulturelle distrikter: et underspillet kort • Klyngedannelse: drivkraft for regional udvikling • Brandet og stjernerne

Kulturinstitutioner og værdiskabelse Københavnske perspektiver Christian Wichmann Matthiessen Syddansk Universitetsforlag, 2011 Indholdsfortegnelse: • Byudvikling: fra spaces of places til spaces of flows • København i bysystemet • Det kulturelle produkt • Eksempler på aktivitetsfremme • Kulturinstitutioners lokaløkonomiske betydning • Kulturelle distrikter: et underspillet kort • Klyngedannelse: drivkraft for regional udvikling • Brandet og stjernerne TAK!