Børnefamilie trends i Tyskland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Læringsstile og lektier
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
Et væksthus for børn og voksne
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Internet til alvor og sjov
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Idrætsskole fra 1. august 2008
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
DT-ledermøde Kongeå Distrikt 26. maj 2011 FamilieSpejd.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Elevernes digitale dannelse
Dias 1 – kostkompasset udfoldet for rådet om fysisk aktivitet
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Jeg støtter barnet ved:
Kommunikation / it.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Status for hele projektet - præsentation af de første data fra forældrespørgeskemaerne. Christina T. Ryborg.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
HUSKESPIL – den lille tabel
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Børns omsorgssituation og trivsel
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Årshjul for aktiviteter 2013– 14 med indarbejdet læreplanstemaer
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Børnefamilie trends i Tyskland

”Danmark – et børneparadis” Et spydspidsprojekt Baggrund: ”Den tyske udfordring” Mål: Ny viden om børn og børnefamilier som målgruppe Redskaber og inspiration til ensartet og effektiv kommunikation om Danmark som børnevenligt ferieland Et samarbejde mellem 11 virksomheder, 5 regioner, Aalborg Universitet, CRT og Danmarks Turistråd Medfinansieret af Økonomi- og Erhvervsministeriet Gennemført fra 1/1 2003 til august 2004

„Danmark - et børneparadis“ Analyser (januar 2004) 1200 telefoninterview med tyske børnefamilier (voksne) i nord/midt-tyskland (800 danske) Test af billeder i 3 fokusgrupper i Hamborg med hhv. mødre, fædre og børn Børneskema: Spørgeskema besvaret af 200 tyske og 200 danske børn mellem 9 – 13 år.

Fire spørgsmål Hvem i familien skal man kommunikere med? Hvilke kanaler? Hvilke budskaber – og hvad er børnevenlighed? Hvilke billeder virker?

Roller i ferieplanlægningen i familier med børn mellem 8 – 12 år Antal gn. point Danmark Tyskland Initiativ Mor 5,0 4,4 Far 3,3 3,2 Børn 1,7 2,4 Info-søgning 5,7 5,8 3,9 3,6 0,4 Beslutning 4,5 3,8 3,5 1,2 1,9

Hvor søger moderen inspiration? I procent Tyskland Danmark Internet 31 39 Venner og bekendte 41 38 Kataloger 40 34 Kendskab fra tidligere feriesteder 30 27 Aviser/blade og reklamer 20 25 Tv 14 Rejsebureauer 21 7 Guidebøger 3 Andet 5 … Hvor får [den eller de personer, der har fået flest point] inspiration til næste ferie? [delvis hjulpet])

Supplerende information – mest brugte kanaler Procent Danmark Tyskland Mor Far Internet 77 81 50 67 Kataloger 28 25 42 34 Venner og bekendte 15 22 Aviser/blade og reklamer 12 20 18 Rejsebureauer 33 Turistbureau/-information 6 8 5 Tv 4 7 Kendskab fra tidligere feriesteder 11 Guidebøger … 2 Ved ikke 1 Sp. Hvor indhenter far/mor supplerende information om feriested, attraktioner, overnatning o.lign? [Delvis hjulpet]

Tyske og danske børns informationskilder Procent Tyske og danske børns informationskilder Sp. Hvordan ved du, hvor man kan komme hen på ferie? Børneskema

Tyske mødres vigtigste ferieelementer (Dann möchte ich zuerst gerne wissen, worauf die Mutter Wert legt. Bitte tun Sie dies, in dem Sie jede Aussage auf einer Skala von 1 bis 5 beurteilen, wobei 1 bedeutet, dass es sehr wichtig ist, und 5 bedeutet, dass es unwichtig ist. Mit den Werten dazwischen können Sie Ihre Meinung abstufen!)

Tyske fædres vigtigste ferieelementer

Hvad ønsker den danske mor og far på familieferien?

Fortsat: Hvad ønsker forældrene Fortsat: Hvad ønsker forældrene? – på de små børns vegne (telefonundersøgelse) 70 pct. af tyske forældre lægger meget vægt på at besøge attraktioner Fysisk aktivitet, kreativitet, læring også vigtigt Sp. Hvad anser du for vigtigt for dit barn på den næste familieferie? Andelen, der har svaret ”meget vigtigt”. Svar kun familier med børn under 7 år.

Fortsat: Hvad ønsker forældrene Fortsat: Hvad ønsker forældrene? – på de store børns vegne (telefonundersøgelse) Fortsat større vægt blandt tyskerne på fysisk aktivitet, besøg på attraktioner, kreativitet og læring Samvær med familien ikke lige så vigtigt i familier med større børn Sp. Hvad anser du for vigtigt for dit barn på den næste familieferie? Andelen, der har svaret ”meget vigtigt”. Svar kun familier med børn 8 – 12 år.

Hvad ønsker børnene at opleve? (børneskema) I prioriteret rækkefølge (hvad kan du bedst lide at lave i din ferie?) At lege At bade i hav/sø At gå i forlystelsespark Diverse sportslige aktiviteter (DK: 8. prioritet) Badeland (DK: 1. prioritet) At møde nye venner At være sammen med forældre At gå i badeland Dyr (mest piger)

Hvad er børnevenlighed? (Telefonundersøgelsen) Gennemsnitspoint på en skala fra 1 (højt) til 5 (ikke væsentligt) i forhold til vigtighed. Jo tættere på 1, jo vigtigere er kriteriet. Gennemsnit DK Tyskland 1 Højt sikkerhedsniveau 1,78 1,32 2 Personalet har en imødekommende holdning overfor børn 1,43 1,52 3 Badeland eller swimmingpool 2,00 1,60 4 Legepladser i fælles udendørsarealer 2,21 1,76 5 Børnevenlige menuer på restauranter 2,30 1,93 6 Sandkasser, gyngestativ og lign. i umiddelbar tilknytning til ferieboligen 2,83 1,95 7 Organiserede aktiviteter for børnene 3,37 2,03 8 Legepladser i fælles indendørsarealer 2,85 2,19 9 Mulighed for at lave mad selv 1,98 2,24 10 Opvaskemaskine og vaskemaskine i ferieboligen 3,13 2,40 11 Faciliteter til små børn, f.eks. babyseng, høj stol, puslepude og lign. 3,19 2,86 12 Mulighed for børnepasning 4,39 2,97 13 Tv og computer med Internet adgang 3,92 3,75 14 Diskoteker 4,33 3,71 Sp. Hvilken vægt tillægger du følgende faktorer, når du skal vurdere om overnatningsstedet er børnevenligt? 1 betyder at faciliteten har stor betydning, 5 at det ingen betydning har.

Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark? (telefonundersøgelsen) Hvad den tyske familie mener, at Danmark er særligt god til: Procent Bitte beurteilen Sie Dänemark als Familien-Urlaubsziel aufgrund der Kriterien die ich Ihnen gleich vorlesen werde. Verwenden Sie bitte wieder die Skala von 1 bis 5, wo 1 bedeutet, dass es ganz besonders gut auf Dänemark zutrifft, und 5, dass dies für Dänemark gar nicht zutrifft. Mit den Werten dazwischen können Sie Ihre Meinung abstufen.

Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark? (telefonundersøgelsen) Hvilke attraktioner i DK vil den tyske familie besøge? Tyskland Danmark Dyreparker og akvarier 54 % 56 % Forlystelsesparker 43 % 52 % Naturskoler og –vejledning 15 % 9 % Slotte 14 % 10% Museer 5 % 13 % Kirker 7 % Musik/koncerter 4 % Festival 10 % Film 16 % Sp. Vil du besøge følgende attraktioner/kulturelle oplevelser under et evt. ferieophold i Danmark? (Pct. der svarede ja, helt sikkert). Kun familier med børn op til 7 år

Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark Fortsat: Hvilke oplevelser efterspørger familien i Danmark? (Telefonundersøgelsen) Hvilket børnetema er mest interessant? Procent Tyskland Danmark Dyr og Natur 35 % Action (og for pilfingre) 12 % 30 % Sport og fysisk udfoldelse 32 % 18 % Dukker og andet legetøj 4 % 6 % Gamle Dage 5 % H.C. Andersen 10 % 3 % Ingen af disse / Ved ikke 1 % Total - procent 100 % Sp. Hvilket af følgende temaer vil dit barn/dine børn være mest interesserede i under en evt. ferie i Danmark. Vælg kun et tema.

Fælles hittere hos mor og far Mest far Mest mor

”Sagt ja alles, nicht? Familie, endlich mal Zeit” (mor) ”Alle sind zusammen, schöne Eindrücke sammeln” (mor) ”.. Man will den Kindern was zeigen und erklären” (far) ”Spiegelt Familie, Zeit für die Kinder wieder” (far)

Fotoeksempler, børnevenlige oplevelser på attraktioner (fokusgrupper) Nøgleord, anvendt i vurderingen af billeder: Kvalitet og autenticitet Ikke ”tom” underholdning Selvstændighed Kreativitet Udforske Nærkontakt med natur og dyr Kan gøres for få penge Information

Hvilke billeder/situationer/ budskaber virker? Børn udforsker og lærer Sjov til piger Gamle dage Tid sammen Idyl Ro Far får fri Opdagelser sammen Lykkelige, opslugte børn Sjov til drenge Frihed Velvære Børnevenlighed

Checklisten Vælg et forsidebillede, der mest appellerer til moderen. Forside billedet skal illustrere opdagelser sammen i familien – gerne i en ramme af ro, frihed, idyl og gamle dage. Illustrér alle elementer af familieferien i brochuren, kataloget, annoncen, hvis muligt. Øremærk enkelte småbilleder til hhv. far, pigen og drengen. Tag småbilleder med, der fx illustrerer følgende situationer: Opslugte, lykkelige børn Tid sammen far/barn, mor/barn Børn, der lærer og udforsker At børn er velkomne og der sker noget organiseret Sjov for piger og drenge Både aktiviteter, der koster, og gratis glæder. Billeder af far, der udforsker og har det sjovt enten alene eller sammen med børnene.

Anbefaling til fotostil Stemning og følelse Modtageren er med inden i billedet Udendørs billeder Udfordring og udfoldelse for familien Billeder, der har lyde og gerne stærke farver Sanselige oplevelser for børn Vælg billeder, der udstråler nærvær, bevægelse og intensitet, og billeder som fortæller en historie. Vælg billeder, der viser en udfordring.

Læs rapporterne! Find dem på www.danskturisme.dk ”Indbegrebet af ferie” (test af billeder), Aalborg Universitet ”Mor, far, børn – roller og ønsker i forbindelse med familieferien 2004”, Aalborg Universitet ”Familien opslugt”, inspiration til markedsføring af familieferie, Danmarks Turistråd