Akademikerkampagne – hvorfor

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

H Hvad har vi opnået? Resultater for halvår af 2013.
Højtuddannedes værdi for virksomheder
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Velkommen til netværket der hjælper dig til +25 % bedre bundlinie i 2010 Projektejer Due & Partners November 2009 ©Plus25 er et varemærke og et management.
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
EU Socialfondsprojektet
Om kun 3 dage kan du sige goddag til 3 højt kvalificerede kandidater 18 SER Recruitment Østerbrogade 125, 5. sal 2100 København Ø Tlf
Profilering af dig selv - vha de sociale medier
Kom og mød fremtiden IVA den 25. oktober 2011 v. Nina Hallgren Steinrud, DM.
Akademikerkampagnen •Brandingkampagne: Akademikere overfor små og mellemstore virksomheder •2 millioner kroner fra Beskæftigelsesministeriet.
EU GRANTS ADVISOR DENMARK Et nyt tilbud til SBSC partnere Samarbejde mellem Microsoft, Niels Brock og Markman om salg- og marketingmedarbejdere til SBSC.
Den glade CEO og iværksætter!
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.
Joken, der bringer dig held!
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Stress og ledelse.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Fortællinger fra kanten
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
{ DS Håndværk & Industri } Vandkanten som vækstdynamo og højuddannede i SMV’er Akademikerkampagnekonference 16 april 2012.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Statistik Ledigheden for teologiske kandidater november 2010 i: - Hovedstaden44 - Sjælland10 På landsplan en ledighed på 5,87 pct.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Markbrug Mod nye Mål Målet med kampagnen –Indlæg på Plantekongres 2006 ved Kampagnelederen Planteavlschef Jens Bach Andersen, Vesthimmerlands Landboforening.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Åbent Universitet på IT-Universitetet i København kompetenceudvikling for professionelle Mads Tofte, rektor.
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Tommy Engedal Kronborg
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Fagpilotordningen et jobrettet redskab til unge under 30 år med en erhvervsuddannelse Kontorchef Kirsten Thomsen.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Forskning og Innovation Videnpilotordningen
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Funktioner og arbejdsdeling
KKR NORDJYLLAND Indsats for at få højtuddannet arbejdskraft ud i hele Nordjylland KKR-møde d. 21 juni 2019.
Præsentationens transcript:

Akademikerkampagne – hvorfor Mindre virksomheder og akademikere har brug for hinanden Der var/er mange ledige akademikere Akademikerne skaber vækst i mindre virksomheder Virksomhederne kender ikke akademikernes værd Akademikerne kender ikke virksomheders værd ASB 14. november 2006

Akademikere skaber vækst Vækst på 133 pct. ved nyansættelse af akademikere – sammenlignelige virksomheder har vækst på 33 pct. Den første akademiker sikrer beskæftigelse 5,5 til medarbejdere Der udvikles flere nye produkter med akademikere ASB 14. november 2006

Kampagnens mål Udvikling og vækst i private virksomheder 1000 arbejdspladser - ordinære og støttede Akademikere skal have ”noget på CV’et” SMV’ere skal kende gevinsterne ved akademikere SMV’ere skal vide hvad akademikere koster ASB 14. november 2006

Kampagnens resultater Ca. 3.000 jobs – i løbet af kampagneperioden 3800 virksomhedsmøder i phonerkampagner 80 cases 20 forskellige publikationer Mange nye samarbejdsrelationer Stærkt faldende ledighed ASB 14. november 2006

Akademikernes ledighed I 2004 var hver 3. nyuddannede akademiker ledig et år efter afsluttet uddannelse Nu er mindre end hver 5. nyuddannet ledig Færre ledige ingeniører og ”hårde” økonomer Fortsat en del ledige magistre, arkitekter, sprogfolk og bløde økonomer ASB 14. november 2006

Erfaringer I Bundlinien sælger –men tilskud er ikke at foragte Akademikere i SMV’er bliver hurtigt blæksprutter….men ingen bliver ansat på at være en blæksprutte Virksomheder hader bureaukrati – jobtelefonen er populær ASB 14. november 2006

Erfaringer II Det er ofte eksport, generationsskifte, ønsket om øget salg o.lign der udløser ansættelser Myten om de dyre akademikere er blevet aflivet Virksomheder som ansætter den første akademiker med tilskud fastansætter ofte ASB 14. november 2006

Udfordringer Fortsat ledighed for nogle grupper Mangel på arbejdskraft for andre grupper Skæv efterspørgsel – Man kan ikke få en cand.merc.aud, men mindre kan måske gøre det Der er fortsat behov for hjælp til matchningen mellem akademikere og SMV’ere Flytte fokus fra akademikernes uddannelsestitler til deres kompetencer Specialist eller generalist Der er fortsat behov for at flytte holdninger hos akademikere i forhold til SMV’ere ASB 14. november 2006

Igangværende tiltag Akademikerkampagnen fortsætter i 2007 med rådgivning www.akademikerkampagnen.dk Phonerkampagne med 1.000 virksomhedsbesøg CV-database til rekruttering Løntilskud - AF Praktik – AF Videnpilot - VTU ASB 14. november 2006

Løntilskud og praktik Løntilskud på 9.500 kr. pr. måned i op til 6 mdr. til ansættelse af ledig akademiker AF godkender såvel virksomhed som den ledige - www.af.dk Mulighed for at få en ledig akademiker i praktik i op til 4 uger AF godkender såvel virksomhed som den ledige ASB 14. november 2006

Videnpilotordningen Virksomheder mellem 3-100 ansatte kan få ansat en akademiker som videnpilot i et år Tilskud på 10.000 kr. pr. måned Virksomheden sørger selv for rekrutteringen (kan få hjælp via akademikerkampagnen) Virksomheden får herudover et klippekort til indkøb af konsulentydelser eller til betaling af efteruddannelse af videnpiloten Ingen krav om forudgående ledighed Ordningen løber til og med 2008 og administreres af VTU - www.videnflytterud.dk ASB 14. november 2006

Det gode match Akademiker fører fremtidens kunder med sig Kontorforsyningen A/S og cand.merc. i design, communication and management Branchespecifik viden og erfaring møder teoretisk baggrund ”Mit ønske om fortsat at være i front i branchen førte til idéen om at ansætte akademiker, som kunne tage fat på opgaven med at samle marketingsindsatsen i virksomheden og strukturere virksomhedens hjemmeside.” (Torben Clausen, Kontorforsyningen A/S) ”Lige fra begyndelsen har jeg været opmærksom på at jeg ikke skulle være akademikeren, som sad i et hjørne og filosoferede. Tværtimod skulle jeg vise hvad jeg kunne!” (Anne Kasper, cand.merc.) ASB 14. november 2006

Det gode match Historiker blev webmaster i rejsebureau Hannibal Tours og cand.mag. i historie og kønsforskning Ansættelse åbnede øjnene for de akademiske kvaliteter – og førte flere med sig ”Den akademiske metode kan også være værdifuld for en mindre virksomhed som vores. Det er noget med at være god til at sætte sig ind i nyt stof, relatere den viden man får til sit arbejde og koge det sammen til noget nyt. Eksempelvis en bedre måde at udarbejde tilbud på.” (Jesper Hannibal, Hannibal Tours) ”Mine venner fra studietiden spurgte undrende: skal du være sælger? Men ja, det skulle jeg og gjorde det i forventning om at jeg siden kunne forme det job, jeg gerne ville have” (Winnie Sørensen, cand.mag.) ASB 14. november 2006

Det gode match Cand.polit. skærper konkurrenceevnen Vagner Plast A/S og cand.polit. Ny viden styrker konkurrenceevnen ”Konkurrencen fra lavtlønsområder gør, at vi skal blive mere skarpe – og det kan vi godt blive. Derfor må vi bryde ud af vante tankemåder og gøre tingene på nye og bedre måder – og en af måderne er at sikre et ”brain-inflow” til vores virksomheder.” (Ivan Vagner, Vagner Plast) ”Jeg er ikke i tvivl om, at jeg gjorde det rigtige, da jeg søgte til en mindre virksomhed, frem for en af de mere typiske store virksomheder, som cand.polit.’er normalt ansættes i. Her er albuerum for ideer og masser af udviklings- muligheder. (Rune, cand.polit.) ASB 14. november 2006

Det gode match - Rotary Cand.mag. - den rigtige kombination Sprog- og integrationscenter og cand.mag. i film- og medievidenskab Opgør med udkantsproblematik og snobberi ”Vores politik er at informationsmedarbejderen skal undervise og have fingrene nede i jorden for at kunne lave noget ordentligt materiale.” ”Ikke alle tænker vest for Valby bakke, men Henrik er frisk til at stå tidligt op og tage turen fra Nørreport til Næstved.” (Lene Eriksen, sprog- og integrationscentret) ”Jobbet er ideelt. Personligt var det lidt af et scoop. Oplevelsen med Rotary har givet mig en positiv tilgang til at søge arbejde.” (Henrik Hansen, cand.mag.) ASB 14. november 2006

Det gode match Fodringsteknologi med nye øjne ASB 14. november 2006 Daltec A/S og civilingeniøren Produktudvikling med nye øjne ”Der mangler professionalisering i mange virksomheder i en række af de processer, som er afgørende for virksomhedernes overlevelse. Det gælder ikke mindst løbende produktudvikling, logistik, salg og marketing.”(Jørgen Dall, Daltec A/S) ”Arbejdet giver mulighed for komme omkring Utroligt mange opgaver på tværs af virksomheden. Det er utroligt udviklende.(Christian, civilingeniør) ASB 14. november 2006

Det gode match Akademiker giver indspark til fire virksomheder Fire virksomheder og en ingeniør Specialistviden på omgang ”Skal vi selv gå ind i en opgave, vi ikke har forstand på, er det ofte den, der bliver fravalgt. Med ansættelse af en højtuddannet får vi tilført en væsentlig viden i virksomheden.” (Bjørn Sahl, Tempress A/S) ”Der er ikke mange jobs på mit niveau og fordi jeg arbejder på fire virksomheder, bliver jeg hele tiden stillet overfor nye problemer. Det er utroligt spændende.” (Svend Iversen, ingeniør) ASB 14. november 2006