Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Advertisements

Livets Ord November 2008.
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Kulturmøder og kulturforskelle
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Tryk F5 for at starte quizzen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Læringsstile og lektier
Livets Ord April 2012.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Mat.5:1-2 Jesus klatrede op på et bjerg..
En mulig scenografisk metode
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
De fleste mennesker ønsker at passe
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Tradition og Fornyelse
Å.
TV-seriens dramaturgi
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
En roman af Niels Rohleder
Sidste søndag: En holdbar standard for livet: Guds lov
Livets Ord Livets Ord Februar 2012 Februar 2012 «Omvend jer og tro på evangeliet» (Mark 1,15).
Kortfilm – de 7 parametre
Arkitektur - Sikkerhed
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Opgaver og drøftelser kristendomskundskab og dansk 8. – 9
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt, Actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix, pp
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets univers Tekst: Rikke Schubart: I lyst og død, pp:
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
1. lektion: Livsformer i Danmark
Vædderen Af Cecil bødker.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Genoprettende retfærdighed
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
 Isvinter er ved vintertide et ofte anvendt udtryk i medierne, men nogen meteorologisk definition af begrebet findes ikke.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
At fyldes af Helligånden. Ap.G. 2,1-13 Nicolaifællesskabet d. 21/
At forholde sig til Bibelens voldelige tekster i en terror tid.
Vi vil leve – vi vil elske
Styrk foreningen Team – udnyttelse af kompetencer og ressourcer.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Saga er et internationalt digital-forlag med en bred udgivelsesprofil
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt, Actionfilm fra Dirty Harry til The Matrix, pp. 10 - 25

Disposition Actionfilmen vs. Actiongenren Actionscenen – før og efter… Actionhelten – en mytologisk figur

Actionfilmen.... en genredefinition? Begrænset filmteoretisk interesse Årsag: Legitimering af selvtægt! Konsekvens: Ingen kanoniserede definitioner

Actionfilmen…. en genre? Er actionfilmen en selvstændig genre…? En genrehybrid: action-komedie; sci-fi-action; action-adventure; action-thriller…etc. Trad. bestemmelse af actiongenren De visuelle karakteristika Eksplosive actionscener Actionhelten: En muskuløs erotisk pinup-figur

Definiendum To ting definerer actionfilmen: Andre forhold er flydende Actionscenen Actionhelten Andre forhold er flydende Ikonografi, drama, tid og sted

Actionfilmens plot Slægtskab med westernfilmen Om plottet i den klassiske westernfilm: ”fortællingen om en helt, der er fremmedgjort fra sit samfund, men som samfundets skæbne afhænger af. Skurkene truer samfundet, indtil helten handler for at beskytte og redde det” Plottet er et ”ordens-ritual” (Thomas Schatz) Om plottets bærende karakter Helten er en frelserfigur, der opretholder samfundets sociale orden ved at bruge selvtægt, og handle uden systemets billigelse. Helten er en outsider der bevæger sig i periferien af samfundet og sjældent får anerkendelse af sin omverden. Med heltens handlinger geninstalleres orden.

Actionscenen Betydningstransformation Inden genrens opkomst Alene et virkemiddel blandt andre i den dramatiske film… Eks. Spartacus (1960) dramatisk med ikke action! Efter genrens opkomst Dén centrale scene i den nye type film Eks. Biljagten i French Connection (1971)

Actiongenrens debut Tre politifilm Bullitt (1968) French Connection (1971) Dirty Harry (1971) Kendetegn Forrygende actionscener Afspejler realistisk virkelighed Viser frustrerede helte Portrætterer betændt amerikansk storbymiljø med småkriminalitet og uro

Actionscenen funktion Emotionelt og æstetisk højdepunkt Sammenlignelig med Dansescenen i en musical Skrækscenen i gyserfilmen Pornofilmens ejakulationsscene En fysisk oplevelse At ramme tilskueren i mellemgulvet

Actionhelten Hvem er actionhelten? Forståelig i relation til actionplottet Actionhelten er…: En martyr, der ofrer sig for samfundet. Han fanger ikke morderen fordi det er hans job, men fordi det er hans mission. En mytologisk figur Villig til at ofre sig for at frelse et utaknemmeligt samfund.

Plotstruktur – religiøs tematik Det religiøse forlæg Den kristne passionshistorie er forlægget for det moderne actionplot Passionen Udstødelse Udvælgelse Ofring Genopstandelse og hævn Religion og actionplot Rene Girard: Violence and the sacred (1972)

Strukturen Jobs bog Rambo Passionshistorien er forlægget for plotstrukturen Jobs bog NT beretningen om Job (Jobs bog) eksemplificerer passionsstrukturen Rambo Rambo. First blood part II. ”The Mission” Udstødelsen Den bedste actionhelt er en syndebuk. Den bedste syndebuk er et ”knust idol”. Rambo: Back there I could fly a gunship, I could drive a tank […] Back here, I can’t even hold a job in a car wash. Udvælgelsen Tilfældet udpeger syndebukken, fordi tilfældet er guddommeligt og dermed ufejlbarligt. Rambo: Why me…? Ofringen Syndebukken er centrum i en katharsis, der suger alle problemer til sig som en svamp… Sagt til Rambo under udsættelsen for tortur: ”You may scream. There is no shame…” Genopstandelsen & HÆVN – Der skiftes fra NT (anden kind) til GT (øje for øje…) Mark:”Og de skal håne ham og spytte på ham, piske på ham og slå ham ihjel, og tre dage efter skal han genopstå…” Den hensynsløse tilintetgørelse af modstanderen.

Ofringens ansigter Ofringens dobbeltlogik Ofringen Helten ofrer sig selv Liv og lemmer på spil for missionen Helten ofres af sine foresatte ”Regeringen” lader ofte helten i stikken Ofringen Helten ofres uanset hans/hendes uskyld Konsekvensen af ofring og tortur Almindelige mennesker svækkes; actionhelten styrkes

Smerten Smertens dobbeltlogik Smerten beviser heltens overmenneskelighed – frelserpotentiale Smerten retfærdiggør helten tilintetgørelse af sine bødler Actionheltens gengældelse er på ingen måde udtryk for selvtægt. I genrens selvforståelse udtrykker hævnen en højere retfærdighed