Analyse af en film Produktion af film Speciale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Den gode fortælling som læringsredskab
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Progression i samfundsfag
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Læreprocesser med filmfortællinger
Folkeskole-reformen August 2014.
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Ledelse i Praksis – 4. aften
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Projektarbejde En praksishistorie.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Analyse af praksis.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Forskningsperspektiver på læremidler
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mads Hermansen Professor, dr. pæd. CBS & NHV
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Hvordan lettes overgangen relevant
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Dannelse og kompetencer
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
klasse Livet på godt og ondt - Lidelsen - Adams Æbler
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Årsplan – en kort en lang
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Udvikling af fiktionskompetence
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
”Filmen er et af vor tids vigtigste kulturelle udtryk
Udkast til justering af KS
Oplæg 2 – de fire læringsrum
Hvorfor dansk på GF1?.
Et undervisningsforløb med udgangspunkt i realityserien De unge mødre.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Analyse af en film Produktion af film Speciale UCSJ DKK Mediekultur Film i undervisningen Analyse af en film Produktion af film Speciale Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen Ann Dorthea Ryhl Pedersen

Søren Kragh-Jacobsens Skagerrak i narratologisk perspektiv Søren Kragh-Jacobsen (f. 1947) - historiefortælleren: Vil du se min smukke navle (1978), Drengene fra Sankt Petri (1991), Øen i Fuglegade (1996), Mifunes sidste sang (1999), Skagerrak (2003), Det som ingen ved (2008). realistisk tilgang, fanger tidsånden, skildring af børn og unge vital instruktion, indsigtsfuld fortælleglæde og skaber af nænsomme øjeblikke af ren poesi Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Den narratologiske analysemetode Narratologi: teorien om fortællinger At karakterisere fortællestrukturen og –situationen gennem Plotanalyse Analyse af fortællesituationen Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Den narratologiske analysemetode Fordele At beskæftige sig indgående med en teksts / films struk-tur og fortællesituation kan resultere i overraskende store erkendelser, fx: Begivenheder og plotstrukturen Sjuzet og fabula - fremstillingen som virkemiddel Begæret i fortællingen, aktantmodellen Fortællesituationen, suppleret med en fortællestilanalyse Klarhed over fortælleelementer, der er med til at udvide og uddybe den samlede forståelse af teksten / filmen Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Den narratologiske analysemetode Kritik Teksten/filmens budskab? Fortællerinstans i film, jf. David Bordwell Modtageren? Afsenderen? Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Den narratologiske analysemetode Konklusion En mere helstøbt analyse af film omfatter alle tre led i kommunikationsrækken: afsender – tekst - modtager Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Forhistorien Filmlejrskole i 8. klasse, ”Kys der dræber”, sendt til Oregon Filmfestival (en konkurrence for unge filmskabere) og vandt to priser Ny filmproduktion i samarbejde med Nimbus Film Indledende elevarbejde Den forberedende uge Film-projektugen Efterproduktionen Elevernes mål At sætte sig spor hos publikum Give stof til eftertanke Fortælle en historie, som andre kunne lære af Resultat Kortfilmen ”Blindebuk” med bagom film Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

hvad eleverne lærte af dette film-projektarbejde - herunder: Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Fokus for min opgave at undersøge, hvad eleverne lærte af dette film-projektarbejde - herunder: hvilke danskfaglige kompetencer, eleverne fik - eller ikke fik - udviklet i filmprojektet om forløbet var en faglig forsvarlig skoleaktivitet med et højt læringsudbytte hvilke udfordringer, der kunne identificeres i forhold til at undervise projektorienteret med en dansk-faglig kompetencetilgang Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Læringsudbyttet (1/5) Forløbets potentiale for antal elever Heraf elever, der udnyttede potentialet Sociale Samarbejds- og netværk. 17 14   Etisk komp. 15 Empatisk komp. 11 Interkulturel komp. 12 Fortolknings- Hermaneutisk komp. mæssige Narrativ komp. 13 Scenarie-komp. Æstetisk komp. Kommunikations- Produktiv komp. Konsumptiv komp. Kritisk komp. 10 Informations-komp. Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Læringsudbyttet (2/5) Forløbets potentiale for antal elever Heraf elever, der udnyttede potentialet Sociale Samarbejds- og netværk. 17 14   Etisk komp. 15 Empatisk komp. 11 Interkulturel komp. 12 Fortolknings- Hermaneutisk komp. mæssige Narrativ komp. 13 Scenarie-komp. Æstetisk komp. Kommunikations- Produktiv komp. Konsumptiv komp. Kritisk komp. 10 Informations-komp. Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Læringsudbyttet (3/5) Forløbets potentiale for antal elever Heraf elever, der udnyttede potentialet Sociale Samarbejds- og netværk. 17 14   Etisk komp. 15 Empatisk komp. 11 Interkulturel komp. 12 Fortolknings- Hermaneutisk komp. mæssige Narrativ komp. 13 Scenarie-komp. Æstetisk komp. Kommunikations- Produktiv komp. Konsumptiv komp. Kritisk komp. 10 Informations-komp. Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Læringsudbyttet (4/5) 9 ud af 17 elever har udviklet sig på 12 af de 12 dansk-faglige kom-petencer 6 ud af 17 elever har udviklet sig på over halvdelen af de poten-tielle dansk-faglige kompetencer 2 ud af 17 elever har udviklet deres dansk-faglige kompetencer i et mindre omfang Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

”Filmprojekt 9.klasse” var en faglig forsvarlig skoleaktivitet, Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Læringsudbyttet (5/5) Konklusion: ”Filmprojekt 9.klasse” var en faglig forsvarlig skoleaktivitet, set med danskfaglige øjne. Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Udfordring af den skolske kulturform (Hetmar) Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Udfordringer (1/3) Undervisningsformen Udfordring af den skolske kulturform (Hetmar) Ligeværdig og samarbejdende kommunikations-form lærere og elever imellem Elevrolle Subjekt-status i forhold til egen læring Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Social organisering som fordrer deltagelse og virke Ansvarsforøgelsen Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Udfordringer (2/3) Projektarbejdsformen – Bridgid Barrons 4 design-principper for projektarbejde Læringsmål Stilladsering Selvevaluering Social organisering som fordrer deltagelse og virke Ansvarsforøgelsen En udfordrende læreropgave Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Filmprojektet som et professionspraksisfællesskab ”Kulturgrammatik” Et filmprojekt i 9. klasse – set i lyset af danskfagets kernekompetencer Udfordringer (3/3) Filmprojektet som et professionspraksisfællesskab ”Kulturgrammatik” Er ”film-kultur-grammatikken” forenelig med skolens almendannende formål? Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Mit speciale Film er en central kunstart og oplevelsesform i det moderne samfund Kompetencer til at forstå og læse bagom teksten/filmen Undersøge det didaktiske felt mellem film og formidling nøjere med fokus på læringspotentialer og udfordringer Kompis Filmundervisningsforløb i to 8. klasser i Slagelse Antropologisk metode Hensigten med specialet Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Spørgsmål? Kommentarer? Idéer? Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen

Det var om: Film i undervisningen UCSJ DKK Mediekultur Det var om: Film i undervisningen Analyse af en film Produktion af film Speciale Film i undervisningen Dorthea Ryhl Pedersen Ann Dorthea Ryhl Pedersen