Realkompetencevurdering i Danmark

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
It-arbejdsmarkedet, uddannelse, kurser, muligheder.
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
EU Socialfondsprojektet
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Det Danske Voksen- og Efteruddannelsesystem VOKSEN PÆDAGOGISK CENTER
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Hvad er realkompetencevurdering?
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Fokus på Realkompetence
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Planlægningsmodeller
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Kort videreuddannelse (KVU)
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
KUU – kombineret ungdomsuddannelse
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
FOA – Den offentlige lederuddannelse Torsdag den 10. december 2009 Lektor, cand. pæd. og studieleder på DOL Peter Rod 18. september 2016Emnenavn.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
Erfaringer med RKV. Hvad er RKV? Real Kompetence Vurdering Alle kurser, uddannelser, erhvervserfaringer, frivilligt arbejde, foreningsarbejde osv. tæller.
UURS konference den Comwell Køge Workshop 10 – hvor er UU på vej hen v. Mark Jensen UU DK UU DANMARK UDVIKLING & INTERESSEVARETAGELSE VEJLEDNING.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Velkommen til NP- netværkstemadag
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
RKV arbejde på erhvervsskolerne og VUC
Lars Thore Jensen Mulighed for tekniske- og produktionsrettede akademiuddannelser i Frederikssund Lars Thore Jensen
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Realkompetencevurdering i Danmark

Det danske uddannelsessystem Ordinæruddannelser Efter og videreuddannelser KVU: Kortere videregående uddannelse. MVU: Mellemlang videregående uddannelse EUD: Erhvervsuddannelse VVU: Videregående Voksen uddannelse GVU: Grundlæggende Voksenuddannelse (Merit) AMU: Arbejdsmarkeds uddannelser HF: Højere forberedelses kursus AVU: Almen Voksen undervisning FVU: Forberedende voksenundervisning. Kandidat 2-3 år Master Diplom RKV/IKV Folke- oplysning Daghøjskole Højskoler Efterskoler MVU 3-4 år Bachelor 3-4 år KVU 2 år VVU GVU VEUD EUD 3-4 år Gymnasial uddan. 2- 3 år HF AMU AVU FVU Folkeskole Obligatorisk 9 år Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

Hvad er realkompetencer UVM’ definition UVM’s model ”Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet”

Hvad er realkompetencer Realkompetencer er en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer Realkompetencer kan være lært i arbejdslivet i fritidens foreningsliv, på oplysningskurser, på højskoler, i netværk, på nettet mm. i uddannelser og på kurser (formelle) Henvise til redegørelsen til folketinget og håndbøgerne

Den danske model Styret centralt fra Undervisningsministeriet af en rammelov uden detaljeret regelstyring Forankret i uddannelsessystemet Uddannelser mål er udgangspunktet for vurderingen dvs. realkompetencer, som kan relateres til formelle uddannelser kan anerkendes Arbejde med realkompetencer i andre kontekster og med andre målestokke er ikke omfattet af loven

Fælles principper Den enkelte har ret til RKV (RealKompetenceVurdering) Det er frivilligt – det er et tilbud RKV er gratis for kortuddannede Den enkelte skal bidrage til dokumentationen Kompetencevurdering altid med udgangspunkt i uddannelsernes faglige mål eller adgangskrav Resultatet af vurderingen dokumenteres ved beviser Kvalitetssikring – ikke niveauforringe uddannelserne, pålidelige og troværdige vurderinger, synlige processer RKV er en sammenhængende proces Henvise til loven og håndbøgerne fra UVM EU guidelines er optaget af de samme principper, på et område adskiller DK sig dog idet man i EU opfordrer til at det er uafhængige instanser der vejleder og bedømmer rk.

RKV en sammenhængende proces Dokumentation Vurdering Afklaring og information Anerkendelse - adgang til - bevis for - uddannelsesplan til formel uddannelse Afklaring, information og vejledning Hvorfor? Hvad? Hvor? Hvordan? Dokumentation At sandsynliggøre det vi kan i forhold til mål og krav Dokumenter, produkter, beviser, udtalelser Resultater fra opgaver, test, praktisk afprøvning Portfolio, selvvurderinger, samtaler Vurdering At skønne, måle og bedømme i forhold til mål og krav Anerkendelse (eller ikke anerkendelse) At opnå og få Adgang til uddannelse Kompetence- og uddannelsesbeviser Uddannelsesplan målrettet ens behov og ønsker Lineær eller cirkulær successiv proces der viser den Afgrænset proces som ligger inden for lovens rammer. Tydeliggør begreberne Hvorfor er den ikke god nok? For forenklet Rummer ikke før og efter

RKV faser Faser Indhold Skolens opgave Før fasen Deltagerens opgave Før fasen Information og rådgivning Opsøger og informerer Afklarer muligheder på institutionerne Fase 1 Forberedel-se Dokumentation og målestok Finder målestok, Planlægger forløb Vælger materiale Indsamler dokumentation Fase 2 IKV Afprøvning og vurdering Synliggør rk. vha. valgte metoder Demonstrerer og dokumenterer rk. Fase 3 IKV Samlet vurdering og anerkendelse Afgør art og omfang af rkv. Giver beviser Ejer beviser & indv. uddannelsesplan Fase 4 Uddannelse Opfølgning m. uddannelse Planlægger uddannelsesforløb Deltager i uddannelse Matrix fra AMU med tydelig præcisering af

Flere faser eller processer Indledningsfasen m. bred afklaring, dokumentation RKV fasen med snæver dokumentation vurdering Uddannelses-/ udviklingsfasen Individ afklaring/dok. Uddannelses- plan på baggrund af anerkendte realkompetencer Arbejdsplads afklaring/dok. RKV processen Udviklings- plan på baggrund af RKV og anden vurdering og målestok S 3. sektor/ Fagforenings afklaring/dok

Udfordringer i den danske model Mange interesser på både individniveau, erhvervslivsniveau og samfundsniveau blandes Forskellige tilgange til arbejdet med RKV Forskellige sammenhænge med forskellige aktører, hvor der arbejdes med realkompetencer Mange interessenter, professionelle aktører er i spil i selve processen Uddannelsesverdens udfordres i forståelsen af videns-, lærings- og professions-/erhvervs-forståelse samtidig med at den har ansvaret