Digitale medier og mobning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Digital trivsel og forældresamarbejde
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Børns sociale liv med digitale medier
“Mobiltelefon og chatrooms”
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Flickr.com – online billeddeling
Chat og SMS på den fede måde!
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
PC1 Lad os komme i gang…..
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Internet til alvor og sjov
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
• Frede viser sin egen Facebook side mv. • Alle oprettes på Facebook • Vi bliver venner med hinanden • Frede laver en gruppe til træning • Bog: Facebook.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Red Barnets frivillignet
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Anonym Digital Rådgivning
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Børns og unges hverdag på nettet og mobilen - dejligt og dæmonisk
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Livsmod - tematimer om digital mobning
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
EU Kids Online arch/EUKidsOnline/Home.aspx.
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Facebook Ung i Grenå.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Børn og unge – kunst og kultur Kulturstyrelsens årsmøde Workshop september, 2014 Den digitale udfordring.
Ungdom og Online Social Networking
Web-etik – og meget mer’.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Sikker Internet og SMS. Ole Clausen - Maglegårdsskolen – Gentofte - Baggrund for forløbet Multimedie generation Multimedie generation.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Børn og unges sociale liv online
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Data for drift.
Survival Skills er tre gamedays hvor elever i de ældste klasser gennem leg og læring får en større forståelse for betydningen af erhvervsfag og et bedre.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Ungdomslivet online – potentialer og faldgruber Lisbeth Brunebjerg Holmegaard Medierådet for Børn og Unge.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Undersøgelse om sikker internetbrug
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
Jonas, Oliver og Kasper T.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
TEKNOLOGIFORSTÅELSE.
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Den gode tone Lse.
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Digitale medier og mobning Sara Hagström Psykolog i Red Barnet sh@redbarnet.dk Workshop for Red Barnet Ungdom 25/02 2012

Dagens program 1. Oplæg Intro Børns og unges digitale liv Mobning & digitale medier Seksuelt grænseoverskridende oplevelser på nettet 2. Summeøvelser og debat i plenum 3. Opsamling og spørgsmål

Red Barnet og det digitale område Hotline Sikker Chat Moderator uddannelse BuddyGuard online rådgivning (afsluttet) Introducere Red Barnets arbejde + mig

Sikker Chat Oplysningsside der har til formål at klæde børn og unge på til at færdes trygt med net og mobil. Samarbejde med det kriminalpræventive råd.

Sikker Chat

Fakta om børn og unges digitale liv Danske børn og unge: Er i gennemsnit 7 år når de begynder at bruge internettet 81 % er på netter hver dag 74 % har computer med internetadgang på deres eget værelse 39 % har adgang til internettet via deres mobil Kilde: EU Kids Online 2011 Baggrundsviden: 1: sammen m. Sverige er det det laveste gennemsnitstal. 3: Det er det højeste tal i EU. OBS: 9-16 år

Hvad bruger børn og unge nettet til? De laver mange forskellige ting, men dykke ned i det sociale liv på nettet, som især foregår i virtuelle verdener og på sociale netværkssider som fx Facebook

Virtuelle verdener = Online miljøer, hvor mennesker i form af figurer (avatarer) kan interagere med hinanden ved at kommunikere og samarbejde Et engagerende og underholdende interaktivt alternativ til passive medier Mulighed for at være skabende og udtrykke sig selv Øve sig i at have ansvar for områder/ting Øve sociale kompetencer og møde nye venner Lege med identitet – for eksempel ved at klæde sig ud 10-16 år

Moviestar Planet 10-14 år

goSupermodel 10-16 år

Habbo Hotel 12-16 år

SNS – Social Networking Sites = En side eller platform, der bygger på sociale relationer, og hvor man har en personlig profil. Vise hvem man er, hvor man er, og hvad man kan lide Følge med i vennernes liv Dele links, spil, apps, billeder, videoklip osv. Skrive eller modtage kommentarer og tilkendegivelser (Like) Chatte (Instant mesaging) Møde nye venner og tjekke potentielle kærester ud Lave aftaler Være online og tilgængelig 13-? år

Facebook Facebook er det mest kendte. Gennemgå siden.

Face up Et andet mindre kendt site er dansk Faceup. Læg mærke til brugernavnene + billeder: selviscenesættelse. Ikke aldersbegrænsning

Speek Endnu et eksempel er en anden dansk side, Speek. Læse op – seksualisering. Heller ikke minimumsalder.

Profilbilleder fra Speek Udpluk af profilbilleder der viser selviscenesættelsen og seksualiserede poseringer hos pigerne. Ikke fordi alle billederne ser sådan ud, men de er ikke svære at finde. Også interessant at læse andres kommentarer til disse billeder – kan give status.

3 pointer om børn og digitale medier 1. Medierne er nødvendige i børn og unges liv – manglende deltagelse medfører social eksklusion Klassens/gruppens fælles referencer ligger på nettet. Hvis man ikke er online kan man ikke følge med. Hvis man ikke har sms/facebook, bliver man ikke inviteret med til alle de sociale ting der foregår.

3 pointer om børn og digitale medier 2. På nettet viser man, hvem man er Fuld gang i udvikling af identitet og spirende seksualitet -behov for at finde ud af ”hvem er jeg nu” og ”hvem er det jeg gerne vil blive til” De sociale medier giver netop mulighed for at man kan vise sig frem, afprøve forskellige sider af sig selv og kigge på, hvordan andre præsenterer sig. + få andres feedback/reaktioner på fx billeder man lægger ud af sig selv.

3 pointer om børn og digitale medier 3. Børn og unge skelner ikke værdimæssigt mellem online og offline Online kontakt er lige så ’virkelig’ som offline kontakt For mange er mobiltelefonen nærmest blevet en forlænget del af deres krop Nogle børn og unge mener, at et knus over mobiltelefonen er ligeså meget værd som et fysisk knus: Knuuzz <3 <3 Mobilen aldrig slukket. På lydløs + vibrator – mærke mobilens vibration mod kroppen – meget kropsligt når vennerne skriver. I høj grad en voksen-tækning at lave den skelnen.

Hvad kan der ske på nettet? Snyd Konflikter Trusler Mobning Selvudstillelse Seksuelt grænseoverskridende oplevelser Gå over til de mere kedelige sider af de digitale medier

Mobning, chikane og konflikter i en digital kontekst 12 % af danske børn har inden for det seneste år været udsat for digital mobning – det er det 3. højeste tal i Europa (EU Kids Online 2011) Sladder sms’er: Har du hørt… Send videre Trusler på mobilen: Har du smagt knæ? Vi kommer og smadrer dig… Din klamme luder! Bøsse svin - og andre grimme navne på wall’en/gæstebogen Nedsættende kommentarer til ens billeder Hadegrupper og sladdersider Mor, storebror og kusinen er de eneste venner på Facebook - de andre fra klassen har 300 Ingen sms’er – de andres mobiler bipper og vibrerer konstant Forskellige undersøgelser viser forskellige tal – mindre undersøgelser viser op til omkring 50 %. Det vi hører på rådgivningen…eksempler

Det særlige ved de digitale medier Sladder og rygter kan spredes lynhurtigt til hele skolen Tonen ekstra hård – ser ikke modtagerens reaktion Større risiko for misforståelser – fravær af kropssprog, mimik og toneleje Konflikter eskalerer hurtigere Følger med over alt – ingen ’sikre’ steder Offentlig fornedrelse – flere vidner Usynlig for de voksne Ingen kontrol når først noget er lagt på nettet Forskellige undersøgelser viser forskellige tal for, hvor udbredt digital mobning er: fra 12 % til over 50 %

Seksuelt grænseoverskridende oplevelser på nettet Seksuelt krænkende sprog Uønskede seksuelle opfordringer Virtuelle blottere Uønsket spredning af intime billeder Sexmobning: et nyt fænomen Føle sig presset til at optræde frækt foran webcam Hvem kigger med på webcam’et? Bliver det optaget og sendt videre?

Seksuelt grænseoverskridende oplevelser på nettet 29,3 % af de 15-16 årige piger er inden for det seneste år blevet opfordret af nogen, de ikke kender, til at sende frække billeder/film af sig selv 42 % af danske børn og unge (9-16 år) har mødtes med én, de har mødt på nettet 2,8 % af de 15-16 årige (svarende til 1.984 unge) har haft ubehagelige seksuelle oplevelser i forbindelse med et IRL møde Kilde: Unges Trivsel 2008 samt EU Kids Online 2011

Summeøvelse 1 Konflikter og digitale medier Tænk på en konkret hændelse med digital mobning eller anden konflikt, hvor de digitale medier indgik. Drøft flg. spørgsmål med din sidemand: Hvordan påvirkede de digitale medier konflikten? Gjorde det konflikten sværere eller lettere at håndtere? Savnede du viden, værktøjer eller andet til at håndtere konflikten? Var der noget, du ville gøre anderledes, hvis en lignende konflikt opstod igen?

Summeøvelse 2 Frivillig-ansvar Drøft nedenstående spørgsmål med din sidemand og inddrag gerne konkrete eksempler: Hvornår skal man som frivillig blande sig i noget, der foregår på mobilen/nettet? Hvilken rolle kan man som frivillig spille i forhold til at lære børn ’færdselsregler’ og god opførsel på nettet? Skal man være Facebook-venner med de børn, man er frivillig for?

Råd til frivillige Tal om forskel på tale og skrift Tal om Facebook og om netidentitet Tal om oplysninger og billeder – hvad lægger man ud om sig selv og andre? skal give sit Og endnu en vigtig ting: lad jer ikke skræmme af de digitale medier! Det kan godt være I ikke er super meget inde i de digitale medier, og hvordan de fungerer, men når der opstår mobning og konflikter, så er mekanismerne de samme som, når det foregår offline.

Mere viden… www.sikkerchat.dk Søren Schultz Hansen: Årgang 2012 – Socialliv og samvær i en tid med nye medier. Informations Forlag 2011 Jette Kofoed: Genkendelser af digital mobning, kap. 3 i: Jette Kofoed & Dorte Marie Søndergaard (red.): Mobning – Sociale processer på afveje. Hans Reitzels Forlag 2009 P1 programserie og unge og brugen af de digitale medier.

Spørgsmål & kommentarer Kontakt: Sara Hagström sh@redbarnet.dk