Arbejdskraft til den offentlige sektor. Kan udenlandsk arbejdskraft være en del af løsningen? Jan Rose Skaksen
Problemer relateret til levering af “mere” offentlig service 1.Konjunkturerne er ikke til det. 2.Der er kke penge til det. 3.Der er iøvrigt heller ikke arbejdskraft. •I det følgende: 1.Lidt om den ressourcemæssige udfordring 2.En del om mulighederne for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft
Offentlig saldo
Arbejdsstyrken
Indvandring fordelt på opholdsgrundlag
I hvor høj grad laver ind-vandrere det samme som danskere? •Eksempel: 27 % af indvandrerne fra mindre udviklede lande arbejder med rengøring – 13% arbejder med “omsorgs og plejearbejde” JobfunktionerBrancher Alle indvandrere0,6990,727 EU-150,9120,900 Nye EU-lande0,8030,754 Øvrige udviklede0,6480,689 Mindre udviklede0,5700,552
Indvandrernes løn i forhold til danskernes, 2004 Ukorrigeret relativ løn Korrigeret relativ løn EU-151,110,99 Nye EU- lande 0,970,96 Øvrige udviklede 0,940,97 Mindre udviklede 0,900,96
Beskæftigelsesindvandring fordelt på hovedkategorier
Lønmodtagere i Danmark og bopæl i udlandet I 2007 er 71% af grænsegængere mænd
Udenlandske virksomheder med aktiviteter i Damark men uden dansk repræsentant
Opholdsrater for indvandrede,
Forventet ændring i antal årige (bortset fra indvandring) Kilde: OECD
Udvandring (over et år), mænd
Udvandring (over et år), kvinder
Varighed af udlandsophold •Udvandrede i 1990: 40% var fortsat i udlandet efter 5 år •Udvandrede i 2000: 60% var fortsat i udlandet efter 5 år
Udvandringstilbøjelighed, uddannelse
Konklusion/opsummering •Danmark har et (midlertidigt?) behov for arbejdskraft •Danmark har i de senere år haft success med at forøge den “ikke-humanitært begrundede” indvandring •Mange er her kun kort tid •Meget udenlandsk arbejdskraft er kommet som “pendlere” •Danmark har “kun” et lille arbejdsstyrkeproblem i forhold til mange andre lande •Der kan blive “international kamp” om kvalificeret arbejdskraft