Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Palliativ indsats til KOL-patienter
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2011
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Kvalitetsmåling – barometerundersøgelse: Hvorledes sker ”oversættelsen”
BGs evalueringsstrategi
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Elevernes digitale dannelse
Analyse for Ældre Sagen:
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Nordre Skole Elevernes vurdering af vores undervisningsmiljø Undersøgelsen foretaget i 2008/2009 Der er anvendt TERMOMETER fra DCUM.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultatet af en arbejdsproces
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
1 BRUGERUNDERSØGELSER I DET ELEKTRONISKE BIBLIOTEK Et DEF-projekt 2001.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Elevernes evaluering af grundforløbet
Præsentationens transcript:

Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012

Om undersøgelsen •Evaluering af 1.g elevernes oplevelse med det første halve år på gymnasiet (grundforløbet). •Undersøgelsen blev udført januar •307 elever er blevet adspurgt i Lectio. •286 elever har svaret hvilket giver en svarprocent på 93 %.

Disposition •Undervisningen •AT •AP •NV •Sociale aspekter •Studieretningsvalg

Undervisningen Sværhedsgraden: •et lille flertal vurderer at undervisningen har været let – 55,2 %, mens 44,4 % vurderer at den har været svær. Dette er det samme som sidste år. Det faglige miljø i klassen: •84,6 % vurderer det til meget godt eller godt, mens 15,4 % vurderer det som dårligt. Næsten som sidste år. Lektielæsning: •31,8 % kan i høj grad nå at læse lektier, 55,% i nogen grad, 10,5% i mindre grad og 1 % slet ikke. Bedre end sidste år.

Undervisningen I hvor høj grad hjælper lektierne til at forstå undervisningen:  31.8 % mener i høj grad og 55,6% mener i nogen grad og 10.5 % mindre grad.  Det er flere der har svært ved det end sidste år. Føler du generelt at du kan følge med i timerne?  40,2 % føler i høj grad at de kan, 55,2 % i nogen grad og 2,8 % i mindre grad.  Svarer til sidste år. Forholdet til lærerne:  29,7 % mener at lærerne i høj grad skaber et godt arbejdsmiljø, 65,4 % mener det er i nogen grad og 4,2 % mener i mindre grad

Planlægningstimen i 1. g: 4,2 % mener at den i høj grad har hjulpet til at planlægge deres tid, 20,3 % i nogen grad, men 75,2 % mener timen i mindre grad eller slet ikke har været til hjælp. Dette er er nedgang fra sidste år Temaer fra planlægningstimen – anvendelighed Intro til lectio 68.2 % Klassens trivsel 48.8 % Evaluering 43.7 % Taksonomiske niveauer 39.9 % Notatteknik 38.8 % Informationssøgning 35.3 % Forskellige undervisningsformer 34.6 % Læseteknik 33.9 % Intro til gruppearbejde 31.8 % Brug af IT 31.1 % Planlægning af næste uge 29.7 % Uddannelsesparathed 25.9%

Evaluering - Evaluering •24,5 % mener at der har været undervisningsevaluering i alle fag, 58,7 % i mere end halvdelen (tallet var samlet set 68 % i 2011), 11,5 % i mindre end halvdelen, 4.5 % ved ikke •19.2 % mener at evalueringen har medført de ønskede ændringer, mens 58 % kun mener i nogen grad og 22 % mener at det i mindre grad eller slet ikke har.

Variationen i undervisningen •92.3 % mener variationen har været meget god eller god, mens 6.6 % mener den har været dårlig •88.1 % mener undervisningen har levet op til deres forventninger mens 10.5 % ikke mener det

Det bedste ved undervisningen Elevernes generelle vurdering: •Dygtige, engagerede lærere både fagligt, pædagogisk og socialt. •Variation i undervisningen og i arbejdsformerne, et højt fagligt niveau, hvor man lærer meget nyt og undervisningen giver kendskab til fagene. •Meget gruppearbejde •At man bliver taget seriøst af læreren. •Godt sammenhold i klassen

Det værste ved undervisningen Elevernes generelle vurdering: •For meget tavleundervisning og manglende variation i undervisningen. •Mange skriver de er godt tilfreds Nogle oplever: •Uro i timerne •Kedelige lærere •For meget naturvidenskab

AT •De 2 timers intro til AT forløb meget godt eller godt (71.3 %), mens 27.2 % mente det forløb dårligt eller meget dårligt

AT •Forløb med samfundsfag, engelsk og kunstnerisk fag forløb meget godt eller godt (89.2 %), mens 9.4 % mener det forløb dårligt eller meget dårligt Kommentarer: God kombination Fedt nyt og ud af boksen Manglende information og kommunikation mellem lærere For kort tid

AP Oplevelsen af relevans: Grammatikdel: 87.8 % Latindel: 45.1 % Læringsstrategi: 38.1 % Sociolingvistik %

AP Sammenhængen mellem latindel og almen del: •78.6 % mener det hænger meget godt eller godt sammen, mens 19.5 % mener der er mindre eller ingen sammenhæng

AP •67.8 % mener deres faglige udbytte har været meget stort eller stort mens 31.1 % mener det har været mindre eller meget småt

NV •Generel tilfredshed med NV, med ca % tilfredse eller meget tilfredse. 24,5% var utilfredse •48.3 % mener samspillet mellem fagene har styrket forståelsen for problemstillingerne, mens 28.3 % mener det er blevet mere forvirrende og 21.3 % har ikke oplevet noget samspil •Over 80 % mener at eksperimenter og feltarbejde gør undervisningen mere interessant

NV •88.9 % mener i høj eller nogen grad at NV har givet dem en forståelse for de naturvidenskabelige metoder •16.4 % har valgt en mere naturvidenskabelig retning end de havde forstillet sig ved skole start

Sociale aspekter •Modtagelsen: 90.9 % (sidste år 84 %) synes de er blevet taget godt eller meget godt imod,6.6 % (12 %) synes modtagelsen har været dårlig meget dårlig. Modtagelsen fra de ældre elever har været bedre i år end sidste år. •Nye kammerater: 89.1 % har haft let eller meget let ved at finde nye kammerater i klassen. Samme niveau som sidste år. •Stemningen: 90 % synes stemningen i klassen var god eller meget god. •92 % synes stemningen på skolen er god eller meget god, hvilket er samme niveau som de foregående år. •Samlet synes 91.6 % (mod 81 % sidste år) at deres forventninger til det sociale liv er blevet opfyldt. Det synes 6.6 % ikke.

Det bedste ved det sociale miljø Festerne Fredagscafeer Fælleskabet Sammenhold Venner Sociale på tværs af klasser

Det værste •Ingen sofaer •Grupperinger •Faste siddepladser •Hierarki •Mange skriver at der ikke er noget dårligt 

Introaktiviteter Andelen af elever som synes aktiviteterne har fungeret godt: Introfesten 89.9 % Gåturen 74.5 % Festplanlægning 55.2 % Rundvisning med tutorer 50.7 % Klasserumskultur 50.7 % Dans i salen 47.2 % Morgenmad i klassen 41.6 % Sang med musiklærere: 30.1 % Intro til ordensregler 29.4 % IT intro ved data vejledere 27.3 %

Mobning •73.1 % svarer, at der aldrig foregår mobning på GG, 22.7 % svarer få gange, 2.8 % svarer meget ofte.

Studieretningsvalg •Faktorer som har haft betydning for elevernes studieretningsvalg: •Fremtidsplaner 69.9 % •Fagkombination 60,8 % •Undervisning i grundforløbet 51.4 % •Studieretningsorientering 35 % •Studievejledning 28.3 % •Samtaler med lærere26.9 % •Forældres vejledning 19.9 % •Kammaraters valg 6.3 %

Studieretningsvalg Teamsamtalernes betydning for studieretningsvalget: •78.6 % mener at det i høj eller nogen grad giver mening med teamsamtaler mens 19.2 % mener at det i mindre grad eller slet ikke giver mening •81.1 % mener at der i høj eller nogen grad har været tilstrækkelig orientering fra studievejlederne mens 16.7 % mener den i mindre grad eller slet ikke har været tilstrækkelig

Studieretningsvalg •74.8 % mener at den generelle orientering om studieretninger har gjort det lettere at vælge, mens 21.6 % mener det kun i mindre grad eller slet ikke har gjort det lettere at vælge •86.7 % mener at grundforløbet i høj eller nogen grad har gjort det lettere at vælge studieretning, mens 10.8 % mener at det kun i mindre grad eller slet ikke har haft betydning •Kommentarer viser stor tilfredshed med strukturen

Fokuspunkter og indsatsområder 2013 •Planlægningstimen •Samspil i NV •Undervisningsevaluering