Tilrettelæggelse af rådgivningsforløbet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Advertisements

Indhentning og vurdering af tilbud
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Renoveringsstrategi Dansk Solvarmeforenings Generalforsamling Title/Department/Archive/Author.
Projektering og styring.
Værdistrømsanalyser.
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Møde med KU’s rådgivere 15. nov •Velkomst v/ Sven Bo Madsen •Gennemgang af elementer i rammeaftaler v/ SBM •Dialog om eventuelle forslag til forbedringer.
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
Baggrund, status og udrulning
Bygningsrenovering – hvorfor sker der ikke noget ?
VE-anlæg Introduktion.
Installationer Introduktion.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Kommunikation i projekter
Helhedsløsninger eller Integrerede energispareløsninger
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Tilsyn under renoveringen
Afslutning – studienet og videre forløb
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Ledelse af den energioptimerede byggeproces giver et stort potentiale for at sikre bedre bygninger og bedre økonomi i alle faser af bygningens levetid.
Videncenter for energibesparelser i bygninger skaber viden om konkrete og praktiske muligheder for at reducere energiforbruget i bygninger. Besparelsesmuligheder.
Kodeks for offentlig topledelse
Videncenter for energibesparelser i bygninger skaber viden om konkrete og praktiske muligheder for at reducere energiforbruget i bygninger. Om Videncenter.
Energieffektivitet af bygninger og bygningskomponenter
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Den Regionale LEAN Enhed
Se.dk/bigblue 1 SE Big Blue Fordi energireduktion skaber værdi og synergi.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dialogmøder med bygherren Dialog om arbejdet med at planlægge og koordinere i forhold til sikkerhed og sundhed under projektering og udførelse (procedurer,
Navn på oplæg - Navn på oplægsholder - Dato for afholdelse af oplæg Program den 3. februar Velkomst og nyt fra grupperne - Oplæg om finansiering,
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
ENERGIRENOVERING – VEJEN TIL BÆREDYGTIGHED OG VÆRDISKABELSE I BYGGERIET VEDVARENDE ENERGIMESSE 2.JUNI 2016 I BJERRINGBRO IDRÆTSPARK SENIORFORSKER OLE MICHAEL.
Barrierer for energirigtig renovering Ole Michael Jensen Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) Energirigtig renovering – hvad venter vi på? IDA’s bygning.
BedreBolig En mulighed for finanssektoren. Agenda Velkomst og introduktion til Bedre Bolig –Ved Tommy Brøndum Olsen, Rejseholdet Muligheder for banksektoren.
Energioptimering af boliger 06 og 08_Energiløsninger.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Solceller Barrierer og æstetik Et indlæg af: Iben Østergaard, Senior konsulent Peter Svendsen, Konsulent Teknologisk Institut Vallensbæk
Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører | TEKNIQ.
Mission Statens Byggeforskningsinstitut lavede i 2004 en undersøgelse af svigt i byggeriet. Ifølge denne undersøgelse beløber omkostningerne til afhjælpning.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
SUF - gevinstrealisering
Leverandørprojektering og samprojektering
4. Indsamling og behandling af oplysninger
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
2. Metode – indhold i kompendium
Hvad er Byggeri til Drift?
Naturfag.
Erfaringer med energibesparelser og brugeradfærd: hvad virker?
De nye krav til byggeriet
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Digital aflevering.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Tilrettelæggelse af rådgivningsforløbet Forside 2 (rådgivere/aktører) Tilrettelæggelse af rådgivningsforløbet BedreBolig-rådgiveren arbejder efter en procesmodel med helhedsperspektiv Version 2.0

Vejledning til BedreBolig-rådgiveren Energistyrelsens bekendtgørelse henviser til en vejledning for udførelse af BedreBolig-ydelserne Kortlægningsydelsen - Beskrivelse af boligens energibesparelsesmuligheder afstemt efter boligejers behov og en plan for renovering Byggeledelsesydelse – Projektering, byggeledelse, aflevering og 1-års opfølgning med instruktion i energirigtig adfærd Indholdsside med billede og illustration (3)

Forside 2 (rådgivere/aktører) Kortlægningsydelsen Tilrettelæggelse af den indledende og afklarende dialog med husejer

Kortlægningsydelsen Proces Første kundekontakt - Invitation - Screening - Forventningsafstemning - Hvad er drømmen? - Kortlægning - Beregning - Lokalplan - Analyse BedreBolig-aftale: Kortlægningsydelsen Rådgiverens katalog BedreBolig-plan Husejers projekt BedreBolig-budget - Salg - Argument - Energivejledning - Barrierer? Tilsagn om forbedringstiltag BedreBolig-ydelser Forhåndstilsagn om finansiering Indholdsside med billede og illustration (3)

BedreBolig-screening Sådan kan du tilrettelægge den første samtale med boligejeren Spørgeguiden er et eksempel til inspiration Spørg – ti stille - og lyt!. Fortæl om de forbedringer du umiddelbart kan se der er mulighed for Fortæl om de fordele der er ved at tilknytte en BedreBolig-rådgiver Træf aftale om en BedreBolig-kortlægning Indholdsside med illustration

Skilleside (billede kan varieres) Spørg om familien….. Drømme? - Idéer? - Behov? - Ønsker? - Timing? - Finansiering?

Skilleside (billede kan varieres) Spørg om huset…. Hvad ved husejer selv om sit hus? - Hvordan opleves boligen i dag?

Skilleside (billede kan varieres) Spørg om energien…. Hjælp eventuelt med at få adgang til energileverandørens oplysninger

Kortlægningen Du tilrettelægger selv denne ydelse Tænk blandt andet på følgende Helhedsperspektivet Æstetikken Tilstanden og vedligeholdelsen Komforten Forudsætningerne for beregning Installationerne Automatikken Isoleringen Ventilationen Dørene og vinduerne Forudsætningerne for korrekt håndværksmæssig udførelse http://www.byggeriogenergi.dk/ Indholdsside med billede og illustration (2)

Støtteværktøjer til kortlægning og beregning Skilleside (billede kan varieres) Støtteværktøjer til kortlægning og beregning Energiløsninger fra Energistyrelsens Videncenter for Energibesparelser i Bygninger http://www.sparenergi.be10.sbi.dk

Se flere her! Energiløsninger

Beregninger og standardværdier De beregninger der skal anvendes overfor banken skal foretages med et standardværktøj Forudsætninger og mellemregninger Du kan frit vælge og anvende egnede værktøjer til at beregne og formidle de fordele der knytter sig til den rådgivning du yder. Videncenterets materialer er et godt udgangspunkt. Beregninger til banken Den plan du udarbejder som endeligt resultat af din rådgivning, skal følge en skabelon som banken kan genkende. Indtastningsskabelonen er on-line og planen kan efterfølgende udskrives som pdf. Link: Beregninger til energiselskabet Realiserede energibesparelser kan overdrages til et energiselskab. Det udløser et tilskud som beregnes efter et standardværdikatalog. Link: svk.teknologisk.dk Indholdsside med billede og illustration (1)

BedreBolig-plan Planen dannes som et pdf-dokument fra ordningens on-line standardværktøj. Indhold Screeningens konklusion: Husejers situation, ønsker og behov. Kortlægningens aftalte omfang Forslagene: Bygningens muligheder Forudsætninger / målinger Beregninger Argumenter Tilrettelæggelse og udførelse Konklusion med helhedsperspektiv Det samlede besparelsespotentiale Rådgivning om adfærdspåvirkning Anbefalet tidsplan for tiltag – evt. pakkeløsninger Tilskudsmuligheder Bilag og referencer, f.eks. Termografirapport Indholdsside med illustration

Planens indhold Resultat af den aftalte kortlægning Beskrivelse af boligens energibesparelsesmuligheder afstemt efter boligejers behov og en plan for renovering. Dette omfatter følgende del-ydelser: Screening for energibesparelsesmuligheder. Beskrivelse af boligens energibesparelsesmuligheder afstemt efter boligejerens behov Beskrivelse af energibesparelsesmuligheders betydning for komfort og indeklima. Udarbejdelse af en plan  for energirenoveringens igangsættelse, herunder angivelse af omkostninger og tidsplan for gennemførelse af udvalgte  energibesparelsestiltag   Indholdsside med billede og illustration (2)

Planens resultater Rådgivning om hvordan og hvornår…. Her anføres blandt andet: En konklusion med angivelse af planens samlede besparelsespotentiale Argumenter for anbefalet tidspunkt og rækkefølge for udførelse af tiltag Vejledning om hvordan familiens adfærd erfaringsmæssigt påvirker indeklimaet og energiforbruget efter en renovering Reference til eventuel medfølgende termografi-rapport Tabel med de aktuelle forudsætninger Oplysning om tilskudsmulighed ved overdragelse af energibesparelsen efter standardværdikataloget.   Indholdsside med billede og illustration (2)

BedreBolig-budget BedreBolig-planen omfatter også et budget, som de kan genkende i banken. Der skal oplyses: Den rådgivning der er ydet En bekræftelse af hvilke ydelser, som er købt og hvilken rådgivning som er modtaget. Begge typer af oplysninger har de finansielle aktører lagt vægt på skal indgå i BedreBolig-budgettet. De forbedringer der er beregnet økonomi for Forudsætninger og beregningsresultater for energibesparelse samt estimat for investering. Kan også være konkrete priser baseret på indhentede tilbud. Indholdsside med billede og illustration (1)

Byggeledelsesydelsen Forside 2 (rådgivere/aktører) Byggeledelsesydelsen Tilrettelæggelse af projektering, byggeri og aflevering til husejer

Byggeledelsesydelsen Proces: Projektering BedreBolig-aftale: Byggeledelses- ydelsen Udbuds- materiale BedreBolig Anbefaling BedreBolig-budget Bygge- tilladelse Lånetilbud Kontrakt - Invitation - Forventnings- afstemning: - - Hvad er drømmen? - Projektering - Myndigheder Granskning af tilbud: - Kvalitet - Løsning - Pris - Forhandling - Finansiering - Forsikring - Myndigheder Sags- behandling i banken Myndigheder Valg af leverandør Indholdsside med billede og illustration (3) Tilsagn om BedreBolig-ydelser Tilsagn om finansiering Tilsagn om leverance

Projektering Hvilke ydelser skal med i BedreBolig-aftalen om Byggeledelse Er du selv leverandør, eller skal projektet i udbud? Skal der udarbejdes et projektmateriale? Skal der ske myndighedsansøgning? Skal der udarbejdes en BedreBolig-plan? BedreBolig-tjekliste for projektet? Granskning af tilbud – anbefaling af løsning? Rådgivning om økonomi – afkast og merværdi? Rådgivning om aftalegrundlag / entrepriseform? Rådgivning om garanti og bygherreforsikring? Indholdsside med illustration

Byggeledelsesydelsen Proces: Leverance 12-mdrs. driftssyn og projekt-slut Bygge- møde 1 Bygge- møde 2 Bygge- møde 3 Afleverings- forretning Overdragelse Til husejer - Kick-off - Roller - Proces - Krav - Forventninger - Alle leverandører deltager - Byggeledelse - Stadevurdering - Fagtilsyn - Fejl og mangler - Ekstraarbejder - Funktionstjek 1 - Dokumentation - As built - Instruktion - Manualer - ECO-mærke - EMO-mærke - Vejledning om adfærd - Evaluering - Energiforbrug - Funktionstjek 2 - Gennemgang Indholdsside med billede og illustration (3) Interview: Er drømmen indfriet?

Byggeri Hvilke ydelser skal med i BedreBolig-aftalen om Byggeledelse I hvilket omfang skal der udføres fagteknisk tilsyn? Hvilke leverandører skal omfattes af fagteknisk tilsyn? Hvilke kompetencekrav skal gælde for de udførende? Hvilke roller skal varetages ud over BedreBolig-ydelsen? Hvilke rammer gælder for ekstraarbejder, herunder specifikt ekstraarbejder der er afledt af fagteknisk tilsyn? Fremgår det af aftalegrundlaget med leverandørerne, at anvisninger fra fagteknisk tilsyn skal respekteres? BedreBolig-tjekliste for byggeri? Rådgivning om aftalegrundlag / entrepriseform? Rådgivning om garanti og bygherreforsikring? Indholdsside med illustration

Aflevering Efter byggeriet melder BedreBolig-rådgiveren tilbage til husejer Aflevering og 12 mdr. driftssyn Disse to ydelser har til formål at sikre husejer det fulde udbytte af den rådgivning og det håndværk der er leveret. Vigtige elementer er: Tjek af leverandørinformationer, manualer, etc Tjek af at der er udført relevante indreguleringer, etc. Instruktion i husets automatik og de nye faciliteter Rådgivning om værdien af service og vedligehold Tjek af foreliggende serviceaftaler Rådgivning om hvordan adfærd påvirker energiforbrug Rådgivning om hvordan adfærd påvirker komfort Rådgivning om værdien af et opdateret energimærke Evaluering af det samlede projektforløb 12 mdr. driftssyn Tjek af drift og udført service Er 1-års syn af byggeri udført? Oplevelse af BedreBolig-forløb? Er drømmen indfriet? Indholdsside med boks

Tillykke med det ”nye” hus! Forside 3 (boligejere) Tillykke med det ”nye” hus! Projektet er slut. Der er fejet og ryddet op. Alting fungerer som det skal. Måske er der opstået nye behov, muligheder, drømme og idéer?

- også for dit næste projekt! Bagside (3) - også for dit næste projekt!