1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
BCF, Middelfart den 11. juni 2012 Workshop om fremtidens overbygningsydelser Konkrete praktiske ydelser Strategisk indsats.
Advertisements

1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Udbud af bibliotekssystem 5. september 2012 IT faggruppens temadag.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Baggrund, status og udrulning
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Biblioteket lærer borgerne it - forskellige måder og forskellige steder v/ Vibeke Mygind, Horsens Kommunes Biblioteker – 27. marts 2012.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
- sikkert og enkelt netværk for ældre
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Palles Gavebod og fremtiden i DDB Samling af udviklingskræfter og strategisk fokus giver flere muligheder for at udvikle et nationalt, velfungerende digitalt.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem nye partnerskaber Jonna Holmgaard Larsen, 9.maj 2012

2 Svar: •Vi skal bringe os i en position, hvor bibliotekerne bliver inviteret af relevante samarbejdspartnere!

3 Det lange seje træk forud •Bibliotekernes rolle som formidlere af offentlig information og samfundsinformation i øvrigt er forankret i Lov om biblioteksvirksomhed •Bibliotekerne har givet introduktioner til nettet siden dets gennembrud •It- læringen har udviklet sig løbende i takt med digitaliseringen i samfundet •Ydelsen er unik – den er professionel, gratis og den er for alle •Varen er på hylden!

4 Markedsføring •Ydelsen skal være kendt og anerkendt •Skal nå ud til alle, der har et behov •Behovet for at kunne begå sig digitalt øges i takt med –at it bliver en dagligdags platform for nyheder, informationssøgning og samfundsdebat –at al offentlig kommunikation og alle offentlige tjenester er på vej til at blive digitale

5 Partnerskab som strategi •Styrelsens / bibliotekssektorens partnerskab med IT- og Telestyrelsen – nu: Digitaliseringsstyrelsen –Startede med udviklingen af borger.dk –Samarbejdsaftaler med center for borger.dk, specielt om borger.dk kampagneuger siden 2007 –Lær mere om it-netværket, specielt om it-pædagogisk læringsmetode –Seniorsurf kampagne

6 Bibliotekernes udbytte af samarbejdet •Professionalisering af opgaven (den pædagogiske metode) •Mere direkte kontakt til udbyderne af de offentlige tjenester •Bredere netværk (Lær mere om it), der også smitter af lokalt •Større kendskab til bibliotekernes ydelser

7 Den aktuelle udfordring: Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi •Regeringen / KL / Danske regioner august 2011 •Adopteret af den ny regering november 2011 •3 hovedafsnit: –Slut med papirblanketter og brevpost •Fokusområde 1 og 2 –Ny digital velfærd •Fokusområde 3 – 8 –Tættere offentligt digitalt samarbejde •Fokusområde

8 Fokusområde 1 Effektiv digital kommunikation med borgerne •Formål: Effektivisering •Trinvis overgang til obligatorisk selvbetjening 2012 – 2015 –2012: De unge. SU-lån, flytning, opskrivning til SFO, Skat –2013: Kørekørt, vielser, fødsler, navngivning m.fl. –2014: Digital postkasse til alle, kontanthjælp, byggeri, 2015: De ældre. Ældre og handicap, folkepension •Hjælp til borgere der aldrig vil kunne benytte digital betjening

9 Fokusområde 1 Effektiv digital kommunikation med borgerne •Strategien fulgt op af lovgivning og hjælpeplan •Behovet for læring er anerkendt •Satspuljemidler til ældre er udbudt •Kommunerne er forpligtet til at hjælpe •Bibliotekerne nævnt på lige fod med borgerservicecentre som sted, der kan fås hjælp

10 Fokusområde 2 Lettere vej til vækst for virksomhederne •Alt på virk.dk fra 2013 •Obligatorier allerede fra 2012 (hvis det nås) •Nogle biblioteker har tilbud overfor iværksættere, virksomheder m.fl.

11 Invitationen! •Erhvervs- og Selskabsstyrelsen havde behov for at hjælpe små virksomheder / selvstændige erhvervsdrivende med at blive digitale •IT- og Telestyrelsen anbefalede biblioteker •Styrelsen for Bibliotek og Medier blev inviteret til samarbejde

12 Projekt IT-hjælp til virksomheder •Samarbejdsaftale indgået mellem Erhvervsstyrelsen og Kulturstyrelsen •5 pilotkommuner i foråret: –Herning, Horsens, Esbjerg, Odense og Rudersdal •Uddannelse af vejledere gennemført •Markedsføring i de fem kommuner –Møder med interessenter, nationalt og i pilotkommunerne –Annoncer, plakater, flyers m.m.

13 Udfordringen •Den store udfordring er at nå målgruppen •Målgruppen ikke helt kendt •Flere løsningerne er ikke gode •Kun få obligatorier endnu, derfor ikke akut behov •Målgruppen ofte ikke biblioteksbrugere •Pilotprojekterne samler erfaringer •Planen at udrulle nationalt til efteråret

14 Eksempel på vejledningssituation •En administrativ medarbejder i mindre firma henvendte sig på et af pilotbibliotekerne med behov for hjælp til momsindberetning og NEMrefusion. Hun var rimelig god pc bruger •Det viste sig, at hun ikke havde rettigheder til selvbetjening hos SKAT •Da det var klaret, blev de andre funktioner vist •Hun var meget tilfreds med hjælpen. Havde forsøgt at få hjælp på kommunen uden held •Havde læst om tilbuddet i en lokal avis •Hun var kørt 14 km til biblioteket

15 •Får man ikke invitationen, må man jo selv invitere!