Hvordan arbejder geografer med udviklingen i gymnasiet? - Nogle brikker til at forstå naturgeografis position i gymnasiet, og de muligheder der er for at bidrage til gymnasiets udvikling Pernille Ehlers Generalforsamlingskursus Naturgeografi/Geografi 2013
Lad os tage udgangspunkt i: 1). naturgeografifagets position i stx (og hf). 2). De geofaglige ting naturgeografifaget kan bidrage med.
GEOFAGET SAMARBEJDER - og det handler om en del andet end at finde et emne •NV-samarbejde •NF-faggruppen på hf •AT-samarbejder •SRP •studierejser •AT eksamen •studieretningssamarbejder
NATURGEOGRAFIFAGETS LÆREPROCESSER
GEOFAGLIGHED DREJER SIG OM STEDER OG KONTEKST
GEOFAGENE OG DE ANDRE NATURVIDENSKABSFAG
GEOVIDENSKABERNE HAR FOKUS PÅ KONTEKST, ET STRUKTURERET (GLOBALT) OVERBLIK OG UDVIKLINGSPROCESSER Geofagene tilbyder eleverne: •Redskaber til at læse kontekst (+aktualitet) •Systematik og strukturerede overblik (modeller) •En forståelse af tid (fortid, nutid, fremtid) og udviklingsprocesser •En håndtering af skala
TONKINBUGTEN hvad ser vi?
GEOFAGLIG VIDEN BYGGER PÅ OBSERVATION OG FORTOLKNING
GEOFAGLIGHED ER BÅDE VIDEN OG KUNNEN
VIGTIGE GEOFAGLIGE LÆRINGSRUM
GEOFAGLIGE LÆRERROLLER
Hvordan arbejder geografer med udviklingen i gymnasiet? - og hvilke udviklingsområder trænger sig på? •Kvalitet i SRP-opgaver •Gode NV-samarbejder •Gode NF-faggruppeemner incl geoeksperimenter •Det globale, hvordan kan vi motivere og kvalificere det? •Studierejser som arenaer for geofaglige læreprocesser – i samarb. med andre
Hvordan arbejder geografer med udviklingen i gymnasiet? - og hvor kan vi gøre en faglig og didaktisk/almendannende indsats? •Geovidenskab A (samarbejder med de andre naturvidenskabsfag på studieretninger) •Kvalificering af det globale i geoundervisningen •Udvikle samarbejdet med matematik, samfundsfag i fht. databehandling, modeller og modellering samt lokalt/globalt. •Udvikle samarbejdet med engelsk + andre sprogfag om regionale studier og globalisering •Kvalificere SRPopgaver og ATsamarbejder
Hvordan arbejder geografer med udviklingen i gymnasiet? - særligt: hvordan står naturgeografi i fht. innovation i gymnasiet? Innovation tager udgangspunkt i kontekst og aktuelle udfordringer. Innovation handler om udviklingsprocesser. Innovation drejer sig om at skabe noget til gavn for andre (os og de andre) Innovation forudsætter at man kan arbejde med problemidentifikation og –løsning Innovation skal trække på faglige kompetencer og faglig viden
Hvordan arbejder geografer med udviklingen i gymnasiet? - tag klimaudfordringerne som innovativ case Naturgeografifagets bidrag er IKKE KUN VIDEN om klimaet. Naturgeografifagets bidrag drejer sig I HØJ GRAD OM GEOFAGLIGE KOMPETENCER som •tid: før, nu og fremtid •skala: global, regional, lokal •Casestudier, kontekst og problemorientering •Databehandling, modellering + brug af modeller •Anvendelse af geofaglig viden og metoder på ny situation •Et samfundsperspektiv: teknologiforståelse + livsvilkår
Hvordan arbejder geografer med udviklingen i gymnasiet? - nogle stikord til klimaudfordringerne og det innovative •Globale overblik og casestudier ang. ressourcer, teknologivalg og stofstømme •Modellering og klimascenarier •Energikæder, strålingsbalancer og tilpasset byggeri (herunder materialevalg) •Overflader, infiltration, afstrømning m.v. •De antropogene landskaber •Europas klimaudfordringer VI KAN NOGET ALENE, MEN SÆRLIGT GODT BLIVER DET I TILPASSEDE SAMARBEJDER MED ANDRE FAG