CSR hos Grontmij | Carl Bro Fuldt integreret i vores forretning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Teststrategi Engrosmodellen
DANSK INDUSTRI KONFERENCE
13. Ikke-finansielle rapporter
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Mette Lise Jensen, Miljøministeriet Konference om bæredygtige indkøb den 6. oktober 2011 Nye tendenser og regler på vej? Landskabet inden for bæredygtige.
Klima og bæredygtighed
Ændring af arbejdsmiljøloven
Udfordringer i en cirkulær økonomi
Corporate Citizenship i Danfoss - sådan arbejder vi med etik
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Ledelse af forandringer
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Forretningsudvikling med IT
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
DILEMMAER OG UDFORDRINGER SMV Global Compact netværksmøde den 26. august 2009.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
Nødvendige indsatser for en bæredygtig udvikling Anna Lise Mortensen Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling Bæredygtige indkøb i et strategisk perspektiv,
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Forum for DanRåd & Regnskab 29. september 2009 Markedschef Ivan Damgaard.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Ecodesign Gør dit produkt grønnere.
Byrådsseminar 23. januar 2012 Sønderborg Enhedschef Annemarie Knigge Enhed for Sunde Rammer Sundhedsstyrelsen Sundhedspolitikken – relevant i alle fagudvalg.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Værdifulde fokusområder
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Velkommen til Mød Microsoft
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Grunde til at jeg elsker dig
TATIONpRÆSEN 16. DECEMBER, 2014 AARHUS UNIVERSITET INFORMATIONSMØDE OPEN PROCEDURE FOR CONSUMABLES FOR LABORATORIES 1.
At deltage i projektarbejde
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.

Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj
Standarder og ISO 9001 som ledelsesværktøj
Dansk Supermarked i korthed
Egetæpper a/s Respekt for mennesker og miljø Jan Ladefoged Kvalitets- & miljøchef Bæredygtig udvikling Brian Kristensen Sikkerhedsrepræsentant.
Dedicated Analytical Solutions HVORFOR ER ISO 9001 VIGTIG FOR FOSS? Anders F. Liechti 3. november 2015.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Præsentation af Refurb
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Software Testing Software testing.
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
DS/EN Krav til overensstemmelsesvurdering af konstruktionskomponenter
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

CSR hos Grontmij | Carl Bro Fuldt integreret i vores forretning

Vores organisation Grontmij Danmark Grontmij | Carl Bro A/S UK Sverige Holland Tyskland Belgien Danmark Grontmij | Carl Bro A/S Polen Byggeri Anlæg Miljø, Vand & Energi Project Management Industri & Marine GIS & IT International

Vores markedssektorer og aktivitetskæde Byggeri Anlæg Miljø Vand Energi Industri

Proces for virksomhedens CSR Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

Integration af CSR i forretningsprocesser Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

Grontmij’s CSR målsætning Udvikling af CSR model Grontmij’s CSR målsætning Our ambition is to lead the industry in developing sustainable practices to the benefit of all our stakeholders.…

Grontmij CSR model Grontmij CSR fundament Rapporterings- standard Udvikling af CSR model Grontmij CSR model Rapporterings- standard CSR Initiativ Ledelsesstandarder & guidelines Global Reporting Initiative (GRI) UN Global Compact Business Integrity Management System (BIMS) ISO 9001 OHSAS 18001 ISO 14001 ISO 26001 Grontmij CSR fundament Kvalitet Arbejdsmiljø Miljø Klima Menneskerettigheder og lige muligheder Forretningsetik

CSR grundprincipper Udvikling af CSR model Prioritering Åbenhed Troværdighed Et anliggende for alle medarbejdere Fuld integration i forretningen Keep it simple Rapportering er et middel – ikke et mål Værdiskabelse i forretningen

Integration af CSR i forretningsprocesser Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

Forretningsmodel og CSR Integration af CSR i forretningsprocesser Forretningsmodel og CSR Product development Products and concepts Sales Production Service and support Strategic clarification System develoment Development Consulting and design Consulting and design Service and support knowledge support project management support human ressource support it support general management financial management communication support strategy management operation support

Integration af CSR i forretningsprocesser CSR indsatsen Integration af CSR i forretningsprocesser Arbejdsmiljø Miljø Forretningsetik Bæredygtighed Projektcyklus Drift Sygefravær Sikkerhed Beredskab Psykisk arbejdsmiljø Arbejds- ulykker Kortlægning af miljøpåvirkning Måling af el, vand og varme Affalds-håndtering CO2 regnskab Miljø-godkendelser Upartiskhed Anti-korruption Fairness Kompetence Integritet Ansvar overfor samfund & profession Arbejdsmiljø Klima Energi Socialt ansvar Miljø Planlægning Udførelse Afslutning Salg og tilbud Aftaler HR Indkøb Kontordrift Strategi Økonomi Politik Mål Organisation Jobbeskrivelser Måling & evaluering Rapportering

Integration af CSR i forretningsprocesser Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

CSR i produktion Eksempler Etablering af projektkontorer Projektindkøb Produktion og drift CSR i produktion Eksempler Etablering af projektkontorer Projektindkøb Underrådgivere Salg Tilbud Projektdokumentation Rådgivning Udbud Samarbejde med kunden CSR fundament Kvalitet Arbejdsmiljø Miljø Klima Menneskerettigheder og lige muligheder Forretningsetik

CSR i drift Eksempler Etablering af datterselskaber Rekruttering Produktion og drift CSR i drift Eksempler Etablering af datterselskaber Rekruttering Regnskabspraksis Controlling Indkøb Kontordrift Firmabiler Uddannelse Kommunikation CSR fundament Kvalitet Arbejdsmiljø Miljø Klima Menneskerettigheder og lige muligheder Forretningsetik

Integration af CSR i forretningsprocesser Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

Valg af CSR måleindikatorer Måling Valg af CSR måleindikatorer GRI valgt som CSR rapport standard 79 GRI indikatorer analyseret de mest relevante og værdiskabende måleindikatorer valgt

Valg af CSR måleindikatorer Måling Valg af CSR måleindikatorer Kernespørgsmål Indeholder den valgte rapporteringsstandard de mest værdiskabende måleindikatorer? Måler vi på det vi kan måle på, eller det som skaber mest værdi? Kan vi opstille en måleindikator for det, som vi gerne vil måle? Kan vi i praksis måle det, vi gerne vil måle?

Krav til GRI rapporting Måling Krav til GRI rapporting 10 indikatorer – som minimum en indikator indenfor områderne Økonomi, Miljø og Social Grontmij, CSR rapport 2008 20 indikatorer – som minimum en indikator indenfor områderne Økonomi, Miljø, Social, Menneskerettigheder, Arbejdsforhold og Produkt Ansvarlighed Grontmij, CSR rapport 2009

GRI indikatorer Indicator - environment 2008 2009 Måling Direct and indirect energy consumption (EN3 & EN4) X Energy saved due to efficiency improvements (EN5) Water Consumption (EN8) CO2 emissions (EN16) Initiatives to reduce greenhouse gas emissions (EN18) Waste by type and disposal method (EN22) Initiatives to mitigate environmental impacts of products and services (EN26) Monetary value of significant fines and number of sanctions for non-compliance with environmental laws (EN28) Mileage by car (EN29) Mileage by airplane and rail (EN29)

GRI indikatorer Indicators – Human Rights, Labour Practice, Society Måling GRI indikatorer Indicators – Human Rights, Labour Practice, Society 2008 2009 Total number of incidents of discrimination and actions taken (HR4) X Total workforce by employee type (LA1) Total number and rate of employee turnover by group and gender (LA2) Percentage of total work force represented in formal joint management-worker health and safety committees (LA6) Rates of injuries, occupational disease, lost days and absenteeism and work related fatalities (LA7) Average hours of training per year per employee by employee category (LA10) Percentage of employees receiving regular performance and career development reviews (LA12) Percentage of employees trained in organizations anti-corruption policies and procedures (SO3) Actions taken in response to incidents of corruption (SO4) Monetary value of significant fines and total number of sanctions for non-compliance with laws and regulations (SO8)

GRI indikatorer Indicators – Product Responsibility, Economy 2008 2009 Måling GRI indikatorer Indicators – Product Responsibility, Economy 2008 2009 Life cycle stages in which health and safety impacts of products and services are assessed for improvements (PR1) X Total number of incidents of non-compliance with regulations and voluntary codes concerning health and safety impact of services (PR2) Practices related to customer satisfaction including results of surveys measuring customer satisfaction (PR5) Monetary value of significant fines for non-compliance with laws and regulations concerning the use of services (PR9) Direct economic value generated and distributed (EC1) Financial implications and other risks and opportunities for the organizations activities due to climate change (EC2)

Integration af CSR i forretningsprocesser Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

Evaluering Indsatsområde - Eksempler Mål nået Strategisk niveau ”Sustainability by design” koncept udvikles Vækst i CSR og klimarådgivning på 25% CSR rapportering i henhold til GRI i alle Grontmij lande Taktisk niveau Set-up for klimascreening af alle projekter etableret BREEAM certificering opnået Grøn bilpolitik implementeret Operationelt niveau Grontmij på Bright Green udstilling Håndbog i klimaledelse udgivet Energiforbrug reduceret med 5% per medarbejder i Glostrup

Integration af CSR i forretningsprocesser Udvikling af CSR model Integration af CSR i forretningsprocesser Produktion og drift Måling Evaluering Rapportering

Principper for rapportering Rapportering skal være et middel ikke et mål være troværdig baseres på interessenters behov baseres på fuldt sporbare data og forudsætninger integrere alle rapporteringsformer være direkte sammenlignelig alle lande/enheder imellem som minimum baseres på 75% målte data have en passende volumen

Policy/procedure niveau Rapportering Rapport niveauer Policy/procedure niveau KPI niveau Case story niveau

Rapportering på policy/procedure niveau, eksempel

Rapportering på KPI niveau, eksempel

Rapportering på case niveau, eksempel Case story niveau

Faldgruber CSR implementeres for at tilfredsstille virksomhedens interessenter – ikke for at drive en bæredygtig forretning. CSR forankres i en kommunikationsafdeling eller hos en CSR-ansvarlig – ikke på direktionsgangen. Der loves meget mere, end der holdes – det bliver for urealistisk og pralende. Manglende erkendelse af at alt ikke er lige vigtigt – man sætter for mange skibe i søen samtidig. Fokus på det der kan rapporteres – ikke det der skaber forretningsmæssig værdi. Berøringsangst med de vanskeligste områder – som ofte er de vigtigste områder. Manglende åbenhed om dilemmaer og udfordringer – angst for dårlig presseomtale hæmmer en nødvendig og åben dialog.