Musiksociologi- og kulturstudier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvad er en gruppe? Om Boybandpigerne som Neotribalt fællesskab.
Kulturmøder og kulturforskelle
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Musiksociologi Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Hvordan konstrueres autenticitet?
En konflikthåndterende kultur
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Musiksociologi MM1 Køn og seksualitet.
Jeg støtter barnet ved:
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Islam er ikke kun moskeer: Identitetspolitik i Nørrebros gader.
Forretning og Ledelse lektion 7
½.
Musiksociologi Opsummering: Æstetik, performativitet, genreteori Vejledning.
Musikkultur S2+LT2 Køn og seksualitet.
Gruppe 4 (Bjarke, Malthe og Jonas) - Vancouver Art Gallery D. 17. marts gik dagens udflugt til ”Vancouver art gallery”. Vi skulle her undersøge om de tossede.
Sociologi – Individ og samfund
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
Musiksociologi MM Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Marketing in fremtiden Tore kristensen. Påstand: Vi bør studere og arbejde praktisk med market creation Integreret anliggende for B2B Specielt high tech.
Musikkultur S1+LT Autenticitet Hvordan konstrueres autenticitet?
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Musiksociologi MM Udlevering af opgave.
Musiksociologi MM Subkulturer.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Unges mediekultur 25. April 2012.
Børns og unges mediekultur Hørsholm, Børn og unges mediekultur Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes.
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Kulturstudier S1+LT Musikindustri og kunstens netværk. Kultur, klasse og subkultur.
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Ministry of Environment and Energy, Denmark The National Environmental Research Institute Problemer ved værdisætning af pesticidanvendelsens natureffekter.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
Metaforik og alternative muligheder
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
Humanistisk sundhedsforskning
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Constructing a Specific Culture: Young People’s Use of the Mobile Phone as a Social Performance Caronia & Caron.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.
Grundlaget for kognitive tilgange Köhler Koffka Wertheimer Psychology of Personal Constructs Metateoretiske refleksioner Kognitive og socialkognitive aspekter.
Kunstneren Emily Carr Vancouver Art Gallery. Emily Carr - People said, ”Explain the pictures” But how can one explain spirit?
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Når modsætninger mødes – bopolaritet og quasi-bipolaritet
Den naturvidenskabelige metode
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Musiksociologi- og kulturstudier 05.03.14 Opsummering af centrale emner i populærmusikstudier Vejledning

Diskussion Middleton: “Locating the People. Music and the Popular”, Clayton, Herbert & Middleton (ed.): The Cultural Study of Music, (Routledge, New York, 2012), s. 275-87

Moore (2002) Sådan bruger du Moores begreber: Autenticitet: Et spørgsmål om fortolkning, der skabes og forhandles inden for en kulturel og historisk position. En konstruktion, der skabes, når man lytter til musik. Et spørgsmål om hvem, ikke hvad. Teori om former for autenticitet: Førstepersonsautenticitet. Andenpersonsautenticitet. Tredjepersonsautenticitet. Sådan bruger du Moores begreber: Spørg ikke hvad, men hvem der tilskrives autenticitet? Er det kunstneren, en ”anden”, eller publikum? Autenticitet ligger ikke immanent i musikken, men i de værdier publikum tillægger den.

Rock og autenticitet, (Keightley 2001) ”Authenticity can be thought of as the compass that orients rock culture in its navigation of the mainstream.” (s. 131) Autentisk Uautentisk Ægte følelser Uoprigtig Ukorrumperet Kommerciel Originalitet Kopi Kunst Pop/mainstream Seriøs (episk, tragisk) Useriøs (komisk, overfladisk) God=”sand” God=høje salgstal Individ/subkultur Massekultur Stærk autor Masseproduktion ”Unplugged” Afhængig af teknologi Etc. Etc.

Autenticitet og performativitet Auslander: Liveness. Implosion i en medialiseret verden. ”Anxiety of liveness” Kroppen.

Tekstgennemgang ved Nønne Middleton: “Pop, rock and interpretation”, Frith et al. (red.): The Cambridge Companion to Pop and Rock, (Cambridge University, Cambridge, 2001), s. 213-25

Subkulturer Sammenhæng mellem klasse, kultur og subkultur: Hebdige (1979): Subkulturer er et resultat af sociale omstændigheder/oplevelser. Subkulturer er ofte i opposition til dominerende kultur. Men subkulturen optages ofte i den dominerende kultur (undergrund -> mainstream) vha. masseproduktion af subkulturel stil (mode, musik etc.) og ideologisk inkorporering (modkulturens værdier optages/omformuleres af dominerende kultur. NB. Denne udviklingsmodel er ikke altid lige rigtig, men det er værd at bemærke, at den findes ikke desto mindre ofte findes hos de unge i subkulturen selv. (Longhurst 2007, s. 215)

Subkultur som begreb Clarke et al. (1976), s. 35ff: Subkulturer: Erobrer plads Kulturelt rum Tid(srum) Fysisk rum “Rhythms of interchange” (relationer mellem medlemmer). Omdrejningspunkter Sociale regler Skaber gruppeidentitet Stil Antager og omformer produkter/objekter. Fremstidssyn/ideal Forsøg på en løsning på den oplevede konflikt (NB. Kan forhandles, men ikke løses gennem subkultureren. Løsningerne er forestillede.) Forskellighed (til en vis grad). Især ift. alder.

Kritik af Birmingham-skolens syn på ungdomssubkulturer Bennett: Hvis subkultur-teori er blevet kritiseret så meget, hvorfor fortsætter vi så med at bruge begrebet ”subkultur”, når vi skal beskrive sammenhængen mellem ungdom, musik og stil? Læs mere hos Bennett (1999) Clarke (1990) som opsummeret i Longhurst (2007), s. 222; og Bennett (1999), s. 601-03: Upræcis ift. strukturel placering af subkulturer og problemløsningers natur i subkulturer. Subkulturer viser affinitet med oprindelseskulturer (”parent culture”) gennem forbrug, kunne det omvendte (at de konstruerer en modkulturel identitet) ikke være tilfældet? Næsten ingen forklaring på subkulturelle stilarters oprindelse. ”Rigid analyse”/essentialisme, ingen hensyn til variationer i hver enkelt subkultur. Kun lidt opmærksomhed på hvordan individer bevæger sig ind og ud af subkulturer; og individets handlinger anses for determinerede af klasse og (sub)kultur. Der er en tendens til at bevæge sig ”baglæns”, fra subkultur til klasse. Det fører til at den enkelte subkulturer ”fastfryses”. Der er en dikotomi mellem subkulturer og andre unge mennesker. Manglende fokus på piger og kvinders roller i subkulturer og evt. egne subkulturer. Mange mainstreamkulturer kan anses for at være subkulturer (f.eks. heavy). Medierne er aktivt medskabende ift. subkulturer. (Jf. Thorton). ”Subkultur” er blevet et alt for bredt og dermed udefinerbart begreb. Derfor: Mere hensyn til a) subkulturers dynamik, b) sammenligning med ungdomskultur som helhed, og c) et mere nuanceret syn på hvordan stiltræk konstitueres/konstrueres.

Subkulturel kapital Thornton (1995): Inspireret af Bourdieu Autenticitet og hipness Mediernes rolle i skabelsen af subkulturel identitet.

Tekstgennemgang ved Stefan Weinstein: “Art versus Commerce: Deconstructing a (Useful) Romantic Illusion”, Kelly & McDonnell (red.): Stars Don’t Stand Still in the Sky: Music and Myth, (Routledge, London, 1999), s. 56-69

Vejledning