Specialpædagogisk massage

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Kursus i Toscana 6-10 juni 2012 Steen Lund Hansen
Den sansende hjerne Neurokonference 2011.
Hos reptiler er der et stærkt motiv for kamp om overlevelse, men hos pattedyr er der lige så entydige holdepunkter for, at biologiske tilpasningsprocesser.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Den præfrontale og tænkende hjerne.
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE
Specialbørnehaven Børnehuset Sønderskov
Forældremøde X årgang.
Jeg støtter barnet ved:
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Effekter af meditation1 Meditation Højere bevidsthedstilstand hvor man bliver identificeret med et overordnet systemniveau Afslappet tilstand, kropsligt.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Selvbeskyttelsesstrategier og regression
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Børns udvikling Tamim harise.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Dødt nervevæv Test af den levende hjerne.
Stress i det senmoderne samfund Biologi A, Psykologi B
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Daniel Stern Igennem millioner af år har vores hjerne udviklet sig nedefra og op, således at højere centre har udviklet sig som overbygninger.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Test af den levende hjerne
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Psykoedukation skizofreni
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Program Kom til stede Siden sidst Kropssprog og kommunikation teori ”Lie to me” Opvarmning Øvelse Pause Pausetræning Opvarmning – stift/ledeløst, store.
© Thybo, P. (2013). Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring
Grænser.
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Hans Reitzels Forlag.
Trivsel og mental sundhed
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Specialpædagogisk massage set i et neuropsykologiskperspektiv ved Jeanette Nielsen

Præsentation Session Børn Kroppen Hvad kan specialpædagogisk massage Neuropsykologi tilkobles Rum, rammer og etik Massageforme og teknikker Litteratur / materialer

Mange af børnene vi arbejder med har haft en svær start på livet fx hospitalet, forældre i krise - sorg. Det påvirker barnet De fleste af børnene har oplevet megen uro og nogen stress i en tidlig alder.

Udfordringer: Sanseintegrationsforstyrrelser Dysfunktioner i hjernen Svært ved regulering Svært ved opmærksomhed, fokus, koncentration Social kontakt Relationer Kommunikation

Eksekutive funktioner Adaptiv respons Eksekutive funktioner At kunne mærke sig selv

Kroppen er et udtryk, som ikke kan adskilles fra det den udtrykker. Citat: Kroppen er et udtryk, som ikke kan adskilles fra det den udtrykker. Merleau-Ponty

Taktilsans udvikles allerede fra 6 uge i graviditeten Sanseintegrationsteorierne mener at, det taktile system er det vigtigste element ift. at kunne reagere med passende adfærd = adaptiv respons

Specialpædagogisk massage Det kan give ro Give følelse af velvære Styrke selvværdet Styrke sanseintegrationen Kropsbevidstheden Tilknytningen Relationen Øge opmærksomheden og koncentrationen Mindske stress og aggressivitet

Massageformer: Trykmassage led kompressioner boldmassage cirkelmassage klapmassage børstning Ansigtsmassage og hovedbundsmassage olie fodsmassage evt. + underbenet massage af hænder og arme evt. med olie

Den Tredelte Hjerne: Den Sansende del. I det autonome nervesystem er det Sympatiske nervesystem (arousalsystem) og parasympatiske nervesystem (beroligelsesystem)

Den Følende del: Det limbiske system varetager de emotionelle funktioner Bestående af Hypothalamus overvåger de interne tilstande, den udløser basale affekter som raseri, frygt, glæde osv. kan de udskille stress hormoner bl.a. cortisol, men udskiller også velværshormonet oxytocin. Amygdala reagerer på det mindste tegn på fare, den indlærer begivenheder der er positive og negative Hippocampus hindre overaktivering af arousaltilstanden, samt regulerer aktiviteten i hypothalamus og amygdala. Hippocampus er skrøbelig overfor stress og traumer

Den Tænkende del Her befinder bl.a. insula sig som har stor betydning for at igangsætte behagelige sansninger i kroppen gennem berøring. Det gør følelser mulige gennem kropssansning. Oxytocin baner sig vej bl.a til gyrus cinguli og videre til præfontal cortex, emotionelle områder, følelser samt tilknytning

Stress og sårbarhedsmodellen Af Bo Hejlskov og Trine Uhrskov Søvnproblematikker Tid

Specialpædagogisk massage rum rammer etik

Massageformer: Trykmassage led kompressioner boldmassage cirkelmassage klapmassage børstning Ansigtsmassage og hovedbundsmassage olie fodsmassage evt. + underbenet massage af hænder og arme evt. med olie

Materialer: Afslapningsmusik, vær kritisk Hvedekernepose Forskellige bolde Børste Bredt sortiment af forskellige massage redskaber Skrubbe handsker Neutral massage olie Kugledyne Tæppe

Litteratur: Hart, S.: (2009) Den følsomme hjerne. Hans Reitzels forlag. 1. udg. 2. oplag. Tollefsen, E. & Borup, H.: (2008) Berøring og dens betydning. Center for Pædagogisk massage Massage. 2 udg. 1. oplag. Gammeltoft, B. S.: (2009) Sansestimulering for voksne. Forlag fa. Gammeltoft. 2. udg. 1. oplag. Fredens, K.: (2012) Mennesket i hjernen. Hans Reitzels forlag. 2. udg. 1. oplag. Hejlskov Elven, B. & Veje, H. & Beier, H.: (2012) Udviklingsforstyrrelser og psykisk sårbarhed. Dansk psykologisk forlag. 1. udg. 1. oplag Moberg K.U.: (2006) Afspænding, ro og berøring. Akademisk forlag. 1. udg. 1. oplag. Specialpædagogisk børnemassage, Nordlys