Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Digital trivsel og forældresamarbejde
Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Red Barnet og Mary Fonden I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
RBU Jon Kristian Lange.
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Workshop almene boligdage
Psykoedukation til unge i OPUS
Faglighed og omgangsform
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnets I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
forældre og klassens sociale liv.
Relationer – børn imellem
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unges sociale liv online
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Fællesskab og relAtioner i fdf
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Ledelse og kollega-adfærd
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Mobning – en definition
Disposition Præsentation af emne Mobning
Fri for Mobberi.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Møde mellem kontaktforældrene og skolebestyrelsen tirsdag den 18
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Hvem, hvad, hvor om mobning
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
FRI FOR MOBBERI Børnehavekufferten udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i børnehaven.
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Den måde vi vælge at leve og indrette vores liv på.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Robuste Fællesskaber.
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
Velkommen til forældremøde
Velkommen til forældremøde
Unge & Rygning: Forældres rolle
MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM
Præsentationens transcript:

Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.

Velkommen forældre! Introduktion Når I går herfra, ved I blandt andet: Hvad der definerer en konflikt IRL og URL Hvad Konflikttrappen er, og hvordan I bruger den Hvad I skal stille op med jeres børns konflikter

Hvad er en konflikt? Det starter med en uoverensstemmelse..

Konflikter ”Der findes to måder at løse konflikter på. Gennem forhandlinger og gennem vold. Den første vej er for mennesker, den anden for vilde dyr.” Cicero, romersk forfatter og politiker ”Konflikter er skabt af mennesker, og metoder til at løse dem må skabes gennem menneskelig intelligens. Det er visere at forløse dem ved dialog end ved vold” Dalai Lama

Hvorfor opstår konflikter? Vi måler os mod andre Vi tænker i stereotyper og faste roller, der er svære at bryde med Vi har forskellige forventninger og opfattelser, der ikke bliver klargjort Vi personificerer problemer Vi vil have ret

IRL og URL IRL – In Real Life URL – på nettet, i cyberspace (unreal life) Der er stor forskel på konflikter i skolegården og på konflikter, der opstår og udvikler sig online.

Konflikter er forskellige.. og ens!

Du kan hjælpe dit barn med at mestre konfliktløsning.

Konflikttrappen Hvem kan så bruge konflikttrappen? Alle. Børn, unge, voksne, ældre. Fagpersoner, forældre, bedsteforældre, børnehavebørn, kæledyr.

Konfliktløsning Målet er altid at gå et skridt ned af Konflikttrappen. Lær dit barn om hvilken opførsel, der nedtrapper konflikter. Vær en rollemodel ved at løse konflikter i hjemmet med afspændende adfærd.

Kom konflikterne i forkøbet.. Klar kommunikation Nul diskussioner på nettet Skriv kun, hvad du også ville have sagt til personens ansigt

Når konflikten står i fuldt flor BLAND DIG..

Hjælp dit barn, når det for eksempel.. Er blevet uvenner med nogen på nettet /er blevet misforstået Er i tvivl om, hvordan en besked skal tolkes Fortæller, at det selv eller en anden bliver mobbet på nettet Gerne vil have hjælp til at løse en konflikt

Mobning MOBNING Gruppefænomen Direkte forfølgelse eller indirekte udelukkelse Systematisk karakter Social sammenhæng, som barnet ikke kan trække sig fra

Mobningens årsag Mobning fødes og vokser bedst i miljøer med LAV TOLERANCE

Tolerancekultur Lærere/pædagoger udskiftning autoritetsstrategier Gruppens historik Mediebrug interaktive medier film, tv, reality shows Fysiske rammer materialitet E-kommunikation sms-praksisser, virtuelle sociale fora Børnenes personlige historik Forældre prioriteringer,

Hvad er mobning på nettet? Ingen fred efter skole Offentlig ydmygelse Anonymitet skaber usikkerhed Usynlig for voksne/andre Digitale medier ≠ mobning

Hvad er forskellen på konflikter og mobning? Konflikter er reelle problemer, der kan fordre udvikling. Mobning er en personlig hetz, der kun skaber ødelæggelse. Foto: Mette Frandsen

Hvordan kan du modarbejde mobning? Støt dit barn i at indgå legeaftaler med forskellige børn. Tal ikke dårligt om andre børn eller deres forældre. Giv dit barn opmuntring til at forsvare kammerater. Tal med dit barn om mobbemønstre på nettet. Vær åben.

De voksnes ansvar Guide børn og unge til at blive bevidste mediebrugere Hjælp børn med at kende egne grænser Forebyg / stop mobning Støt, når det gør ondt

Kontakt: sikkerchat@redbarnet.dk  Hvis du vil tale med en fra sikkerchat.dk: Red Barnet: tlf. 35 36 55 55