Ledelse…for, gennem og med patienten Institutleder Peter Kjær Institut for Organisation Copenhagen Business School
Vores projekt studerede… Patienten i centrum Konsekvenser for ledelse og styring Det ændrede forhold mellem patient og sundhedsvæsen …i en række konkrete ‘cases’ - fra kommunikationsprogram over sundhedscentre til patientuddannelse
Idealet om “Det Nye Patientskab” Fra sygdom til patient Patienten som person, ressource og aktør Socialt individ Samfundsborger Forbruger Hvilken rolle får patienten i det nye sundhedsvæsen?
Eksempel 1: Behandling Pakkeforløb på kræftområdet: Optimerede patientforløb “Patienten er i denne sammenhæng en aktiv medspiller i eget behandlingsforløb inden for nogle yderst fastlagte rammer, der dikterer hvad der forventes af hende, for at hun kan indgå succesfuldt i det samlede behandlingsprogram” Anne Roelsgaard Obling
Eksempel 2: Forebyggelse Forebyggelsesstrategi i forhold til åreforkalkning: Samtaleforløb “Sundhedsvæsenet har dermed ikke overdraget styringen til patienten, men opsætter nogle bestemte rammer for, hvordan patienten kan kende sig selv og handle på sig selv” Kathrine Pii
Eksempel 3: Genoptræning Genoptræningsplaner - mellem hospital, kommune og institution “Idealet er at have en høj grad af inddragelse allerede tidligt i forløbet, altså før den egentlige genoptræning, mens realiteten er, at borgerne først inddrages som beslutningstagere i forbindelse med den afsluttende genoptræning [uafhængigt af genoptræningsplanen…] Morten Knudsen og Holger Højlund
Nogle iagttagelser Patienten er kommet i centrum, men i høj grad via strategier, planer, pakker osv. (organisatorisk) Nye styreformer i forhold til patienten: Kommunikation Uddannelse Valg Som tillægger patienten medansvar…i forhold til forløb
Ledelse/patient Ledelse for patienten: planer og standarder Ledelse gennem patienten: ansvarliggørelse Ledelse med patienten: inddragelse?
Ledelse med patienten? Via stedfortrædere: Patienteksperter Via ansvarliggjorte: Ekspertpatienter Og som skjult/usynligt arbejde: I praksis, i arbejdet med den enkelte patient
Hvad er problemet og løsningen? Risiko for skuffede forventninger (og umyndiggørelse) Manglende korrektionsmuligheder Dissonante stemmer Robust patientinddragelse