Om formidlingens mangeartethed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
7. undervisningsgang den
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Statusrapport Statens Arkiver Danmark Nordisk ekspertseminar, Reykjavik den 2. december 2008.
Virksomhedens kommunikation, image og website
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Side1 WORKSHOP - Fremtidens museumshjemmesider 12:45 Introduktion 13:00 Nationalmuseets hjemmeside 13:10 Workshop 14:00 Fremlæggelse i plenum.
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
Hjemmesider i efterskoleverden
Kommunikation alvor og sjov
Interessenter og interessentanalyse
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Grundlæggende Webdesign Blåt hold – øvelsesgang 2
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
SEO PÅ AU.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Tekstformidling på Internettet E 2003
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
InfoGalleri udstilling af digital information ISIS Katrinebjerg Interactive Spaces / Alexandra Instituttet.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Ida Engholm: Webanalyse
Min præsentation Varighed – ca. 3 minutter Vurdering af blog i 8 faser I dybden med 5 af faserne Formål.
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
SkoleIntra og faghæfte 48
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 1. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW FAGETS EMNER OG STRUKTUR Operationel analyse af webadfærd Bredt fag. Både.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 1.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Webanalyse Formidlingsparametre Afslutning på tema.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
© gudmandsen.net 2005 IT-præsentationsværktøjer - praktisk anvendelse med en kommunikationsteoretisk indgangsvinkel.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Milles Univers Brainstorm til website til tv serien Mille.
Kommunikation og Kompleksitet i forbindelse med formidling
© gudmandsen.net 2005 IT-præsentationsværktøjer - praktisk anvendelse med en kommunikationsteoretisk indgangsvinkel.
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Introduktion til faget.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability – øvelse 7: Tilgængelighedstests Kommende oplæg Dagens øvelse - lokale 3.15 og 3.16 er reserveret til jer! Tilgængelighedsrapport Usability-rapport.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Design - brugervenlighed
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
Opgave: Webside analyse
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Virksomhedssamarbejde
INTRODUKTION TIL FAGET
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Præsentationens transcript:

Om formidlingens mangeartethed Webanalyse Om formidlingens mangeartethed

Plan for i dag Lidt om sidst Lidt om kursushjemmesiden Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Fagligheden: Formidler på Nettet Vurdering af formidling (model) Litteratur til næste gang Øvelse og plenum

Om sidst http://www.iht.com/ http://www.poynterextra.org/eyetrack2004/articlepages.htm

Kursushjemmesiden www.itu.dk/courses/DFMN/F2005/ Opdateres løbende… Litteraturændringer/Pias oplæg om Ethos Jeres præsentationer www.borge.dk ”Skriv til nettet” og ”Journalistisk formidling og research” Elisabeth Hoff Clausen

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Fokus Fagets ”afgræsning”

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? www kom i 1993 Ikke kun tekst – billeder, lyd, grafik Grænser mellem fagligheder brydes

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Digitalt liv 2 overordnede funktioner: Redskaber til navigation Mediedesign Modtagerens ”dobbeltrolle”: Modtagerposition Aktiv medvirken

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Analyse af hjemmeside (I.E.) Det multimediale Det hypertekstuelle Det interaktive Interaktivitet handler om (E.H.C.): Påkrævet brugerindsats Lydhørhed overfor bruger Registrering af brug (cookies, sessions) Lethed af informationstilførsel Interpersonel kommunikation

Struktur, funktion og form (I.E) Teknisk konstruktion Brugsmæssig funktionalitet Æstetisk dimension Formen (?) Brugskontekst Verbale elementer Grafiske lag Dynamiske lag Auditive lag

Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold

Trekantmodel Forundersøgelsen

Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold

Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Trekantmodel 2/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Funktionalitet drejer sig om: Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering.   Det æstetiske drejer sig om: Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Indhold drejer sig om: Formål, information, kommunikation mellem afsender og modtager, sprog, værdier…

Formidlingen til øvrige fagligheder Trekantmodel 1/2 Formidlingen til øvrige fagligheder

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Genre (forventningen, funktionen) Stil (stilbrud, ikke branchebestemt) Genren: how-to-design-websites Minimalistisk stil: http://useit.com/ Grafisk interessant stil: http://killersites.com/ Grafisk avanceret stil (overkill?): http://lab404.com/

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? To dynamikker: Det stilskabende Det stabilitetssøgende

Most Advanced Yet Acceptable MAYA Most Advanced Yet Acceptable Hvor den nye stil skabes: Mål: at brugeren bliver positivt overrasket ”Amatørarbejde”  - ikke accept ”Traditionel” - accept  ”Avanceret” - accept ”Over kill”  - ikke accept  + Overraskelse

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? A.F.: Uforudsigelig udvikling Dog 5 stabile tendenser: Konvergens Interaktivitet Det visuelle interface Kompleksiteten Mobiliteten

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: kapitel 2 Fysisk adskillelse Adskillelse i tid Grænsefladen Forløb

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: Hypertekst Tekstblokke forbundet elektronisk Flad struktur Nonlineært Ingen start/slut -> Stiller krav til brugerens evne til at stykke en mening sammen – et forløb.

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: Internettet er dynamisk En igangværende tekstuel proces Foranderlighed Genrer under hurtig udvikling

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: Receptionssituationen Problemer: Låst placering Tid Skærmen Overblik Overskuelighed Brugervenlighed Surf Minus æselører Distraktion 10) Kompleksitet 11) Tekniske problemer 12) Konventioner 13) Hypertekst 14) Troværdighed

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: Produktionssituationen Lige muligheder for publicering og produktion? Cluetrain Manifesto

Fagligheden: Formidler på Nettet Hvordan ser terrænet af fagligheder ud? Hvad skal vi kende til? Formidler – hvor, hvorfor, hvordan

Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed

Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Cms Databasedesign Struktur Navigation

Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Nyhedsbreve Fortælleteknik Tekstopsætning Opdatering

Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Behovsanalyse Programmering

Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Layout Farver Grafik Animation Lyd

Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Søgemaskiner Kendskab til site Andre medier

Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Metode Segmentering Analyse

Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Heuristikker Metoder Guidelines

Fagligheden: Formidler på Nettet Formidler – hvor, hvorfor, hvordan På et webbureau Projektleder Kommunikationsrådgiver I en organisation/virksomhed Webansvarlig POINTEN: HVORLEDES FORMIDLER MAN MEST HENSIGTSMÆSSIGT VHA. MULIGE TEKNISKE, SPROGLIGE OG MULITIMEDIALE VIRKEMIDLER

En model til at vurdere formidlingen udfra Peter Morville: om infromationsarkitektur og strategi http://semanticstudios.com/publications/semantics/000029.php

Peter Morville: om informationsarkitektur og strategi

En model til at vurdere formidlingen udfra Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb? Usable: Brugervenlighed i traditionel forstand Desirable: Image, identitet (det emotionelle) Findable: At brugeren kan finde hvad de leder efter (udefra og indefra) Accesible: Også for folk der har handikap (www.bobby.watchfire.com/) Credible: Troværdighed Valuable: Vedr. profit virksomheder: at sælge Vedr. non-profit: at give brugeren en oplevelse/indsigt

Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb? Øvelse og plenum Find et website der i vidste muligt omfang opnæår topkarakterer inden for alle de 7 punkter: Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb? Usable: Brugervenlighed i traditionel forstand Desirable: Image, identitet (det emotionelle) Findable: At brugeren kan finde hvad de leder efter (udefra og indefra) Accesible: Også for folk der har handikap Credible: Troværdighed Valuable: Vedr. profit virksomheder: at sælge Vedr. non-profit: at give brugeren en oplevelse/indsigt Giv hjemmesiden karakterer 1-5 hvor 5 er højest Argumenter for karaktergivningen.

Gruppeinddeling http://www.itu.dk/courses/DFMN/F2005/grupper.html

Litteratur til næste gang (2) Side 176-195 + ”Set gennem nettet”: side 65-88.