Om formidlingens mangeartethed Webanalyse Om formidlingens mangeartethed
Plan for i dag Lidt om sidst Lidt om kursushjemmesiden Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Fagligheden: Formidler på Nettet Vurdering af formidling (model) Litteratur til næste gang Øvelse og plenum
Om sidst http://www.iht.com/ http://www.poynterextra.org/eyetrack2004/articlepages.htm
Kursushjemmesiden www.itu.dk/courses/DFMN/F2005/ Opdateres løbende… Litteraturændringer/Pias oplæg om Ethos Jeres præsentationer www.borge.dk ”Skriv til nettet” og ”Journalistisk formidling og research” Elisabeth Hoff Clausen
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Fokus Fagets ”afgræsning”
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? www kom i 1993 Ikke kun tekst – billeder, lyd, grafik Grænser mellem fagligheder brydes
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Digitalt liv 2 overordnede funktioner: Redskaber til navigation Mediedesign Modtagerens ”dobbeltrolle”: Modtagerposition Aktiv medvirken
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Analyse af hjemmeside (I.E.) Det multimediale Det hypertekstuelle Det interaktive Interaktivitet handler om (E.H.C.): Påkrævet brugerindsats Lydhørhed overfor bruger Registrering af brug (cookies, sessions) Lethed af informationstilførsel Interpersonel kommunikation
Struktur, funktion og form (I.E) Teknisk konstruktion Brugsmæssig funktionalitet Æstetisk dimension Formen (?) Brugskontekst Verbale elementer Grafiske lag Dynamiske lag Auditive lag
Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
Trekantmodel Forundersøgelsen
Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Trekantmodel 2/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Funktionalitet drejer sig om: Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. Det æstetiske drejer sig om: Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Indhold drejer sig om: Formål, information, kommunikation mellem afsender og modtager, sprog, værdier…
Formidlingen til øvrige fagligheder Trekantmodel 1/2 Formidlingen til øvrige fagligheder
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Genre (forventningen, funktionen) Stil (stilbrud, ikke branchebestemt) Genren: how-to-design-websites Minimalistisk stil: http://useit.com/ Grafisk interessant stil: http://killersites.com/ Grafisk avanceret stil (overkill?): http://lab404.com/
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? To dynamikker: Det stilskabende Det stabilitetssøgende
Most Advanced Yet Acceptable MAYA Most Advanced Yet Acceptable Hvor den nye stil skabes: Mål: at brugeren bliver positivt overrasket ”Amatørarbejde” - ikke accept ”Traditionel” - accept ”Avanceret” - accept ”Over kill” - ikke accept + Overraskelse
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? A.F.: Uforudsigelig udvikling Dog 5 stabile tendenser: Konvergens Interaktivitet Det visuelle interface Kompleksiteten Mobiliteten
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: kapitel 2 Fysisk adskillelse Adskillelse i tid Grænsefladen Forløb
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: Hypertekst Tekstblokke forbundet elektronisk Flad struktur Nonlineært Ingen start/slut -> Stiller krav til brugerens evne til at stykke en mening sammen – et forløb.
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: Internettet er dynamisk En igangværende tekstuel proces Foranderlighed Genrer under hurtig udvikling
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: Receptionssituationen Problemer: Låst placering Tid Skærmen Overblik Overskuelighed Brugervenlighed Surf Minus æselører Distraktion 10) Kompleksitet 11) Tekniske problemer 12) Konventioner 13) Hypertekst 14) Troværdighed
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? E.H-C.: Produktionssituationen Lige muligheder for publicering og produktion? Cluetrain Manifesto
Fagligheden: Formidler på Nettet Hvordan ser terrænet af fagligheder ud? Hvad skal vi kende til? Formidler – hvor, hvorfor, hvordan
Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed
Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Cms Databasedesign Struktur Navigation
Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Nyhedsbreve Fortælleteknik Tekstopsætning Opdatering
Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Behovsanalyse Programmering
Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Layout Farver Grafik Animation Lyd
Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Søgemaskiner Kendskab til site Andre medier
Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Metode Segmentering Analyse
Fagligheden: Formidler på Nettet Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Heuristikker Metoder Guidelines
Fagligheden: Formidler på Nettet Formidler – hvor, hvorfor, hvordan På et webbureau Projektleder Kommunikationsrådgiver I en organisation/virksomhed Webansvarlig POINTEN: HVORLEDES FORMIDLER MAN MEST HENSIGTSMÆSSIGT VHA. MULIGE TEKNISKE, SPROGLIGE OG MULITIMEDIALE VIRKEMIDLER
En model til at vurdere formidlingen udfra Peter Morville: om infromationsarkitektur og strategi http://semanticstudios.com/publications/semantics/000029.php
Peter Morville: om informationsarkitektur og strategi
En model til at vurdere formidlingen udfra Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb? Usable: Brugervenlighed i traditionel forstand Desirable: Image, identitet (det emotionelle) Findable: At brugeren kan finde hvad de leder efter (udefra og indefra) Accesible: Også for folk der har handikap (www.bobby.watchfire.com/) Credible: Troværdighed Valuable: Vedr. profit virksomheder: at sælge Vedr. non-profit: at give brugeren en oplevelse/indsigt
Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb? Øvelse og plenum Find et website der i vidste muligt omfang opnæår topkarakterer inden for alle de 7 punkter: Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb? Usable: Brugervenlighed i traditionel forstand Desirable: Image, identitet (det emotionelle) Findable: At brugeren kan finde hvad de leder efter (udefra og indefra) Accesible: Også for folk der har handikap Credible: Troværdighed Valuable: Vedr. profit virksomheder: at sælge Vedr. non-profit: at give brugeren en oplevelse/indsigt Giv hjemmesiden karakterer 1-5 hvor 5 er højest Argumenter for karaktergivningen.
Gruppeinddeling http://www.itu.dk/courses/DFMN/F2005/grupper.html
Litteratur til næste gang (2) Side 176-195 + ”Set gennem nettet”: side 65-88.