IT Niveau F-E-D-C
Internettet 1 HTML Browser Webserver internetudbyder Webhotel Side 31
Internettet 2 IP-adresse DNS http://showmyip.com/ Domain: hilhan.dk DNS: hilhan.dk Registered: 1995-07-04 Expires: 2005-09-30 Registration period: 1 year VID: no DNS Side 33
Internettet 3 Kildekritik Udbyderens adresse Check hos andre kilder Kildens troværdighed (professor Ole 8 år) Side 35
Informationssøgning på nettet Portaler Emneregistre, kataloger Søgemaskiner, webcrawlere og edderkopper Databaser Informationssider Side 35
Internettet Søgning i teksten Download af programmer IP telefoni Søg på siden - i browseren Download af programmer Freeware, Shareware, demo, adware IP telefoni Intranet Netetik Internetomani
Afhængig eller bare glad bruger Slet ikke 1 Sjældent 2 Ind i mellem 3 Ofte 4 Altid 5 Opgave side 171
IT-kriminalitet Spyware Cookies Hacking Virus Phishing spam Side 66
Ophavsret Copyright © Kopiering af tekst Billeder fra internettet Generelt forbudt at kopiere digitalt til digitalt Kopiering af tekst Billeder fra internettet Musik og film Side 70 http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Publikationer/Ophavsret_miniguide.pdf http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp
Ophavsret
Persondataloven Behandling af personoplysninger må kun finde sted når den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som den registrerede er part i for at overholde en retlig forpligtelse for at beskytte den registreredes vitale interesser af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse / offentlig myndighedsudøvelse for at forfølge en berettiget interesse Der må ikke behandles oplysninger om racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og helbredsmæssige og seksuelle forhold. Side 73
Den digitale borger Digital signatur Digital underskrift med juridisk gyldighed Side 75
Nettjenester Ikke kommercielle tjenester Told og Skat AF Biblioteket
Design af web
Flowchart Sekventiel struktur Hierarkisk struktur
Flowchart Cyklisk struktur
Storyboard Papirprototyper - fordele: Roughs er papirskitser, der viser, hvordan designelementerne placeres på websiden. En samling af roughs kaldes en papirprototype. Papirprototyper - fordele: De er nemme at rette i. De virker! De går ikke ned. De sparer tid. De kræver ingen IT-ekspertise. De er ikke afhængige af en bestemt maskine eller browser. De kan rettes under et testforløb.
Design Funktion Æstetik Teknik og økonomi Behov Mængde af information Smukt/grimt Moderne/traditionelt Farve og typografi passer til signalværdi/mål Ensartethed Teknik og økonomi - Blinde links Hastighed Pris på webhotel
Farver Passer sammen Passer til målgruppe/produkt Baggrundsfarve først Få farver Komplementærfarver Varme /kolde Lyshed og mætning Se html.dk Farvehjul
Typografi Displaytypografi Læsetypografi Konsultativ typografi Fang opmærksomhed Læsetypografi Brødtekst Linielængde/afstand Konsultativ typografi Når man søger bestemte oplysninger
Billeder og grafik Ikke for meget Lav skitser først
Webdesign 1 Farvedefinitioner Ved design af websider er der grundlæggende to måder at definere farver på: Skriv farvens navn på amerikansk-engelsk, f.eks. ”red”, ”light red”, ”dark red”, ”magenta” osv. (brug anførselstegn). Skriv farvekoden i RGB-format f.eks. ”#0CC977”
Webdesign 2 Valg af farver Der er tre dimensioner at tage hensyn til: Kulør/nuance: De rene grundfarver findes i farvecirklens omkreds. Lyshed/styrke: Jo højere RGB-værdien er, desto lysere er en farve. Intensitet/mæthed: Farver blandes med grå, som gør farven mere grumset. En forøgelse af RGB-værdien vil gøre farven mere ren. Farver kan opdeles i seks grupper - alt afhængig af lyshed og intensitet: Varme Kolde Lyse Mørke Rene Dæmpede.
Webdesign 3 Regler for valg af farver: Tag hensyn til identiteten Kend dit formål Tænk på målgruppen Start med baggrundsfarven Vælg lyshed før kulør Begræns antallet af farver. Jf. KISS Pas på de rene farver Brug naturlige farver Vær original
Webdesign-elementer 1 Opret en skabelon Fælles designelementer kan være: Baggrundsfarve Billedet, som fungerer som logo Linkknapper Skrifttype og skriftfarve til link, overskrifter og brødtekst Tekstbokse fremtræder i forskellige udformninger, men deres grundstruktur er den samme, så det er let at kopiere fra side til side.
Webdesign-elementer 2 Hovedgrupper af designelementer: Navigationsoplysninger: Link, den aktuelle websides placering i forhold til andre sider på websteder mv. Identifikationsoplysninger: Oplysning om forfatter til websiden, ajourføringsdato, logo og bomærke mv. Selve indholdet: Billeder og tekst på websiderne. KISS betyder Keep It Simple Stupid: Gør ting så simpelt som muligt. Brug: Layoutgitter Gestaltlove Det gyldne snit
Webdesign-elementer 3 Gestaltlove Gestaltlove er lovmæssigheder, der beskriver menneskets måde at opfatte omverdenen på. De fire vigtigste gestaltlove Loven om nærhed: Elementer, der er placeret nær hinanden, opfattes som sammenhørende. Loven om lighed: Elementer, der ligner hinanden - som mennesker i uniform - har noget til fælles. Dvs. link bør for eksempel udformes ens. Loven om lukkethed: Elementer, der er lukket inde, f.eks. i en boks eller på en specielfarvet baggrund, har noget til fælles. Dvs. brug gerne gitterets linjer til at lukke inde og adskille elementer af forskellig slags. Loven om forbundethed: Elementer, der er forbundne, er typisk af samme slags eller har noget til fælles. Desuden Loven om linjer: Reglen siger, at designelementer, som befinder sig på en linje opfattes som sammenhørende.
Det optiske midtpunkt på en skærm (30*18 cm) Webdesign-elementer 4 Det gyldne snit Det optiske midtpunkt på en skærm (30*18 cm)
Web-editoren et program til at skrive hjemmesider. Download Stone's WebWriter 4
KompoZer
Brug tabeller
Det er en god ide at lave design på papir først
Eksempel på et Client/server-netværk
Netværk 2
Netværkstopologier BUS/ Ethernet Token-ring Stjerne
Figur 29: Trådløs opkobling til et Ethernet Trådløst netværk – WLAN (Wireless Local Area Network) er et lokalt netværk, der bruger radiobølger til transmission af data mellem computere eller andre enheder som f.eks. en printer. Figur 29: Trådløs opkobling til et Ethernet
Netværk og sikkerhed En firewall filtrerer trafikken mellem to netværk. Det kan være mellem en PC og internettet eller mellem et lokalnetværk og internettet.
E-handel - Varer der er handlet via internettet 2004
E-handel Undersøg hvem sælgeren er Undersøg varen og dens egenskaber Undersøg pris og leveringsomkostninger på varen Vær opmærksom på fortrydelsesretten Vær opmærksom på dine rettigheder ved fejl og mangler Undersøg salgs- og leveringsbetingelserne Sælgerens brug af oplysninger om dig Vær opmærksom på sikkerheden ved betaling Betal med kort Udskriv, gem og tjek Undersøg hvem sælgeren er På hjemmesiden skal sælgeren klart og tydeligt oplyse navn, fysisk adresse, e-mail adresse, telefonnummer, og CVR-nummer på sin virksomhed. Kan du ikke umiddelbart finde disse oplysninger på hjemmesiden, bør du finde en anden hjemmeside at handle på. Mangler oplysningerne, kan du ofte tage det som udtryk for, at sælger ikke er interesseret i at blive ”fundet”. Får du efterfølgende problemer, står du i en vanskelig situation, hvis du kun har en e-mail adresse. Undersøg varen og dens egenskaber Undersøg den vare, du vil købe. Du har på hjemmesiden krav på at få oplysninger om varens væsentligste egenskaber - hvad varen kan. Undersøg pris og leveringsomkostninger på varen Sælgeren har pligt til at oplyse dig prisen inklusiv alle afgifter, f.eks. moms. Herudover har du krav på at få at vide, hvad de præcise leveringsomkostninger er. Inden købet skal sælgeren præsentere dig for en oversigt over, hvad varen i alt har kostet dig. Også beløb som andre vil opkræve dig i forbindelse med købet, skal sælgeren oplyse om. Det kan f.eks. være et efterkravsgebyr på posthuset. Vær opmærksom på fortrydelsesretten En af dine vigtigste rettigheder, når du handler på nettet, er retten til at fortryde købet. Du har som hovedregel 14 dages fortrydelsesret, men f.eks. må du ikke bryde forseglingen på lyd og billedeoptagelser eller edb-programmer, hvis du vil benytte dig af fortrydelsesretten. Læs mere i afsnittet om fortrydelsesret. Tjek om hjemmesiden giver tydelig oplysning om retten til at fortryde købet, og hvordan du bruger den. Nogle virksomheder forsøger at begrænse dine muligheder for at fortryde et køb ved ikke at oplyse tydeligt nok om det eller ved at opstille ulovlige vilkår for at bruge fortrydelsesretten. Vær opmærksom på dine rettigheder ved fejl og mangler Sælgeren bør på hjemmesiden tydeligt gøre opmærksom på, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at klage over en vare inden for reklamations- eller garantiperioden. Har sælgeren ikke sat sig ind i, hvilke rettigheder du har som forbruger, så overvej om du eventuelt vil handle et andet sted. Hvis du konstaterer en fejl ved en vare, skal du klage til sælgeren. Hvis I ikke kan finde en løsning på problemet, kan du muligvis sende en klage til Forbrugerklagenævnet. Undersøg salgs- og leveringsbetingelserne Kan du få adgang til virksomhedens salgs- og leveringsbetingelser, før du køber? Der bør på hjemmesiden være let adgang til sælgerens vilkår for at handle med dig. Husk at skrive dem ud. Sælgerens brug af oplysninger om dig Du bør altid på en hjemmeside kunne finde tydelig information om, hvilke oplysninger sælgeren indsamler om dig (navn, adresse, foretagne indkøb, køn, alder m.v.), hvordan indsamlingen sker, og hvad oplysningerne skal bruges til. Læs mere om hvilke krav, du bør stille, i afsnittet om personoplysninger. Vær opmærksom på sikkerheden ved betaling Sælgeren skal på hjemmesiden oplyse dig om, hvad han gør for at beskytte dine betalingsoplysninger. Transmission og eventuel efterfølgende opbevaring af betalingsoplysninger (som f.eks. dit dankortnummer) skal altid være beskyttet mod risikoen for, at nogen uberettiget kan få fat på oplysningerne. Det kan ske ved hjælp af forskellige former for kryptering. Betal med kort Du er bedst beskyttet, hvis du bruger et betalingskort (Dankort, VISA-Dankort, Mastercard, Eurocard, American Express eller et andet betalings- eller kreditkort) når du handler på nettet. Hvis du betaler med kort kan du nemlig altid få pengene tilbage hvis: sælger opkræver mere, end du er blevet oplyst om, at varen ville koste varen ikke bliver leveret du fortryder købet ved at undlade at modtage varen der er hævet penge på din konto, uden du har givet lov Kommer du ud for en af disse situationer, skal du først kontakte sælgeren for at få tilbageført pengene. Lykkes det ikke, kan du kontakte udstederen af det betalingsmiddel, du har anvendt og meddele, at du ønsker det beløb tilbageført, som du er uenig i. Banken eller betalingskortudstederen har så pligt til at sætte pengene ind på din konto igen. Hvis du overfører betalingen via homebanking gælder dette ikke. Udskriv, gem og tjek Udskriv både din ordre, virksomhedens ordrebekræftelse og andre vigtige breve mellem dig og sælgeren og gem dem. Tjek altid din kontoudskrift for at sikre, at det samme beløb ikke er trukket fra din konto to gange, eller at nogen uretmæssigt har handlet med dit kortnummer. http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/net-tjek-for-forbrugere/gode-raad-foer-du-handler-paa-nettet/
E-boks Elektronisk post
IT-politik Sikring af data Anvendelse af it-systemerne Back-up Fuld, delvis Restore Anvendelse af it-systemerne Password Brug af e-mail og internet Sikring af systemerne
IT-politik Et sikkert IT-system skal sikre fortrolighed, tilgængelighed og pålidelighed: Fortrolighed: Der bør kun være adgang for de personer, som virksomheden eller lovgivningen giver rettigheder til. Tilgængelighed: De, som skal anvende data, skal sikres adgang. Systemet må ikke ”gå ned” eller på anden måde blokeres. Pålidelighed: Der må ikke herske tvivl om datas ægthed. Man må kunne stole 100 % på de oplysninger, systemet giver. Sikkerhedsproblemer opdeles i fire hovedtemaer: Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed Kommunikationssikkerhed Datasikkerhed
Relevante elementer i en IT-sikkerhedspolitik Fysisk sikkerhed Ved fysisk sikkerhed forstår vi alle foranstaltninger som hindrer tyveri, hærværk og anden fysisk skade på anlæg, data og programmel. Mærkning af udstyr Systematisk backup-procedurer Logisk sikkerhed Ved logisk sikkerhed forstår vi, at der er sikkerhed for at programmer og data ikke anvendes til uautoriseret brug Kontrol af adgang til systemer Logfilsanalyser Kommunikationssikkerhed Ved kommunikationssikkerhed forstår vi sikkerheden for, at kommunikationslinier ud af virksomheden ikke kan give uautoriseret adgang til data herunder til forvanskning af dem. Firewalls Kryptering Lukkede netværk/faste linjer Analyser af netsikkerhed Datasikkerhed Ved datasikkerhed forstår vi sikkerheden for at data bevares intakte og ikke forsvinder eller forvanskes Antivirussoftware og antispyware Systematisk opdatering af sikkerhedssoftware og sikkerhedspatches Analyser af applikationssikkerhed Implementering i organisationen Oplysning til medarbejdere om fornuftig adfærd Retningslinjer for fjern- og hjemmearbejdspladser Planer for uddannelse af medarbejdere i IT-sikkerhedspolitikken
Niveau C Leavitts diamant Side 119 s. 120
Definition på organisation Ved organisation forstås et antal mennesker, der samarbejder om at nå et eller flere fælles mål flere personer samarbejde om fælles mål afgrænsning ift sine omgivelser institutionel definition Side 122
Organisationsprincipper Linieprincippet Side 122
Linieprincippet Fordele: Ulemper Klar fordeling af ansvar og myndighed Enhver medarbejder har kun en direkte overordnet – og undgår modstridende ordrer fra flere personer Klar og overskuelig ordre- og kommunikationslinie Ulemper Lange kommunikationslinier, indebærer stort tidsforbrug, forvanskning, fejlfortolkning o.a. Store krav til overordnedes viden Specialistanvendelse er vanskelig Store krav til lederens koordinering af arbejdet
Organisationsprincipper Linie stab Side 123
Organisationsprincipper Det funktionelle princip Direktør Salg Indkøb Økonomi Side 124 s. 124
Organisationsprincipper Projektorganisationen Side 125
Organisationsprincipper Matrixorganisationen Side 126
Arbejdsdelingsprincipper Objektprincippet Side 127
Arbejdsdelingsprincipper Funktionsprincippet Indkøb Produktion Salg Marketing Lager Økonomi Side 129
Ledelse Lederens opgaver Instrumentelle Emotionelle Repræsentative Varetagelsen af den faglige side af arbejdet herunder planlægning og kontrol Emotionelle Vedrører forholdet til og mellem medarbejderne samt deres forhold til arbejdsopgaverne Repræsentative Består i at repræsentere firmaet, afdelingen eller arbejdsgruppen udadtil. Side 129 s. 129
Ledelsesformer Laissez-faire Autoritær Medengagerende Præsenterer opgaven, men tager ellers ingen initiativer. Står til disposition, men er passiv. Ønsker ikke at blive belemret med gruppens problemer. Autoritær Baserer sin ledelse på autoritet og magt. Fastsætter selv gruppens mål og arbejdsform. Giver kun de nødvendige informationer. Udsteder ordrer. Administrerer straf og belønning efter forgodtbefindende. Medengagerende Inddrager gruppen i beslutninger. Baserer sin autoritet på kundskaber snarere end magt. Giver mange informationer. Lytter aktivt. Hjælper gruppen til selv at træffe beslutninger, men ikke ved hjælp af flertalsafgørelser. Situationsbestemt Veksler mellem ovenstående Side 130
Hensyn til personale (Emotionel) Lederristen Hensyn til personale (Emotionel) Side 130
Menneskesyn (Douglas McGregor) X-teorien Arbejde er et nødvendigt onde. Medarbejderen ønsker ikke ansvar men godt fysisk arbejdsmiljø, tryghed og overskuelighed. Y-teorien Arbejde er naturligt. Medarbejderen ønsker ansvar, udfordringer og selvkontrol. Viser fantasi, opfindsomhed og kreativitet. Side 131
Menneskesyn / Behov Scheins menneskeopfattelse Det selvrealiserende menneske Det sociale menneske Det rationelle menneske Det komplicerede menneske Side 132
Figur 119: Maslows behovshierarki Behov kan defineres som en uligevægtstilstand, som individet forsøger at bringe i ligevægt. Side 133 Figur 119: Maslows behovshierarki
Figur 120: Målinger af behovets styrke
Figur 122: Herzbergs vedligeholdelses- og motivationsfaktorer Trivsel og motivation Vedligeholdelsesfaktorer udgør rammerne for udførelsen af et givet arbejde, mens motivationsfaktorerne vedrører selve arbejdet. Motivationsfaktorer er de faktorer, der skaber tilfredshed. Side 134-135 Figur 122: Herzbergs vedligeholdelses- og motivationsfaktorer s. 134
Figur 121: Herzbergs motivationsteori Side 135 Figur 121: Herzbergs motivationsteori s. 135
Figur 123: Sammenhæng mellem behov og menneskeopfattelser