Ledelse og menneskesyn

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Advertisements

Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Værdigrundlaget i Greve
Social kapital – rig på relationer
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
TRIOENS OPGAVER.
Produktion og Logistik
Organisationsstruktur
Virksomheder – Leavitt’s model
Vold - et fælles anliggende
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
FBUs visionsplan 2015.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Ledelse og menneskesyn
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
Grænser for rummelighed
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
Ledelse Samarbejde Motivation
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Organisationstruktur
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Forbedre indtjeningen  Sikkerhed på markedet Udvikling Green card medarbejdere Virksomheden.
Projektledelse.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Projektledelse.
Det Sociale Kapitel
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
Ledelse Lederopgaver Instrumentelle – varetagelse af den faglige side af arbejdet planlægning og kontrol Emotionelle – forholdet til og mellem medarbejderne.
Noter til emnet Kultur/Max Weber v/ Knud Erik Jørgensen
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Projektstyring og Projektledelse
Frivillighed på kommando findes ikke
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Selvledelse (Empowerment)
Ledelse Lederopgaver Topledelse Strate-giske niveau Taktis-ke niveau
Alkohol- og rusmiddelspolitik for Roskilde Kommune HR & Organisation.
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Mennesket og virksomheden
Menneskesyn Hvad rapporten siger om menneskesyn
Handlingsalternativer
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
.. Opbrudskulturen Styres ved delegering Situationer er komplekse og uforudsigelige (Standardisering af resultatkrav) Orientering mod markedets udvikling.
Omdømmeprojektet Fælles nordisk møde 13. Maj 2009.
Struktur Teknologi Personer Opgaver.
Overordnede bestemmelser
Mere MOST - mindre fravær
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Ledelse og menneskesyn - forskellige typer ledelse

Ledelse Lederens personlighed Ledelsesform Ledelsens opgaver McGregor og menneskesyn X-teori Y-teori Schein og menneskesyn Det rationelle menneske Det sociale menneske Det selvrealiserende menneske Det komplekse menneske Autoritær ledelse Demokratisk ledelse Laissez-faire ledelse Situationsbestemt ledelse Den instrumentelle ledelsesopgave Den emotionelle ledelsesopgave Den repræsentative ledelsesopgave

McGregor og menneskesyn Menneskesyn betyder en persons opfattelse af og tro på almene menneskelige egenskaber.

McGregor’s X-teori og Y-teori Lederen kan have den overbevisning, at: Gennemsnitsmennesket føler ubehag ved arbejde og helst vil undgå det, og derfor må medarbejderen tvinges, dirigeres og kontrolleres for at gøre en passende indsats for organisationen De fleste mennesker foretrækker at blive dirigeret, ønsker at undgå ansvar og ikke er særligt ambitiøse. Det vigtigste er tryghed Det at arbejde er lige så naturligt som leg og hvile Mennesket kan styre og kontrollere sig selv Mennesket – under de rette omstændigheder – accepterer og søger ansvar Evnen til kreativitet og opfindsomhed snarere er hyppig end sjælden

Schein og menneskesyn Det rationelle menneske Det sociale menneske Det selvrealiserende menneske Det komplekse menneske

Ledelsesformer Autoritær ledelse Demokratisk ledelse Laissez-faire ledelse Situationsbestemt ledelse Den autoritære ledelsesform er kendetegnet ved, at lederen fastlægger mål, udsteder ordrer og bygger sin autoritet på magt. Den demokratiske ledelsesform er kendetegnet ved, at lederen i vid udstrækning inddrager medarbejderne i beslutningsprocesserne. Den demokratiske leder baserer primært sin autoritet på viden. Ledelsesformen Laissez-faire er kendetegnet ved, at lederen begrænser sig til at sætte medarbejderne i gang med arbejdet, hvorefter de overlades til sig selv. Situationsbestemt ledelse består i at vælge den ledelsesform, som passer bedst i en given situation.

Sammenfatning af ledelsesformer Autoritær ledelse Lederen kan alene administrere, straffe og belønne Giver kun de informationer, som er nødvendige for at kunne udføre arbejdet Demokratisk ledelse Involverer medarbejderne i målsætning og beslutning Medarbejderne har medindflydelse og reel medbestemmelse Giver så mange informationer, som det er muligt Er behjælpelig Laissez-faire ledelse Lederen tildeler opgaver uden yderligere information Medarbejderne må selv finde løsningen Lederen griber ikke ind Situationsbestemt ledelse Vælger den ledelsesform, der er den bedste i en given situation Lederen tilgodeser, at der skal løses opgaver

Ledelsesopgaver Ledelsesarbejdet kan inddeles i tre typer opgaver: Den instrumentelle Den emotionelle Den repræsentative opgave

Den instrumentelle ledelsesopgave Dette arbejde omfatter emner som: Fastsættelse af mål for virksomheden på forskellige niveauer i virksomheden. Udarbejdelse af regler og formelle procedurer. Arbejdsdelingen. Budgettering og kontrol af forbrug af ressourcer som mennesker, maskiner og viden .

Den emotionelle ledelsesopgave Hensyn til medarbejderne Medarbejdernes holdninger og ønsker Kontakt til medarbejderne

HR (=Human Resource) Måleområde Målsætning Kompetence- udvikling Den ansatte og jobbet udvikler sig sammen Udvikle kompetencer til fremtidens job Præstation afspejles i kompensation (f.eks. løn) Ledelse Chefer og ledere skal være dynamiske og synlige Politik for alle andre Fastholde dygtige og erfarne medarbejdere Tiltrække og ansætte unge medarbejdere Være en familievenlig arbejdsplads Bruge seniorers viden og erfaring Kommunikation Have en god informationsudveksling - både internt og eksternt Job i virksomheden Attraktive arbejdspladser med engagerede ansatte Tiltrække de rigtige ansatte Afsked foregår på en ordentlig måde Arbejdsmiljø Virksomheden har et fysisk og psykisk arbejdsmiljø med sikre og sunde arbejdspladser Sundhed & trivsel Øge medarbejdernes fysiske, psykiske og sociale trivsel - både på arbejdspladsen og i fremtiden Minimere sygefravær Omverden Leve op til det sociale ansvar Virksomheden som arbejdsplads afspejler befolkningens sammensætning

Den repræsentative ledelsesopgave Der er her tale om den del af ledelsesopgaven, som består i at repræsentere de medarbejdere, som lederen er ansat til at lede. Dette kan dels foregå internt i organisationen samt eksternt med div. samarbejdspartnere, konkurrenter, myndigheder o.s.v.