DEN DIGITALE RADIO  Et udviklingsarbejde som handler om større børns IT kompetencer.  Børn udvikler kompetencer på de interaktive medier såsom computere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Hjerterum og opsøgende funktion
Leg og læring med digitale medier i dagtilbud
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Læringsstile og lektier
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Borgernes barrierer for brug af IT
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Læringscentret og nye vejledningsformer
Er mit barn klar til skolestart ?
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Kreativ digital matematik
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Digitale medier og mobning
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Computerens anatomi.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Elevernes digitale dannelse
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
SUNDBY. SUNDBY Sundby kantine/café Sundby kantine/café; I Sundby Cafe lærer du at finde opskrifter om sund mad, både almindelig mad, men også det søde.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Børn og unges sociale liv online
DASG-projekt: ”Jordobservation” Steen Toft Jørgensen Helsingør Gymnasium.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Lederseminar 2014 Varde Kommune
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Børn og unges sociale liv online
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Al undervisning understøtter alle børns læring og udvikling.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
En dynamisk klub for børn og unge fra 5
Præsentation af forårs-sfo
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
De seks bedste billeder fra gruppen
Samarbejde på tværs Baris Atak Integrationskoordinator
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
PC’en & div. hardware … mange IT-fagudtryk !! v/Søren Noah:
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Introduktion til Podcast.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
DGI årsmøde 5-februar-2013 ”MINIton i børnehaven”.
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
Jonas, Oliver og Kasper T.
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Præsentationens transcript:

DEN DIGITALE RADIO  Et udviklingsarbejde som handler om større børns IT kompetencer.  Børn udvikler kompetencer på de interaktive medier såsom computere o.l. uden egentlig at få ”undervisning” eller systematisk instruktion. De leger og lærer af hinanden og i det enkelte barns eget tempo.  Børns computerkompetencer kan bruges i en kreativ virksomhed, hvor børnene selv former deres egne udtryk. Interaktive aktiviteter, som kan udfordre børnenes egen fantasi og styrke samværet mellem børnene ved at de engageres i skabende processer,

DEN DIGITALE RADIO  Børn i alderen år leger, eksperimenterer og producerer egen lyd og musik på multimediecomputeren og kombinerer dette med sang-, danse-, drama- og maleaktiviteter mm  Klaus Birck fra Seminariet i Aabenraa.  Mediaguide. Leonardo EU projekt. Efterudddannelse af pædagoger, lærere m.v. i Norge, Holland, Spanien og Danmark.

FOVRFELD KLUBBEN  6 Computere  På PC kan der max. spilles 45 min. 2 gange i ugen  Formål: Computerne skulle udstyres med forskellige ”pædagogiske” programmer; Eks. Billede- og lydredigering, hjemmeside programmer, skrive nyhedsbreve osv. Et pædagogisk redskab som et supplement til de øvrige aktiviteter i klubben  Konklusion: ”Aflastning” og passivisering af 6-12 medlemmer.

MULTIMEDIE PC Asus P4 2,4 GHz p4B533 Ram 512 MB PC266 DDR Silent System Nexus NX w PSU 300W ATX powersupply Aopen cabinet DVD/CD BenQ 16/48x Brænder Lite On CDRW 48/12/48 Seagate barracuda4 ATA100 40GB 7200 Intel 10/100 netkort PILA 8460C3 Bulk Lydkort Sound Blaster Audigy 2 Platinum 3 ½” 1,44MB Alps Matrox G550 Dual Head 32 MB DDR RAM AGPKeytronic keyboard Logitech Pilot Mouse med wheel button Monitor 17” AOC Monitorsæt Edirol MA 10 MIDI keyboard A MK 249 Mikrofon AKG D660 s dyn, med afbryder

PROGRAMMER Acoustica: Lydproduktion, optagelser, redigering, mm

ACID AcidAcid: Musikproduktion, mm

LYDFILER Kontakt med ånderne

LYDFILER Radio boom

Musikk en kompo neres

Dan sek oreo grafi

Peace pause under dansen

Der arbejd es

Hvad har vi optaget

To nerne flyder

Det færdige resultat præsent eres

DANS

SKYGGETEATER

STOMP

FINGERMALING

INTERVIEWS MED BØRN Interview med Lasse 12 år : ”Derinde(når jeg spiller Counterstrike) sidder jeg og glor ind i en skærm hele tiden uden at koncentrere mig om hvad jeg laver, jeg går bare rundt i et spil. Her sidder jeg så og lytter til det jeg laver.” ”Jeg tror jeg lærer mest der (peger på musikcomputeren)”. - ”Der bruger jeg min hjerne allermest” Interview med Michael 12 år: Michael om musikcomputeren: ”Man laver selv tingene”…..”Sætter det selv sammen. Det er ligesom at lave sit eget spil – på en måde”.

INTERVIEWS MED KLUBBENS PÆDAGOGER Sjovt. Spændende. Godt pædagogisk redskab. Programmerne er nemme at arbejde med for børnene. Børn fordyber sig på musikcomputeren på et helt andet plan end sædvanligt. Børnene har haft mange succesoplevelser. De har brugt deres kreative evner. Børnene har samarbejdet om de forskellige aktiviteter. Musikken er skabt af børnene selv. De har fået en forståelse for musikkens grundelementer.

MIDTVEJS-OVERVEJELSER  Musikcomputeren har inspireret til traditionelle aktiviteter – dans, maling, sang, drama i samspil med computeren. Desuden er der blevet digtet sangtekster og spontansunget - lavet stomp og musikvideos med pc’en som støtte.  Børnene har været meget produktive. Vi fik fyldt en harddisk med musik-/lydproduktioner. En del er lagt ind på vores hjemmeside.  Produktionen er særdeles alsidig og fantasifuld.  I de perioder hvor vi inspirerede børnene blev musikcomputeren brugt meget.  Udviklingsarbejdet har givet inspiration til en fortsættelse; Klubben vil indkøbe multimediecomputere. Udviklingsarbejdet vil fortsætte med at søsætte en ”net- radiostation”.

DEN DIGITALE RADIO Et Udviklingsprojekt For Klubberne I Esbjerg ESBJERG KLUB RADIO

HVAD ER EKR ?  EKR står for Esbjerg Klub Radio  EKR er en Online Internet Radio  EKR er lavet af medlemmerne i Esbjergs Fritids- & Ungdomsklubber  EKR er oplysning til børn, unge og forældre  EKR produceres på en Multimedie Computer

FORMÅLET MED EKR ?  Udvikle og styrke børn- & unges IT kompetencer  Skabe nye interaktive aktiviteter frem for de ”normale” computerspil  Udfordre medlemmernes egen fantasi, og styrke samværet medlemmerne imellem  Engagere medlemmerne i skabende processer, hvor ”computerkompetencerne” bruges i en kreativ virksomhed  Styrke og udvikle samarbejdet klubberne imellem  Udvikle et ”Online Medie” og give offentligheden mulighed for, at få et indblik i klubbernes arbejde!  SCORE KUNDER TIL BUTIKKEN ;-)

HVAD KAN MAN LAVE?  Interviewe hinanden, andre klubber, firmaer, foreninger osv. osv.  Fremstille egne kompositioner/musik vha. de forskellige musikprogrammer  Tage, oprette og redigere billeder  Indspille ”live” musik  Filme  Lave radio indslag  Lave hjemmeside  KUN FANTASIEN SÆTTER GRÆSEN

MERE INFO  Hjemmeside