Videnskabelige kontroverser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er Gud? Hvor bor han? Hvor er der plads til ham?
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
Tvivl om naturalistisk metodologi
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Livets Ord April 2012.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Livets opståen og udvikling
Anvendt Statistik Lektion 4
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Almen studieforberedelse
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Kommunikation.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Å.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Livets Ord September 2009.
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Videnskabsteori og faglige metoder
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Københavns Frikirke maj ”livslangt identitetsarbejde” at finde sig selv at skabe sig selv.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Niveauer for læring i organisationen
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Lidelsens problem (teodicé)
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Ca – Galilei introducerer den eksperimentielle metode i fysikken Ca. 400 f.Kr. – Demokrit: alle stoffer opbygget af de udelelige partikler, atomer.
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
SKABELON.
Lavet af: Emil og Astrid
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
N iels Bohr blev født den 7. oktober Han voksede op og levede med sin familie i København. Bohr var igennem hele sit liv fascineret af fysik og videnskab,
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Den naturvidenskabelige metode
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Naturvidenskabelig metode
Synopsen skal indeholde
Den religiøse dimension
Præsentationens transcript:

Videnskabelige kontroverser Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet Onsdag, den 28.. maj 2008 Videnskabelige kontroverser

Hvad er en videnskabelig kontrovers? Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Videnskabelige kontroverser Onsdag, den 28.. maj 2008 Hvad er en videnskabelig kontrovers? Om de uendeligt små størrelser. En kontrovers i matematikkens historie. Om spontan livsgeneration: Pasteur versus Pouchet. Diskussionen mellem Bohr og Einstein

Definition af videnskab: Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Videnskabelig kontrovers Onsdag, den 28.. maj 2008 Definition af videnskab: Normann Cambell (1921): ”Science is the study of those judgements concerning which universal agreement can be obtained. Karl Popper (1934): Udsagn, der kan testes. Thomas Kuhn (1962): Aktiviteter i et forskersamfund, styret af et paradigme. Definition af en videnskabelig kontrovers: En videnskabelig kontrovers er en offentlig og hårdnakket opretholdt diskussion mellem videnskabsmænd. Hver side argumenterer for, at de har ret og at modstanderen tager fejl. Man tror på, at sagen kan afgøres på et videnskabeligt grundlag.

Karakteristika ved en videnskabelig kontrovers Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Videnskabelig kontrovers Onsdag, den 28.. maj 2008 Karakteristika ved en videnskabelig kontrovers Der er tale om en trossag, et udsagn om viden. Begge parter tager den alvorligt Det er en historisk begivenhed, der har en begyndelse og en slutning Den slutter i en eller anden praktisk forstand, når den ene part i bred almindelighed antages at have mistet al sin styrke. Det er en menneskelig foreteelse, en social episode. Individuelle følelser, ønsker, sociale institutioner og menneskelige omstændigheder er involveret i forståelsen af videnskabelige kontroverser. Det er ikke en abstrakt uenighed: For at forstå den må man kende de involverede mennesker, deres baggrund, evner, ofte deres følelser og ønsker. Den ene part i en kontrovers behøver ikke bestå af videnskabsfolk. (Neo.Darwinisme)

Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet Onsdag, den 28.. maj 2008

De uendeligt små størrelser Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet Onsdag, den 28.. maj 2008 De uendeligt små størrelser

Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Uendeligt små størrelser Onsdag, den 28.. maj 2008 Infinitesimaler: En størrelse, der er større end 0, men mindre end enhver positiv, endelig størrelse. Geometrisk: Illustreres ved et liniestykke, der halveres, halvdelen halveres igen osv. Hvis vi kunne halvere vort liniestykke uendeligt mange gange, ville vi til sidst nåp frem til et liniestykke med infinitesimal længde. Aritmetisk: Den størrelse, som fremkommer ved at dividere en endelig størrelse med en uendeligt stor størrelse, vil være et infinitesimal.

Leibniz’ differentialregning (1675-1676) Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Uendeligt små størrelser Onsdag, den 28.. maj 2008 Leibniz’ differentialregning (1675-1676) Differentialregningen offentliggjort 1684 i Acta Eruditorum Integralregningen offentliggjort i 1686 i Acta Eruditorum Det kræves, at når to størrelser kun adskiller sig med en uendeligt lille størrelse, kan man uden forskel tage den ene for den anden. Eller (hvad der er det samme) at en størrelse, som kun er forøget eller formindsket med en anden størrelse, der er uendeligt mindre end den selv, kan betragtes som forblivende sig selv.

Leibniz’ afhandling om differentialregning. Oktober 1684. Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Uendeligt små størrelser Onsdag, den 28.. maj 2008 Leibniz’ afhandling om differentialregning. Oktober 1684.

George Berkeley’s kritik af infinitesimalregningen (1734) Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Uendeligt små størrelser Onsdag, den 28.. maj 2008 George Berkeley’s kritik af infinitesimalregningen (1734) Berkeley skriver: Dvs. de [Leibniz og hans tilhængere] betragter størrelser, som er uendeligt mindre end den mindste størrelse, som kan skelnes og andre, som er uendeligt mindre end disse uendeligt små størrelser, og igen andre, som er uendeligt mindre end de foregående infinitesimaler og så videre, uden ende eller grænse. Til en sådan grad, at vi må kunne rumme en uendelig række af infinitesimaler, hvor hver er uendeligt mindre end den foregående og uendeligt større end den følgende. Men den, som kan fordøje en anden eller tredje fluxion, en anden eller tredje differens, synes jeg ikke behøver blive svimmel over nogen del af guddommeligheden.

Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Uendeligt små størrelser Onsdag, den 28.. maj 2008 Berkeley igen: Du vil måske sige, at konklusionerne er sande, og derfor må principperne og metoderne, fra hvilke de er udledte, også være det. Men denne omvendte måde at bevise dine principper v.hj.a. dine konklusioner, [...] er i modstrid med logikkens regler. At konklusionen er sand, vil ikke bevise sandheden af formen eller indholdet af følgeslutningen, idet udledningen kan have været forkert eller antagelserne falske, og konklusionen alligevel sand, dog ikke i kraft af en sådan udledning eller af sådanne antagelser. Jeg vil sige, at i enhver anden videnskab beviser mænd deres konklusioner v.hj.a. deres principper og ikke deres principper v.hj.a. deres konklusioner. Det kan ikke kaldes videnskab, når De famler i blinde og når frem til sandheden uden at vide hvordan eller med hvilke midler.

Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet Onsdag, den 28.. maj 2008

Kontroversen om spontan generation Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Spontan generation Onsdag, den 28.. maj 2008 Kontroversen om spontan generation Felix-Archimède Pouchet (1800 – 1872) Direktør for Musée d’histoire naturelle i Rouen Heterogenese-teorien: Under passende betingelser kan nye, levende organismer opstå i organisk stof. De nye organismer har ikke forældre. Der opstår kun mikroorganismer på denne måde. De passende betingelser er luft (ilt), vand og lys.

Pouchet (1859): Hétérogénie ou traité de la génération spontanée Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Spontan generation Onsdag, den 28.. maj 2008 Pouchet (1859): Hétérogénie ou traité de la génération spontanée En uudforsket kraft, en plastisk kraft, der er i stand til at organisere molekylerne og give dem en slags vitalitet, der skaber et nyt væsen. Naturphilosophie & Lamarck Spontan generation skaber ikke en voksen organisme, men deres æg. Den første spontane generation var guddommelig ”... men hvorfor skulle Gud ikke genoptage sit værk senere? Pouchet benægter en senere abiogenetisk generation, men opretholdt en heterogenetisk generation, idet kun organiske molekyler havde plastisk kraft. Den plastiske kraft findes i organiske stoffer, i hvilke spontan generation kan finde sted, men kun som udifferentierede æg, der vokser til uendeligt små organismer. Pouchet viste, at der opstod organismer i hø, der havde været kogt under et låg af kviksølv, og som derefter var tilført kunstigt frembragt oxygen.

Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet Onsdag, den 28.. maj 2008

Professor i kemi i Strassbourg (1849) og i Lille (1854) Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Spontan generation Onsdag, den 28.. maj 2008 Louis Pasteur (1822 – 1895) Professor i kemi i Strassbourg (1849) og i Lille (1854) Direktør ved École normale (1857) Professor ved Sorbonne (1867) Direktør for Institut Pasteur (1888 – 1895) Bakterie-teorien: Mikroorganismer opstår altid fra forældre af samme art. Bakterier findes i stor antal næsten overalt – i støv, i luft, i vand – og derfor kan bakterieteorien forklare fremkomsten af mikroorganismer i forskellige næringssubstrater.

Gærprocesser afhænger af aktive, levende mikroorganismer Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Spontan generation Onsdag, den 28.. maj 2008 Pasteur 1860: Gærprocesser afhænger af aktive, levende mikroorganismer Disse organismer er specifikke for den gærproces, der finder sted. Nogle frembringer alkohol, andre mælkesyre. Det betyder, at kun hvis de opstår ved en sædvanlig reproduktion, kan de opretholde deres specifikke arvelige egenskaber. Pasteur var således fra begyndelsen imod spontan generation. Pasteur indvendte mod Pouchet, at kviksølvet indeholdt mikroorganismer, der voksede frem i høet, når der blev tilført oxygen. Luft indeholder levende organismer, og ikke et princip. Pasteurs tale i l’Académie des sciences den 7. april 1864: Hverken religion, eller filosofi, eller ateisme, eller materialisme, eller spiritualisme hører til her. Som videnskabsmand vedrører det mig ikke. Det er et spørgsmål om kendsgerninger. Jeg har undersøgt sagen uden forudindfattede meninger. Jeg er endda villig til at gå så vidt, at hvis eksperimenter havde tvunget mig dertil, ville ejg anerkende spontan generation.

Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Spontan generation Onsdag, den 28.. maj 2008 Pouchet spekulerede i den tyske panteistiske naturfilosofis tradition. Han blev forbundet med materialisme og ateisme, selvom han selv understregede, at hans teori var i overensstemmelse med god kristen tro. Dristige filosofiske spekulationer om fossile arter i adskilte geologiske lag. Pasteur eksperimenterede: Som hos Cuvier var sand videnskab at etablere hard facts. Videnskab skal beskæftige sig med begrænsede, problemer på en sober, forsigtig eksperimenterende måde. I mange menneskers bevidsthed var han knyttet til den katolske tro og konservative politiske strømnninger.

Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet Onsdag, den 28.. maj 2008

Comptons forsøg med en strøm af elektroner, der bøjes af et lysbeam. Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008 Comptons forsøg med en strøm af elektroner, der bøjes af et lysbeam.

Findes der noget objektivt uden for vore sanser. Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008 Hvad er så lys? Hvad er lysfænomener? Findes der noget objektivt uden for vore sanser. Det virkelige uden for vore sanser kaldte Kant for ”DAS X”

En observation frembringer det observerede fænomen Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008 Det var også Niels Bohrs problem: Den objektive eksistens af fænomener uafhængigt af vore observationer. En observation frembringer det observerede fænomen Vi taler her om observationer i atomare områder. Når en foton rammer en fotografisk film, kan vi se, hvor fotonen ramte: Filmen har observeret fotonen. Når en elektron rammer en geigertæller, siger det klik, og tælleren har observeret en elektron. Vi skal ikke bekymre os om fotonens eller elektronens egentlige eksistens. Vi kan blot beregne udfaldet af opstillingen.

Københavnerfortolkningen består af 3 hovedideer: Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008 Københavnerfortolkningen består af 3 hovedideer: Sandsynlighedsfortolkningen Heisenbergs usikkerhedsprincip Komplementaritetsprincippet

Sandsynlighedsfortolkningen: Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008 Sandsynlighedsfortolkningen: Kvanteteorien i Bohrs fortolkning handler ikke om sandsynligheden af at finde en foton eller elektron et eller andet sted. Det er den objektive sandsynlighed for at du med dit måleudstyr vil finde den. ”Fotoner, elektroner og atomer og elementarpartikler er i sig selv ikke virkelige. De udgør en verden af muligheder.” ”Det er forkert at tro, at fysikerens opgave er at finde ud af, hvordan naturen er. Fysikeren beskæftiger sig med, hvad vi kan sige om naturen.”

Heisenbergs usikkerhedsprincip Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008 Heisenbergs usikkerhedsprincip ”Jo mere nøjagtigt, du måler et objekts position, jo mere uvis vil du være om dets fart.” ”Jo mere nøjagtigt, du måler et objekts fart, jo mere uvis vil du være om det position.”

Komplementaritetsprincippet Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008 Komplementaritetsprincippet De to aspekter ved mikroskopiske objekter, deres partikelaspekt og deres bølgeaspekt, er komplementære, og en fuldstændig beskrivelse kræver begge modsigende aspekter, men vi kan skal kun betragte et aspekt ad gangen.

Verden ifølge Københavnerfortolkningen Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008 Verden ifølge Københavnerfortolkningen De eneste virkelig ting er resultaterne af eksperimenter udført af bevidste, makroskopiske iagttagere. Der findes ingen dybere bagved liggende virkelighed. Eksperimenter giver resultater i overensstemmelse med enten en bølgelignende opførsel eller en partikellignende opførsel, afhængig af eksperimentets design, men aldrig begge på samme tid.

Videnskabsteori og etik for fysikere Kurt Møller Pedersen Niels Bohr Institutet: Bohr versus Einstein Onsdag, den 28.. maj 2008