Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Københavns Frikirke maj 2010. ”livslangt identitetsarbejde” at finde sig selv at skabe sig selv.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Københavns Frikirke maj 2010. ”livslangt identitetsarbejde” at finde sig selv at skabe sig selv."— Præsentationens transcript:

1 Københavns Frikirke maj 2010

2 ”livslangt identitetsarbejde” at finde sig selv at skabe sig selv

3 ”Mennesker der er skabt behøver ikke at skabe sig” Christian Bartholdy

4 We are all individuals I`m not John Cleese

5 Menneskebilleder Gudsbilleder

6 Jo mere kristen du bliver, jo mere menneske bliver du – men du bliver aldrig mere end et menneske

7 Det giver rum for Livsudfoldelse Autencitet eller ægthed Inkludering Relationer Glæde

8 Vi tror på noget der er større end os selv Arne Melchior Jeg bliver bange, hvis mennesket skulle være det største

9 Hvordan kan der være en kærlig Gud, når der sker så meget ondt?

10 Nietzsche Mennesket blev ikke skabt i Guds billede Gud blev skabt i menneskets billede

11 For tiden har vi om Nietzsche i Religion på HF, og det er nogle ganske spændende ideer den mand kom med. Og tanken om at Gud ikke skabte mennesket i sit billede, men at Gud er skabt i menneskets billede er især én, jeg ganske godt kan li'. Sidder egentlig bare og stener, men vil gerne høre andres kommentarer. Skabte Gud mennesket i sit billede eller er Gud skabt i menneskets billede, fordi mennesket er nødt til at tro på en overnaturlig kraft, hvor alle gode menneskelige egenskaber er samlet uden en eneste dårlig? Skag

12 GUD ER DØD Nietzsche NIETZSCHE ER DØD Gud

13 Videnskabelig reduktion

14 Kristen reduktion Vi vil gerne have Gud puttet i en kasse, så vi kan kontrollere ham Der opstår billeder af Gud: Politibetjenten Kammeraten Lottoguden Overjegsguden Min ”GUD” der holder særligt af min type og min race

15 Uendelighedsovervejelser I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden 1. mos. 1.1

16 Hvis Gud er så stor, hvordan kan han så elske mig og bryde sig om mig?

17 Når Gud reduceres udvandes fornøjelserne Phillip Yancy Indtil jeg var 30 eller deromkring, var poesi af forskellig slags en stor fornøjelse for mig. Tidligere holdt jeg meget af billeder og musik. Men nu har jeg i mange år ikke kunnet udstå at læse en eneste linie. Jeg har også mistet enhver smag for billeder og musik. Jeg holder stadig en smule af flot natur, men det giver mig ikke samme fornøjelse som tidligere. Det er, som om mine tanker er blevet en slags maskine, der moser samlinger af kendsgerninger til almene love… Når man mister disse sanser, mister man glæden, og det kan muligvis være farligt for intellektet og mere sandsynligt for ens moral, fordi det svækker den følelsesmæssige side af ens natur. Charles Darwin

18 Jeg tror at mennesket ved at miste Gud også mistede en slags fuldkommenhed og universelt koordinatsystem, som man kunne forholde alting og især sig selv til. Vaclav Havel

19 DEN STORE HISTORIE Gud skabte universet og så at det var godt Gud er relationel og ønsker fællesskab med mennesket Guds projekt er, at jorden skal frelses Det arbejder han på … og han har styr på det Han giver os kærlige vink… vi ved det godt

20 HÅNDTAG at glæde sig at vise næstekærlighed at dele ud af den store historie til næsten at forarges over uretfærdighed at sætte aftryk af den store historie i alle de små ting

21 Lige pludselig bliver der tale om en omvendt reduktion ting samles ting heles Gudsbilledet forstørres vi bliver i stand til at føle medlidenhed

22 GUD TROR PÅ MIG DEN STORE MORAL De ti bud er i opløsning Man tillægger det ikke noget særligt at stjæle og begå indbrud hos folk. Man plaffer uden videre sine medmennesker ned på gaden. At tage et andet menneskes liv, betyder ikke så meget. Man var jo sur den dag, og nogen skulle det jo gå ud over. Man bliver gift den ene dag og skilt den næste. Man lyver, man bedrager, man stjæler, og begår hor, uden at tænke over konsekvenserne. Der er ingen respekt for livet mere. Den store moral hvormed vi i en årrække har undgået et samfund med total anarki og ragnarok, er nu blevet afløst af den lille moral.

23 Den lille moral Det er, at blive indigneret over, at din hund pisser inde på min græsplæne. Den er lille moral, eller kald det stor- skrald-moral. Den er usmagelig og vi dunker hinanden med den i hovedet hver dag.

24 At tro på Gud er at tro på verdens frelse. Paradokset i vor tid er, at de der tror på Gud, ikke tror på verdens frelse, og de der tror på at verden har en fremtid ikke tror på Gud. Kristne tror på ”verdens afslutning”, de forventer en katastrofe, straffen over andre. Ateister derimod… nægter at tro på Gud, fordi kristne tror på ham og ikke interesserer sig for verden Hvilken er den mest kritisable uvidenhed? Jeg siger ofte til mig selv, at i vores religion må Gud føle sig meget ensom. For er der andre end Gud, der tror på verdens frelse? Gud leder efter sønner og døtre iblandt os, som ligner ham nok, som elsker Verden nok, så han kan sende dem ind i verden for at frelse den. Louis Everly


Download ppt "Københavns Frikirke maj 2010. ”livslangt identitetsarbejde” at finde sig selv at skabe sig selv."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google