Ældre Sagen – kort fortalt 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Caseoplæg om Facebook.
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Præsentation af mig selv
Forbrugerrådet, Settlementet og KFUM’s Sociale Arbejde byder velkommen til konferencen Overgældssætning udfordringer og løsninger •
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Vi gennemførte en række interview ifm
Alle vores sponsorere skal betragtes som samarbejdspartnere
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Sprog/billeder på Internettet
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Den glade CEO og iværksætter!
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Floor Heating arketype processen
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Introduktionskursus for frivillige
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Intern kommunikation PR og presse
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kodeks for offentlig topledelse
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Llælædlf. Flere ka’ mere Spastikerforeningens økonomi skal styrkes. Spastikerforeningen vil være større Spastikerforeningen vil være mere synlig Spastikerforeningen.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Temadag distrikt 3, Ældre Sagen, d
Biblioteket som katalysator for social kapital
Frivillighed på kommando findes ikke
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Unge og frivillighed Claes Horne Kjældgaard National Konsulent Ungdommens Røde Kors.
Cph Volunteers Giv en hånd til København. Derfor er vi her : For at kvalificere København til på bedre vis at kunne håndtere primært store, internationale.
Vores frivillighedspolitik Næstformand Mads Kildegaard Larsen.
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Nye medlemmer og frivillige i aftenskolen
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Senior IT Stuen + Vær PC aktiv året rundt ! Velkommen til Senior IT Stuen.
d. 29. oktober 2015 Direktør Bjarne Hastrup
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Ældre Sagen – kort fortalt 2010 Tekst 1

Succes! Ældre Sagen …. kendt af 3½ million danskere … .har over 565.000 medlemmer ….hver tiende af alle danskere er medlem ….28 pct. af alle danskere over 50 år er medlem

Program Ældre Sagens arv og udgangspunkt Historiske højdepunkter Værdier og strategi

Ældre Sagens arv og udgangspunkt

Herman Verner Koch – en pioner! Pastor Koch rystes over nød blandt gamle i København i begyndelsen af 1900-tallet Stifter Ensomme Gamles Værn, EGV Studenterindsamlinger Social-humanitært arbejde Plejehjem Anbefales: Viggo Nielsens bog

1984: En iværksætter kommer til byen Bjarne Hastrup til EGV i 1984 Eksisterende pensionistforeninger (”Damernes Magasin”) snorksov Nye generationer havde helt andre ønsker Fremtidsstudie en skat af strategisk viden Ældres sag blev nu en folkesag Samtidig markedsorienterede med klare medlemsfordele og nye tilbud …og resten er historie!

De 10 vigtigste årsager til over 23 års succes Vi har ”en god sag”, dertil medlemsfordele Vi er medlemsorienterede – tænker i behov og i fremtid Landet over: Medlemsaktiviteter og netværk Gør noget ved problemer - handlekraft Taler til folks følelser Partipolitisk neutralitet og mod Troværdighed, dokumentation, vidensbank Dygtig brug af medier Stram økonomistyring Attraktiv samarbejdspartner Stort personligt engagement for ’sagen’

Hvad er det især vi kan i Ældre Sagen? Viden (i dybden og bredden) inden for ældreområdet Forstå og agere i det offentlige rum Rådgive og formidle viden - uvildigt Få ting til at ske/handlekraft Skabe og udvikle relationer mellem mennesker

Historiske højdepunkter Hvordan havde Danmark set ud, hvis ikke Ældre Sagen havde været her?

Uden Ældre Sagen ikke disse samfundsforbedringer…. Ældrecheck Gratis influenzavaccination for 65+ Frit plejehjemsvalg og ægtefælle med Genindførelse af efterlevelsespension Feriepenge uden efterlønstræk Retssager mod ulovlige nedskæringer ”Rettigheder i stedet for almisser” (personlige tillæg)

Uden Ældre Sagen…. Mindre social-humanitært arbejde Knap 6.000 social-humanitære frivillige… …når ud til ca. 25.000 ensomme ældre Vores medlemmer elsker os for det

Uden Ældre Sagen…. Ikke de mange nyskabelser i frivilligt arbejde Aflastning af pårørende til demente Motion for svage ældre PC Support Fokus på ældre med anden etnisk baggrund Sms-kurser

Uden Ældre Sagen …ingen gratis, professionel og uvildig rådgivning 18.000 rådgivninger om året Seismograf for samfundsproblemer: - personlige tillæg - hjemmehjælp - overvågning og tvangsflytning af reelt enlige - efterløn og feriepenge - og mange andre sager

Uden Ældre Sagen …ingen ”Danmarks bedste sociale håndbog” ”Værd at vide” er vokset til en kæmpesucces Uundværlig for 50+ Bruges af pensionister, efterlønnere, pårørende, frivillige, medarbejdere – sågar af kommunerne selv Ligger på hjemmesiden og opdateres løbende

Uden Ældre Sagen …intet NU Læses af hver tredje dansker 50+ I Top-3 af danske magasiner Læsertilfredsheden ekstremt høj

Uden Ældre Sagen… ikke 2 millioner ”solgte billetter” Lokalkomiteerne har de seneste år kraftigt udvidet medlemsarrangementer: - rejser - foredrag - motion - undervisning - og meget, meget andet Over 50.000 arrangementer årligt I størrelsesordenen 2 mio. ”billetter”

Uden Ældre Sagen…. ingen hjemmeside Danmarks største hjemmeside på ældreområdet På under to år mere end fordoblet trafikken fra ca. 20.000 unikke besøgende pr. måned til over 50.000

Professionalisering og nye udfordringer 2000+: Professionalisering og nye udfordringer

Advarsel i 2005 Medlemstal steg i absolutte tal Men kraftigt faldende markedsandel blandt 50-64-årige Firstmovere: ”Du skal ikke kalde mig ældre, og heller ikke senior!” Ser med fortrøstning, glæde og spænding på livet 50+: Udvikling og ikke afvikling ”Ældre Sagen ser alder som svaghed og afhængighed – det er ikke relevant for mig!” Aldersbestemt identitet og adfærd på vej ud

Udfordringer i yngre og nye generationer - eksempler på de 50-65 åriges ’vilde/forkerte’ opfattelser af Ældre Sagen ”Man kan da ikke blive medlem før man er pensionist” ”Vi er jo ikke gamle nok” ”Hvem skal skubbe kørestolen?” ”Ældre Sagen er kun for de rige og de fine” ”Ældre Sagen er en ’støvet, trist’ organisation – kun for gamle mennesker”

Opsummering om Ældre Sagens store fremtidsudfordring Vi vokser i absolut antal medlemmer, men har svært ved at vinde gehør blandt dem, der endnu ikke har forladt arbejdsmarkedet Nogle ser os som ”støvede”, ”triste” eller gammeldags … eller ”en sympatisk forening, men ikke relevant for mig, for Ældre Sagen handler om at være svag og afhængig. Dét er jeg ikke - og jeg bliver det heller ikke!” Hvad enten det er os, der hænger fast i et fortidigt billede af aldring, eller de nye generationer, der har fordomme og forvrængede billeder af os – så er det ikke deres problem, men vores! 21

Strategi og værdier

Hvad er det, vi vil fremover? Vi skal bringe os selv ind i fremtiden, på en måde så vi er: Interessante for nye og yngre generationer, nu og fremover 2. Fortsat genkendelige og relevante for eksisterende og loyale medlemmer Med andre ord: Både-Og; ikke Enten-Eller!

MISSION

Målgrupper og organisationsressourcer

Vores dobbelte rolle

Ændret italesættelse og tankegang… Jeg er ensom Jeg har netværk De ældre som gruppe Den ældre som individ Værn Springbræt Retten til Muligheden for Vagthund Coach Facilitator / katalysator Beskytte Problemer Løsninger Pakke ind Folde ud Individ Samfund Symptom Helhed

”Menuen”: Hvad tilbyder vi samfund og medlemmer?

Vores VÆRDIER Nærvær Indsigt Handlekraft Ældre Sagen er en medlemsstyret almennyttig forening. Vi er uafhængige og neutrale partipolitisk, religiøst og etnisk, og bygger på følgende værdier: Nærvær Dybtfølt engagement i mennesker omkring os. Lytter til det enkelte menneske Stiller os på dennes side. Indsigt Udbygger og udvikler vores og samfundets viden gennem samarbejde, vidensdeling og dialog med omverden. Handlekraft Anmsvar = omsætte viden og omsorg til handling. Vi har viljen og evnen til at gøre en klar forskel - professionelt: Velorganiseret foreningsliv, velargumenteret indflydelse, god kommunikation, klar samlet strategi.

”Personlighed”/image (Vores ambition om, hvad danskerne skal sige om os) Attraktiv for den enkelte, skaber relevans og opnår resultater. Medmenneskelig, vidende, innovativ og ambitiøs. Oprigtigt interesseret og engageret. Insisterende. Funderet i en stor viden og målrettethed. Optræder med troværdighed som de stærke, især på de svages side Møder andre med overskud til både at forstå og give. Tager ansvaret og forvalter det med indsigt. Ældre Sagen er en kombination af professionalisme, dybt menneskeligt engagement og en ganske særlig drivkraft.

Tilfredse medlemmer Man melder sig ind både for at støtte en god sag, og fordi man forventer selv at få et medlemsudbytte Høj loyalitet: Over 96 pct. gentegner Medlemmer er i gennemsnit med i 8-9 år Halvdelen af udmeldelser har naturlige grunde, vi ikke kan gøre noget ved 9 ud af 10 siger, medlemskab har levet op til forventninger 9 ud af 10 medlemmer vil anbefale familier og venner at blive medlem