Forbrugeren og den finansielle markedsplads

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den 16.august 2010 Regionsgården
Advertisements

Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Diagnosing © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
UDBUD.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
2 Eksterne forhold Oversigt
Chris Argyris f
Ledelse af innovative medarbejdere
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
NOEA/Aalborg Universitet
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
PG/SG 1. April 2006, Pernille Drost Normer og valgmuligheder Normer til (køns)forskel ”(…) specielt de kvindelige ingeniører med børn er klemt mellem ingeniørfagets.
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Målestoksforhold.
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Kostråd og sundhed.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Pædagogisk forår i København
Betyder fremtiden noget for planlægning og strategi?
Den lærende organisation
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Ethos i web 2.0 tidsalderen
POLITISK DELTAGELSE & VÆLGER ADFÆRD
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Kapitel 8 Innovation, metode og værktøjer. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” Forretningsplan detaljer om produkt eller.
Fakta og myter om offshoring Torben Pedersen Professor Institut for Strategisk Ledelse og Globalisering Copenhagen Business School.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Faglige kompetencer I det følgende oplæg, vil jeg først fremhæve særlige aspekter af udviklingen af faglige kompetencer i psykologi og derefter give.
Vildledningssager - Frisk Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
INTRO NOl-LEOOS Dette projekt (projekt nr NO1-LEO ) er finansieret med støtte fra Europa Kommissionen. Denne publikation.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kommunikation og skabelsen af sociale verdener
Trivsel og mental sundhed
ROBUSTHEDSPROGRAMMET DEN SIKREDE INSTITUTION SØNDERBRO
Dialog mod Vold som business-case
Opsamling og evaluering
torsdag den 11. april 2019 Basen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Præsentationens transcript:

Forbrugeren og den finansielle markedsplads - om tillid, information og viden Torben Hansen Professor, Ph.D. CBS

Påvirkning af forbrugerens finansielle adfærd Grundlæggende to muligheder: a. Ændre/påvirke karakteristika ved forbrugeren og/eller b. Ændre/påvirke karakteristika ved omgivelserne/rammerne (fokuserer – populært sagt – på ’changing behaviour without changing minds’)

Den finansielle markedsplads I. Information & viden III. Følelser & tanker - og ubalancer IV. Marketing? II. Tillid Kommunikation?

1. Information og viden Viden? =

Fra information til viden – hvordan?

Den supra-komplekse markedsplads? Kompleksitet Supra-komplekst Komplekst Simpel Evalueret information

Den supra-komplekse markedsplads? Kompleksitet Supra-komplekst Komplekst Simpel Evalueret information Pris

Den supra-komplekse markedsplads? Kompleksitet Supra-komplekst Komplekst Produktindhold Simpel Evalueret information Pris

Den supra-komplekse markedsplads? Kompleksitet Produkmærke (brand) Supra-komplekst Komplekst Produktindhold Simpel Evalueret information Pris

Den supra-komplekse markedsplads? Mental marker (f.eks. corporate brand) Kompleksitet Produkmærke (brand) Supra-komplekst Komplekst Produktindhold Simpel Evalueret information Pris

Forbrugerens grundvilkår Kompleksitet Læring? Usikkerhed Tillid? Begrænset rationalitet

2. Tillid

Tillid er omvendt (invers) relateret til forbrugerens opfattelse af udbyderens tilbøjelighed til at udøve opportunistisk adfærd. Dvs. at den opfattede tillid i bred forstand kan være: Et mix af moralske betragtninger (i.e., hvornår er noget ’opportunistisk’) og mere kalkulerede betragtninger, såsom udbyderens evne til at opfylde forbrugerens forventninger, lydhørhed, udbyderens kompetencer, etc. Opportunisme Tillid

Forbrugeren kan opbygge tillid til såvel: Offentlige institutioner Virksomhed(er) Person(er)

+ sig selv…

Tillid regnes blandt de absolut væsentligste faktorer ift Tillid regnes blandt de absolut væsentligste faktorer ift. opbygning af varige relationer til forbrugerne (relationsmarkedsføring). Trust is ‘‘perhaps the single most powerful relationship marketing tool available to a company.’’ (Berry).

Den ’traditionelle’ relation Narrow-scope trust Tilfredshed

Fremtiden? Broad-scope trust ? ? Narrow-scope trust Tilfredshed

Kan der komme for meget tillid…? Markedsdynamik Tillid

Forventningsopfyldelse Skal vi opfylde forbrugerens forventninger? Skal vi retfærdiggøre forbrugerens handlinger? Forventningsopfyldelse Mental retfærdiggørelse Funktionel Distance Praktiske grunde Personlig tillid mindre vigtig Vurderinger Personlig identifikation og konstruktion Sammensmeltning Emotionelle grunde Personlig tillid vigtig Retfærdiggørelse Søge Erfaring Tillid

3. Kognitive / affektive ubalancer Type af ubalance Kognitiv Affektiv Grad af ubalance Høj Lav A B C D

4. Videnskalibrering Videnskalibrering vedrører både den subjektive viden (confidence) og den objective viden (accuracy). Videnskalibrering er graden af korrespondence imellem den subjektive og den objektive viden.

Subjektiv vs. objektiv viden Subjektiv viden Lav Høj Under-konfident Kalibreret Høj Lav Objektiv viden Over-konfident Kalibreret

Overkonfidens Vil kunne føre til for lille diversifikation.  Man er ’sikker’ i sin sag og mere villig til at påtage sig risiko. Mænd er gns. finansielt mere overkonfidente end kvinder. Mænd er således også tilbøjelige til at have mindre diversifikation end kvinder.

Mental accounting Eksempel Scenarie 1: Du har i forvejen betalt 500 kr. for en koncertbillet. Da du ankommer til koncerten opdager du, at du har tabt billetten undervejs. Vil du købe en ny billet ved indgangen? Scenarie 2: Du venter med at købe koncertbilletten til du ankommer til koncertstedet. Da du ankommer opdager du, at du har tabt 500 kr. på vejen derhen. Vil du stadig købe en billet ved indgangen? De fleste forbrugere vil være mest tilbøjelige til at købe en billet ved indgangen i scenarie 2, selvom begge scenarier indebærer det samme tab. Baggrund: I scenarie 2 har forbrugeren endnu ikke i samme omfang allokeret de pågældende 500 kr. til koncertbilletten, så tabet forbindes ikke så tydeligt med koncerten.

Kognitive og affektive konflikter – løses ofte forskelligt Kikkert Variant A Variant B Variant C Forstørrelse 5x 10x 15x Vægt 500 gr. 1000 gr. 1500 gr. Is Smag Mindre god God Meget god Fedtindhold Lavt Middel Højt

Mange tak!!!