Informationsformidling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Lederudvikling.
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Introduktion til værdistrømsanalyser
Medborgerskab – på sporet
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Produktion og Logistik
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Kommunikation i projekter
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Formidlingsdelen Formidling og metode.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Uddannelsesafklarende samtaler
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Evaluering af Skandinavisk KompetenceudviklingsNetværk
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 ▪ Møde for danske partnere 25. jan
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Ingen forskning uden brugere Eller hvad kan brugere, rekvirenter og andre interessenter gøre for børnekulturforskningen? Chefkonsulent Jan Helmer-Petersen.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Virksomhedssamarbejde
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Vidensbaseret praksis i botilbud
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
Præsentationens transcript:

Informationsformidling Hovedaktivitet 4. Brian Kjær Andreasen [26-10-10 Göteborg]

Områder i dagens program Kort om projektkommunikation i et EU perspektiv Formalia og krav (logobrug, retningslinjer og kommunikations-skemaer) Forskning & evaluering som integrerede informationsaktiviteter Input til informationsstrategien/ kommunikationsplanen (opsamling fra det danske/norske seminar & gode spørgsmål til det svenske)

Projektkommunikation ”…God kommunikation skaber merværdi i et projekt og kan være med til at bidrage til en klarere projektstruktur, en stærkere projektorganisation og et bedre og tydeligere resultat.”

Projektkommunikation - forventninger og krav i korte træk Prioriter jeres kommunikation – synliggør det positive billede af EU Projektkommunikationen skal synliggøre EU (- vise hvad midlerne bliver brugt til) Kommunikationsansvarlig Anvende (autoriserede) logotyper Lave (og følge) en kommunikationsplan Løbende rapportering af kommunikationsaktiviteter (EU forordning no 1828/2006: De formelle EU krav)

Værktøjer i kommunikationsarbejdet Guide til projekt-kommunikation Skema til registrering af kommunikationsaktiviteter Grafiske retningslinjer Praktisk information om regler for anvendelsen af EU-logo

Værktøjer i kommunikationsarbejdet Flere grafiske retningslinjer Skema til registrering af kommunikationsaktiviteter Kommunikationsplan/ informationsstrategi

Skema til registrering af kommunikationsaktiviteter Aktiviteten Målgruppen Budgettet Ansvaret Tidsrum Budskabet Mål Medium

Logoer… ej til diskussion Obligatorisk EU logo Nødvendigt Program-logo Pligtigt projekt- logo Indiskutabel støtte-tekst

Logoer… ej til diskussion

Evalueringsopgaven Analyser af projektets aktivitetsindikatorer (aktivitetstal, besøgsrapporter mv.). Analyser af projektets implementering og gennemførelse. Analyser projektets organiseringsformer (dvs. hensigtsmæssigheden af det samlede organisatorisk setup, samspillet mellem uddannelsesaktører og virksomheder etc.. Analyser af nationale/regionale rammebetingelser. Vurderinger af målsætninger og måltal. (produktionsstatistik” som f.eks. - Det samlede antal virksomheder der er besøgt, antallet af virksomheder som deltager i netværk eller dialogfora om kompetenceudvikling, Kvalitative indikatorer på et øget kompetenceniveau i virksomhederne (f.eks. interview eller surveys), surveys om virksomhedens vurdering af kvaliteten af afklarings- og uddannelsesaktiviteterne.)

Evaluering i udbud ”…Evalueringsdesignet bør skitsere evalueringens produkter; rapporter, delrapporter, workshops, midtvejsarrangementer mv. (Udbudsmateriale) ”…Opgavens sjette del vedrører formidling. Denne del vedrører produktionen af resultater; delrapporter, effektrapporter, samt deltagelse i arrangementer hvor denne viden formidles. (Udbudsmaterialet) ”…Det forventes, at evaluator er aktivt involveret i at projektets viden bliver formidlet til relevante aktører i Skandinavien og løbende vil deltage i en dialog om at kvalificere den samlede indsats. (Udbudsmaterialet)

Følgeforskningsopgaven Tilvejebringelsen af forskningsbaseret viden, som kan bruges i videreudvikling af arbejdet, samarbejdet og administrationen og ledelsen af projektet. Analysere og vurdere problemstillinger og processer ud fra en målsætning om skabelse af ny viden, der kan anvendes i det fortsatte projektforløb. Tilvejebringe viden om hvilke tiltag der har en positiv (eller mindre positiv) virkning, for herefter at stille denne viden til rådighed for aktørerne i projektets praksis. Bidrage til at professionalisere aktørernes arbejde i projektet og derved øge kvaliteten i projektafviklingen. Følgeforskningens resultater stilles til rådighed for aktørerne i projektet og for øvrige relevante aktører indenfor og udenfor projektregionen. Kritisk og fremadrettet diskussion af, hvilke krav man kan og bør stille til fremtidige kompetenceudviklingspolitiske dispositioner.

Følgeforskning i udbud Det konkrete udkomme af forskningstilknytningen er: SkanKomp FORSKNINGSSERIEN SkanKomp FORSKNINGSBOGEN SkanKomp SLUTRAPPORTEN SkanKomp FORSKNINGSKONFERENCER SkanKomp FORSKNINGSFORMIDLING

Følgeforskning i udbud (2) Det forventes, at forskeren er aktivt involveret i formidlingen af den forskningsbaserede viden til relevante aktører i hele Skandinavien samt at forskeren løbende vil deltage i en dialog om at kvalificere det samlede projektforløb. Forsker(ne) kan skabe en dialog for og tilrettelægge kommunikationen med de mange forskellige grupper af aktører. Forsker(ne) kan og vil bidrage til projektets læringsprocesser ved løbende at give tilbagemeldinger om forskningsprocesser og –resultater. Forsker(ne) vil indgå i en videnskabelig og eventuelt populærvidenskabelig formidling af forskningsresultater.

”Punktforskning” Forskning som dokumentation af udvikling … mellem styring, effektmåling og formidling Forskning som dokumentation af udvikling Forskning som professionalisering af udvikling Forskning som forbedring af udvikling Forskning som oplysning om udvikling

Forskning, evaluering & formidling i sammenhæng

Projekt-sekretariatets ”huskeliste” HUSK at bruge logoer og husk at overholde alle retningslinjerne for logobrug HUSK løbende at indsende kommunikations- skemaer til sekretariatet (Brian) HJÆLP forsker og evaluator med at finde de informationer og informanter som de har brug for. Brug også selv forsker og evaluator HUSK at ringe eller skrive til sekretariatet hvis I har spørgsmål eller problemer

Vores forhåbninger til dagen? Skal skabe klarhed over: Hvad skal der kommunikeres (hvad er jeres planer & jeres behov)? Til hvem skal der kommunikeres? Hvem skal give dem budskabet? Hvordan skal budskabet leveres? Hvornår, hvor ofte og med hvilken forventet effekt? Dvs… et svensk input til kommunikationsplanen/informationsstrategien

Hvorfor skal vi have en kommunikationsplan? Kommunikationsplanen er et værktøj til styre hvorfor, til hvem og hvordan vi skal kommunikere Letter dagligdagen for projektets deltagerne og kan sikre en stærk og konsekvent kommunikation Og så er det et (fornuftigt) krav fra EU.

Kernespørgsmål i kommunikations-planen Hvorfor? … vil I ramme netop disse målgrupper Hvor meget? … vil det koste Hvad? … skal målgrupperne vide om projektet Hvilke? … karakteristika har jeres målgrupper Hvem? …vil I sige noget til hvem er målgruppen?

Målsætning Målgrupper Budskaber Kommunikationskanaler Kommunikationsplanen definerer Målsætning Målgrupper Budskaber Kommunikationskanaler

”To-i-én” En strategi er overordnet og tegner rammen Den overordnede kommunikationsstrategi skal identificere og beskrive de kommunikationsmæssige konsekvenser af projektets strategi, dvs. de retningslinjer (”politikker”), som projektets kommunikation skal efterleve. En plan er mere specifik og fylder på med indhold En kommunikationsplan er et redskab til at styre efter, når der er mange personer/målgrupper involveret. F.eks. hvis man skal formidle noget til nogen over en bestemt periode.

Hvem vil vi gerne sige noget til (i Danmark) Medarbejdere på uddannelsesinstitutioner Virksomheder og uddannelsesinstitutioner i eksisterende netværk Virksomheder og uddannelsesinstitutioner med interesse for udvikling Øvrige aktører

Danske interessenter (interne & eksterne målgrupper) Uddannelsesinstitutioner (indenfor og/eller udenfor partnerskabet) Brancher & faglige organisationer Erhvervsfremmeaktører Beskæftigelsesaktører Eksisterende virksomheds-, branche-, el. klyngenetværk Medarbejdere på virksomheder & borgere udenfor arbejdsmarkedet Virksomheder, erhvervsliv & offentlige organisationer Div. medier (trykte, skriftlige, online etc.) EU som bevilligende myndighed Andre offentlige aktører (Stat & kommuner)

Hovedmålgruppen = Projektpartnere ”Isbjergsmodellen” Eksterne målgrupper Eksterne interessenter: Virksomheder, medier, brancher, netværk etc. Interne målgrupper Hovedmålgruppen = Projektpartnere Kontaktinformation, projektinformation, skabeloner, programmer, analyser, fildeling, fremdrift, forskning, evaluering etc.

… Og hvem er så de Svenske målgrupper? HVEM VIL I GERNE SIGE NOGET TIL? (HVEM ER JERES MÅLGRUPPER?) HVILKE KARAKTERISTIKA HAR DE (HVAD KENDETEGNER JERES MÅLGRUPPER?) HVORFOR VIL I RAMME DEM? (HVAD SKAL DET GØRE GODT FOR?) HVAD SKAL JERES MÅLGRUPPER VIDE OM PROJEKTET? (FORSKELLIGE MÅLGRUPPER HAR FORSKELLIGE VIDENSBEHOV!)

PAUSE?