Accelerationens fremmedgørelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø mellem grænseløshed og standardisering
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Fortolkning af AMO reformen
Danehofskolens værdigrundlag
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Uddannelse til tværfaglighed
Tid, social acceleration og temporalitet i det moderne vidensarbejde
Stress, tid og psykisk nedslidning
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Center for arbejdsmiljø og arbejdsliv, Roskilde universitet
Det grænseløse arbejde
Center for Arbejdsmiljø og Arbejdsliv,
Nyuddannede læreres møde med det grænseløse lærerarbejde
Arbejdspladsudvikling
Et arbejdsliv i acceleration
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Tid, social acceleration og temporalitet i det grænseløse arbejdsliv
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Grænser for rummelighed
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Stress i det grænseløse arbejde - Har indflydelse ændret karakter?
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sociologi – Individ og samfund
Projektlederens rolle(r)
- Hvordan det grænseløse arbejde gør os fattige på tid, og hvordan vi skaber arbejdslivskvalitet gennem formning af tiden ALIV RUC NETVÆRK, Januar 2012.
Stress, tid og psykisk nedslidning
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Ved Henrik L. Lund, Center for Arbejdsliv, Roskilde Universitet
Indflydelse i eller over vidensarbejde Baseret på artiklen: Indflydelse i vidensarbejde Tidsskrift for arbejdsliv, nr.2, 2007.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hvad er relationel koordinering
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Tid i spændingsfeltet mellem beskyttelse og udvikling - Arbejdstid og tidsmiljø i det moderne arbejdsliv Henrik L. Lund Center for Arbejdsmiljø og Arbejdsliv,
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Den lærende organisation
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Acceleration og kontroltab i det moderne arbejde
Inklusion og inkluderende processer
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
DET GRÆNSELØSE ARBEJDSLIV 7 MINUTTER OM GRÆNSELØSHED.
Videncenter for Arbejdsmiljø
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Ole H. Sørensen Hvad er stress? Historisk perspektiv Af Ole H. Sørensen/NFA.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Det grænseløse arbejdsmarked og selvledelse
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø?
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Accelerationens fremmedgørelse Ved Henrik L. Lund, Center for Arbejdslivsforskning, Roskilde Universitet i drømmejobbet som følge af patologisk acceleration Medarbejderne oplever: Travlhed, forjagethed, kronisk mangel på tid Kontroltab Og længes efter: de tidskvaliteter der er forbundet med nærvær, koncentration og fordybelse samt kontinuitet og længere tidshorisonter Hvorfor er vi så fattige på kvalitetstid Behov for at vide hvordan arbejdet gør os fattige på tid, og hvordan vi skaber arbejdslivskvalitet gennem formning af tiden

Disposition Inspirationen fra Hartmut Rosa – Højhastighedssamfundet Accelerations fremmedgørende elementer Accelerations dynamiske drivkræfter, herunder grænseløst arbejde Individualiseringens rolle i accelerations patologiske konsekvenser Pauser som intervention i accelerationen

Acceleration Accelerationen er alle vegne: Teknologien, transport, forbruget, det sociale liv og ikke mindst arbejdslivet speedes op Social acceleration = hastige skift i identitet og sociale relationer og kommunikation Arbejdslivet acceleration: større krav til effektivitet, kvalitet, kvantitet, innovation og kreativitet og selvrealisering (udviklingstvang) samt kontinuerlige forandringer Høj hastighed er lig med inklusion – lav hastighed er lig med eksklusion Accelerationens elite og tabere

Fremmedgørelse ’revisited’ Marx: Fremmedgørelse gennem lønarbejdets karakter Rosa: Fremmedgørelse gennem udviklingsparadigmet og social acceleration Hastigheden fremmedgør os fra tiden, ting, mennesker og egne handlinger Gør noget frivilligt, der føles forkert

Grænseløst arbejde – Accelerationens turbomotor Arbejdsmængde, tempo og intensitet (tabuer) Selvledelse og standardisering, på samme tid, i et og samme arbejde Øget kompleksitet i organisationer Høj forandringstakt Det relationelle fylder mere og mere Stigende uforudsigelighed

Acceleration og psykisk nedslidning Det moderne arbejde er domineret af kronisk mangel på tid – der hverken fører til kvalitet i arbejdslivet eller bedre produktivitet (Hamsterhjul) Resultatet er en massiv udbredelse af arbejdsrelaterede psykiske lidelser Vi bliver syge når vi ikke kan opretholde vores rytmer Nye belastninger der er forbundet med at forholdet mellem tid og arbejde er blevet alt for individ- og situationsbestemt Løsninger kræver et nyt fællesskabs orienteret perspektiv på tiden og i arbejdet

Det grænseløse arbejdes karakteristika Fast deadline men opgaven er uklar Visioner og værdier – man kan altid gøre det bedre, herunder professionsetos Arbejdet er ofte mere proces og mindre produkt – reelt umuligt at inddæmme arbejdet Arbejdet er grådigt og forførende – masser af opgaver og optioner for selvrealisering Identitetsarbejde – psyken på overarbejde (Arbejdets mentale fylde) Medarbejderne bliver ofte fanget i umulige arbejdssituationer Timing, planlægning og koordinering under uforudsigelighed

Grænseløsheden gør os fattige på tid Indflydelse på arbejdstid = dobbeltoptimering Stærk udviklingskultur – både rettet mod organisationen og den enkelte Projekter Tidsrøvere (IT-systemer, møder, teamorganisering etc.) Fejlslagne effektiviseringer Samordning af aktiviteter i tid og rum, herunder planlægning og koordinering Arbejdsudvidende teknologier

Hvad gør det ved tiden i arbejdet? Øget hastighed Fokus på øjeblikkelig tid Vi lever i en udvidet nutid Mere fragmenteret tid Mere komprimeret tid Mangel på mellemrumstid Polykron tid – flere ting på én gang, der ikke har noget med hinanden at gøre

Individuel og kollektiv håndtering af tiden i hverdagslivet på arbejdspladsen

Så kan denne bog hjælpe dig! Selvhjælpslitteraturens afsæt - Er du fortravlet? - Oplever du en kronisk underskud på tid? - Føler du dig stresset i hverdagen, og har du udviklet et ængsteligt forhold til tiden? - Savner du nærvær, koncentration og fordybelse? Så kan denne bog hjælpe dig!

Udviklingstræk i arbejdet der gør selvhjælpslitteraturen populær Temporal forskellighed Temporal autonomi Selvledelse af tid (normer frem for faktisk tid) Problemer med grænsedragning Arkitekt i eget liv Karriere individualiseres Det personlige ansvar

Selvhjælpslitteraturens mantra: Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tager det Ansvaret ligger hos dig selv – ikke ledelsen, kollegagruppen eller samfundet Kritik er erstattet af positiv psykologi og anerkendende kommunikation

Den individuelle tilgangs argumenter For lidt tid handler om for dårlig selvledelse Tidsknaphed skyldes afkobling mellem krop og sind Tidsknaphed skyldes mangel på eksistentiel afklaring

Den individuelle tilgang overser ofte At alt for høje krav og intensitet er hovedproblemet Behovet for kollektive og organisatoriske løsninger for at skabe holdbare løsninger Personlighedsparadigmet viser sig gang på gang ikke at holde vand Forventningsafstemning med lederen er utilstrækkeligt til at få styr på tiden

CATS model Kognitiv aktiveringsteori (CATS) ’The cognitive activation theory of stress' af Ursin & Eriksen (2007) CATS Vurdering Krav (load) Stressreaktion Håbløshed Hjælpeløshed Coping Belastnings- forventning Læring Belastning Resultatforventning

Mere om den individuelle tilgangs metoder Forhold dig elastisk til tiden som størrelse – der er masser af tid og den bliver kun knap hvis du bruger den på noget der ikke er vigtigt Skab kobling mellem tid og personlige mål Skab kobling mellem tid og personlige værdier

Konsekvenser af den individuelle tilgang Fører til endnu mere desynkronisering mellem kolleger Vores fælles kollektive erfaring med tiden bliver ikke delt og brugt som grundlag for forandring Tidskonflikter flytter fra arbejdet til privaten Mindfulde kolleger kan være virkelig belastende ’Det er min egen skyld’ følelser Individuel håndtering af tidspres er dyrt og ineffektivt

Løsninger Finde vores sande natur (problematisk) Autensitet (problematisk) Autonomi (problematisk) Refleksivitet og kontinuerlige selvevalueringer (problematisk) Anerkendelse (problematisk) Meningsfuld relatering til omverden gennem fælles rytmer (en mulighed)

Pauser – en kollektiv tilgang Den kollektive tilgang findes kun hvis vi kan finde en måde at forstå, tale om og håndtere forholdet mellem tid og arbejde, på arbejdspladsniveau, og hvor kollektive erfaringer udgør en fælles ramme

Problemstilling Pauser er ved at forsvinde Det er et problem for effektivitet, sundhed og fællesskab

Hard science om pauser: 1. Fysisk udmattelse 2 Hard science om pauser: 1. Fysisk udmattelse 2. Sikkerhed i farligt arbejde 3. Skærmarbejde 4. Natarbejde og skiftehold Resten er baseret på cases, hvor spørgsmål af pauser stiller sig meget forskelligt afhængigt af arbejdets karakter

Målet for forskning og organisationsudvikling omkring pauser: At kunne give anbefalinger til timeingen, hyppighed, fysiske rammer, indhold og varighed samt det sociale set-up

Hvad skal en pause kunne ud fra et perspektiv om temporale strukturer der fremmer rytmer og kvalitet i arbejdslivet?

Pauser i et historisk perspektiv - Privat / offentligt - Spildtid vs Pauser i et historisk perspektiv - Privat / offentligt - Spildtid vs. restitution - Fra fysisk til det mentale

Hvad er en pause? Formel / uformel Kollektiv / individuel Fastlagt (tilbagevendende) / tilfældig (variabel)

Tid til at være social Hvorfor er det vigtigt? Skaber rytmer i hverdagen Opbygger organisatorisk kapacitet Buffer mod belastninger

Pauser og produktivitet Hvad betyder det for pausens kvalitet at den instrumentaliseres? Individualiseret energimanagement f.eks. powernap Mennesker der kender hinanden godt er bedre til at arbejde sammen

Sammenfatning Pauser er ikke spildtid Selvledelse af tid fører ofte til en problematisk pausekultur Pauser styrker det sociale livs temporalitet Fælles pauser understøtter en rutiniseret social adfærd der potentielt udgør en vigtig buffer mod psykiske belastninger i arbejdet

Anbefalinger Brug den sunde fornuft, idet behovet for pauser afhænger af arbejdets karakter Den fælles pause har nogle særlige kvaliteter som den individuelle pause ikke har: Skaber mening, fællesskab og rytmer dvs. kollektiv energi og kapacitet Brug pausen til at komme væk fra arbejdet mentalt set

Perspektiver på pausen Pausen som kilde til sunde, naturlige og sociale rytmer Pausen som et opgør med det individualiserede tidspulsespils brutale, kaotiske, ydre styrede og fremmedgørende rytmer