Naturfag i spil – 27. november 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Blogs i undervisningen mellemtrin
Advertisements

Læringens fundamentale processer
Møde om anbefalingerne
Faglig læsning i naturfagene
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Faglig læsning Dagsorden
Energi- & Vandværkstedet
Astrid, Peter, Mads, Simon, Michael
Grønt flag grøn læreruddannelse
Gjellerupskolen.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
Science Class Juelsminde Skole
The Fittest will survive
Projektopgave klasse.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Vejret Datalogger og database. Forsøg i Natur/Teknik
Hvem ? er vi?.
Nye krav og kompetencer i naturfag
Tværfagligt undervisningsforløb
AT opgaven 2013 Kampen for det gode liv.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Digitalisering og medialisering
Fotosyntese og respiration
Samarbejde på tværs af lande Opdeling i undergrupper.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Præsentation af en række gratis nettjenester – til uddannelse, undervisning og andet godt Af Claus Witfelt, 2013
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Væksthuse, fotosyntese, lys og farver
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Trafikplanlægger for en dag! Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik Program –Intro –Arbejd.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturfagsundervisning.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
-Gensplejsning Kristian og Christian 9.ID
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Fotosyntese og respiration
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
Evaluering IT-klasse-projektet 1v 2007/2008 2v 2008/2009.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
AKKORDER Musik er opbygget af akkorder
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Skoven Feltbiologi 8.klasse.
Dagens program Kl Introduktion til NTS + program for dagen 5 minutter (MRT/HNN) Kort bevægelseaktivitet 5-10 min (ryste sammen) (MRT) Fælles.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
Celle.
Ioniserende stråling -
SkoleIntra og faghæfte 48
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Økologi Florentina & Ida.
Vi skal nu snakke lidt om:
Økologiske grundbegreber
Faghæfte 48 og historie. Foredrag ved Jørgen Mogensen
Fotosyntese.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Praktisk Avatar Mesterlære Indhold Hverdag Under- viserne It i hverdagen Tema Rammer A vatar - S kolen Spillet om universet, solsystemet, naturfolkene.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Mål og perspektiver for naturfagene
Festival og fællesfaglige fokusområder
Avatar-Skolen Er du mester af ild, vand, luft og Jord? Er du en
Frederik, Viktor AA, Julie N og Caroline
De fælles trinmål i naturfagsundervisningen
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

Naturfag i spil – 27. november 2013 Naturfagene på tværs Naturfag i spil – 27. november 2013 Pernille Ulla Andersen Cand.scient., seminarielektor og lærebogsforfatter

Program for workshop Præsentation af Xplore og i-Xplore Kulstofkredsløb, globalt, lokalt og på celleniveau Gruble-tegninger Praktiske forsøg –hvorfor og hvordan Opsamling og spørgsmål

Xplore-bogsystemet Sammenhængende bogsystem for alle naturfagene i grundskolen: Natur/teknik Geografi, fysik/kemi og biologi Består af: elevbog, elevhæfte, lærervejledning, e-bog og i-Xplore Pernille Ulla Andersen Cand.scient., seminarielektor og lærebogsforfatter

Grundtanker bag systemet Skabe sammenhæng og samarbejde mellem naturfagene og dermed en læringssynergieffekt Forøge motivationen for naturfagene ved at have fokus på relevans, den gode historie og ”hands on” Fokus på kernefagligheden – skelner mellem ”need to know” og ”nice to know” Henvender sig til eleverne i et lettilgængeligt og klart sprog Fokus på viden om faglig læsning i naturfagene Pernille Ulla Andersen Cand.scient., seminarielektor og lærebogsforfatter

i-Xplore En udvidet udgave af elevbogen med animationer, videoer, oplæsning af tekst, adaptive test, logbogsfunktion med uploadfunktion i-Xplore biologi8 Pernille Ulla Andersen Cand.scient., seminarielektor og lærebogsforfatter

Kulstofkredsløb – fælles trinmål Beskrive hovedtræk af vand og kulstofs kredsløb i naturen (geografi, biologi og fysik/kemi) Gøre rede for hovedtræk ved fotosyntese og respiration, herunder disse processers betydning i økosystemer (fysik/kemi og biologi) Anvende it-teknologi til informationssøgning, dataopsamling, kommunikation og formidling (fysik/kemi, biologi og geografi)

Hvad arbejder I med i fagene?

Det globale kulstof kredsløb HAV: Bikarbonat og karbonat-ionen Bjergarter: Kalk Levende og døde orgnaismer: organisk bundet C Luft: kuldioxid, kulmonooxid og methan Fra Xplore 8, Geografforlaget 2012

Kulstofkredsløb i en fødekæde Det globale miljø, Nucleus, 2002

C-kredsløb på organismeniveau

Diskutér udsagn om planters vækst og vægtændring – hvad mener du? Den hverdagsforestilling man oftest støder på i forbindelse med arbejdet med fotosyntese er at ”planter spiser noget i jorden”. Kirsten Paludan har arbejdet netop med fotosyntese og hendes undersøgelser viser at denne forestilling lever videre selvom de godt kan sige det rigtige i biologitimerne. Det er meget svært at sætte sig udover sin menneskelighed og forestille sig at man kan leve af andet end organisk stof. Den måde man måske kan arbejde med at ændre denne forestilling er dels ved at bringe hverdagsforestillingen frem i lyset og ved at behandle fotosyntesen som et lige så svært emne som evolution, som også kun meget få mennesker nogensinde forstår. Dvs. give det plads i undervisningen og ikke regne med at forståelsen er klaret med et forsøg.

C-kredsløb og genbrug

Gruble tegninger på nettet http://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=1250350&within_tid=1233983 http://www.formidling.dk/sw55888.asp

Fotosyntese og respiration

Et klassisk fotosyntese/respirations-forsøg med pH-indikator . Indikatorvæske er god at arbejde med. Den eneste anke kunne være at der bliver tilføjet et niveau – idet de udover fotosyntesen skal forholde sig til hvordan indikatoren virker. Det kan virke lidt abstrakt og bliver hurtigt svært for dem at overskue, når der bruges mange variable. http://www.bioweb.dk/studierum.php?CatID=12&studieobjektId=6

Flydende blade - bladenes anatomi

Flydende blade Tværsnit af blad. Nederst er bladets underside. Bladets overside ses ikke. Læbeceller og hulrum bagved. Ideen i det forsøg vi skal lave i dag er:

Sidsel Sangild; Kaskelot 2012, nr. 193

Se på grønkorn og læbeceller

Datalogning i en lukket beholder

Ideer til at arbejde med praktiske aktiviteter, der er relateret til C-kredsløb Karsedyrkning i lys og mørke Dyrkning af planter – hvad har planter brug for? Pigmentudtræk fra fx røde og grønne blade Se på planteceller Indikatorforsøg med CO2-indikator eller BTB Vandpestforsøg hvor O2 påvises Flydende blade Lav en glashave evt. med dataloggere Planters carbon kredsløb Arbejde med begrebskort Arbejde med ”quiz og byt” o. lign. Lav en plantecelle Lav carbon kredsløb ud af konkrete materialer Tværfagligt arbejde om kulstofs kredsløb med fysik/kemi og geografi Der er jo ikke nogen opskrift på den helt rigtige måde at gøre det på. Men under alle omstændigheder kan det være en god ide at bygge videre på den viden de allerede har opnået og fx bruge karse og vandpest som gennemgående organismer.

Interaktive sider om fotosyntese http://www.pbs.org/wgbh/nova/nature/photosynthesis.html www.viten.no http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A2E674CCD-98CD-3769-FA47-000036C9AEFB&tid=1055491&grp=

Fotosyntese-sang http://www.youtube.com/watch?v=C1_uez5WX1o

Opsamling og spørgsmål Tak for nu! pa@viauc.dk Pernille Ulla Andersen Cand.scient., seminarielektor og lærebogsforfatter