PSYKOSE, RELATIONSBEHANDLING OG MESTRING

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad er behovene i Danmark?
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Myastenia gravis.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Velkommen til 3 ugers kursus
Den 16.august 2010 Regionsgården
Pårørende-professionel relationer
Konklusion på Workshop om sindslidende
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
Mestring og relationsbehandling
At være magtesløs med den magtesløse
SYGEPLEJESYMPOSIUM 2013: Recovery - fra vision til virkelighed, Region Hovedstadens Psykiatri, 17. januar 2013 Annette Rolsting, Bedre Psykiatri ”Sproget.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Narrativitet: Organisationen som myriader af historier
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Seksualpolitik.
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
At være pårørende – håb og muligheder
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Psykiatriens kronikere
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
2. Skoleperiode Psykiatri.
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

PSYKOSE, RELATIONSBEHANDLING OG MESTRING Lars Thorgaard ISPS Fagkonferencen i Hamar 26-27 januar 2006.

RELATIONSBEHANDLING OG PSYKOSE Kan psykoterapi med psykotiske mennesker blive ”treatment as usual” ? Er dette overhovedet muligt ?

RELATIONSBEHANDLING OG PSYKOSE Psykoterapi = Behandling i relation og ved hjælp af relation. Relationsbehandlere er de fagfolk der er sammen med patienterne 8 timer dagligt.

GOD RELATIONSBEHANDLING: Tilbyder en ny tilknytningsrelation. Udføres af følelsesmæssigt engagerede og involverede relationsbehandlere.

Det med-menneskelige ansigt: Det er de følelsesladede øjeblikke, hvor relationsbehandleren viser sig som et med-menneske, der huskes og lagres i den implicitte hukommelse.

God relationsbehandling i psykiatrien: Bygger på et specialiseret med-menneskeligt sam-vær. Sam-vær, sam-arbejde, sammen-hold, sam-tale og sam-virke er vigtige nøgleord for både patienter, pårørende og relationsbehandlere for hvordan der skal arbejdes i den psykiatriske indsats eller behandling.

God relationsbehandling i psykiatrien indebærer som et minimum: At med-inddrage patienten/brugeren og de pårørende som med-ansvarlige med-arbejdere i handlingerne og behandlingsopgaverne.

God relationsbehandling i psykiatrien indebærer som et minimum: At hjælpe patienten/brugeren til at mestre og håndtere sygdomsmanifestationerne og især til at mestre konsekvenserne af sygdomsmanifestationer, sygdom og lidelse: Hjælp til selvhjælp i videst mulig omfang.

Hjælp til selvhjælp i videst mulig omfang: Disse ord peger for både relationsbehandlere, patienter og pårørende (også for sundhedssystemerne, de sociale systemer og ikke mindst de politiske systemer) frem imod en sygdomsopfattelse eller sygdomsmodel, hvor der er tale om forstyrrelser/sygdomme, der ikke kan standses, lindres eller helbredes uden patientens/brugerens aktive medvirken.

Den med-menneskelige psykiatri handler om: At med-dele, med-give og med-eje. Disse ord får betydning i forhold til det faktum, at viden er magt. At have viden om sig selv og sin situation kan enten gøre èn magtesløs eller det kan modsat medføre, at man magter den eller bemægtiger sig med-indflydelse på den.

Den med-menneskelige psykiatri handler om: Mest af alt handler en med-menneskelig psykiatri om ordet med-lem. At være med-lem eller at blive med-lem igen, når man er, har været eller har følt sig udstødt fra det fælles menneskelige.

Lidt om mestring: Vi mennesker skabes for en stor del af resultaterne af de mestringsforsøg vi har gjort eller gør os med livet, livsvilkårene og deres konsekvenser. Vore mestringsforsøg og mestringsstrategier kan være mere eller mindre vellykkede, og livsvilkårene kan være mere eller mindre umulige eller mulige at mestre.

Lidt mere om mestring: Mestringsstrategier kan være overvejende kreative eller overvejende destruktive. De kan være bevidste, ubevidste og-eller instinktive. De kan være udviklende og helbredende, men de kan også være nedbrydende og ødelæggende, således et problems løsning afføder et nyt problem.

Endnu mere om mestring: Når mestringstrategierne virker eller fungerer på sidstnævnte måde, har de ofte haft som primær hensigt (næsten altid nærmest instinktivt) at `ombringe` eller dulme en alt for stor og uudholdelig pine og smerte.

Psykose 1 Psykose kan på den ene side - og enkelt sagt - forstås som noget, der kan optræder, når mestring ikke længere er mulig: Når egne forsøg på at mestre - dels et yderst smertefuldt og vanskeligt liv og dets konsekvenser og-eller dels en ligeså uudholdelig indre tilstand - må opgives definitivt eller midlertidigt.

Psykose 2 Men samtidig bliver en stor del af psykosen dernæst - i denne forståelse - i sig selv også et udtryk for mestring. Dog nu mestringsforsøg af en anden orden! Ordet `orden` bruges i den forståelse, som man anvender ordet i matematik og fysik: at der sker et slags kvantesping ind i en ny sfære som har andre regler og systemer, end den sfære som er forladt.

Psykose 3 Jo flere sårbarhedsfaktorer der er i et menneskes konstitution og omgivelse, des mere er der brug for mestring og dermed for egne selvskabte mestringsforsøg og mestringsstrategier. Man skal altså også lede efter patientens/brugerens egne mestringsforsøg i psykosens subjektive oplevelsesformer og i fremtrædelsesformerne og disses konsekvenser.

Ethvert psykopatologisk symptom beskytter med noget der er endnu værre ! Man kan da betragte psykopatologiske symptomer som resultatet at èn eller flere mestringsstrategier. Disse afspejler forsøgene på at mestre eller forholde sig til noget, der ville være endnu værre, hvis ikke mestringsstrategien var udviklet.

Ethvert psykopatologisk symptom beskytter med noget der er endnu værre ! Med dette syn betragter jeg symptomer som mere eller mindre kreative ytringer - som livsytringer! Symptomerne fortæller i sig selv en historie. Det kan dog være vanskeligt at få greb om denne fortælling, fordi symptomet på samme tid både fortæller og søger at skjule sin historie.

God relationsbehandling udgør bl.a. : En `matrix` indenfor hvilken patientens egne mestringsforsøg kan anerkendes, undersøges, videreudvikles og suppleres.

God relationsbehandling tilbyder bl.a. : En bæredygtig relation hvori relationelle mestringsstrategier kan skabes som: Supplerende mestring til egne strategier. Som overgang til nyudviklede individuelle strategier. Som nyvundne mestringsmuligheder i sig selv.

Relationsbehandlerens ”hjælpemiddelcentral”. Der er behov for hjælp og hjælpemidler til at kunne være i relation og til at skabe bæredygtig relation. Der er behov for hjælp og hjælpemidler til kortlægning af patientens egne mestringsstrategier. Der er brug for relation til at udvikle nye mestringsstrategier.

Relationsbehandling i Psykiatrien. Lars Thorgaard Bogudgivelse på dansk i 4 bind i løbet af 2006 på Hertervig Forlag. Distribueres i Norge af PsykOpp og i Danmark af PsykInfo

Relationsbehandling i Psykiatrien. Lars Thorgaard Bind 1 Gode Relationsbehandlere og God Miljøterapi Lars Thorgaard og Eivind Haga

Relationsbehandling i Psykiatrien. Lars Thorgaard Bind 2 Empatiens bevarelse i relationsbehandlingen i psykiatrien Mere om relationen og noget mere om relationsbehandlingen. Lars Thorgaard

Relationsbehandling i Psykiatrien. Lars Thorgaard Bind 3 Dynamisk Psykoseforståelse Selvdestruktion, selvskadning og udadrettet vold Lars Thorgaard

Relationsbehandling i Psykiatrien. Lars Thorgaard Bind 4 Individuel mestring og mestring i relation Lars Thorgaard

Relationsbehandling i Psykiatrien. Lars Thorgaard Bind 5: Appendiks Håndbog for Relationsbehandlere - relationsbehandling og mestring En brugsbog med bøgernes arbejdsredskaber. Jens Egon Hansen, Ejner Rønnow og Lars Thorgard (red). (Copyright Lars Thorgaard).

PSYKOSE, RELATIONSBEHANDLING OG MESTRING Et eksempel som illustrerer nogle af bøgernes hjælperedskaber: John: Selvdestruktivitet som værn imod disintegrationsangst.

PSYKOSE, RELATIONSBEHANDLING OG MESTRING Lars Thorgaard Speciallæge i psykiatri Overlæge ved Psykiatrien i Ringkøbing Amt, Psykiatrisk Afdeling i Herning, DK og Privatpraktiserende: supervision og psykoterapi, Århus, DK Email: lthorgaard@dadlnet.dk www.lars-thorgaard.dk