Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Leg og læring med digitale medier i dagtilbud
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Udvikling af digital kultur
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Forædremøde den
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Introduktion til Sprogpakken
Velkommen i Valhalla en præsentation af hverdagen...
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Hvad render vi rundt og laver?
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Børn og pædagoger i en digital verden
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Matematikfilm - en forklaring! Et lommefilmprojekt.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Center for Læring o – 6 år. Hvad kan CFL understøtte?
Tablets og sprogstimulering af især tosprogede børn ved
Lucinahaven Pædagogik Lucinahaven indretter læringsmiljøer ud fra tre pædagogiske tilgange: Legepædagogik, værkstedpædagogik og børns inddragelse.
Jacob Knudsen, Digitale Børn og VIFIN
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Tidsrammen: Opstart - præsentation og instruktion Arbejde med scenografi - inklusive pause Improvisation + opsætning.
De drillende abeunger.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
BEVÆGELSE OG IDRÆT I DEN PÆDAGOGISKE PRAKSIS. GRUNDLAG  Pædagogisk idræt  Bevægelse er mere end fysisk: - fysisk, psykisk, social og kognitiv udvikling.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Den pædagogiske læreplan
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Barnesyn og børneperspektiv
Digital dannelse i dagtilbuddet
Præsentationens transcript:

Iagttagelser af børns leg med teknologi – hvad kalder det på af viden og kompetencer hos den voksne?

Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring Vores erfaringer Viden og kompetencer den voksne skal besidde

Projektet Legende innovation Hvordan kan vi inddraget teknologien, når vi skal udvikle børns sprog? Mange møder med tanker og ideer Udarbejdelse af emner Afprøvning hos børnene

Nogle er afprøvet og andre skal prøves Teknologier Nogle er afprøvet og andre skal prøves IPad Totempæl afprøvet i Lærkeparken Bord-Ipad afprøvet i lucinahaven og Munkevænget. Wii afprøvet i Lucinahaven Projektor og rumbilleder - ikke afprøvet

Små, større og store IPAD og læring Vuggestuebørn – sprog og finmotorik Børnehavebørn – samarbejde, sprog og tal Understøtte udvikling leg og læring

Vores erfaringer IPAD og spil Samarbejde og fællesskab Udviklende spil skal der til Internetadgang et most De pædagogiske læreplaner understøttes Ude- og indeleg Teknologien som udviklende legetøj Den voksnes rolle

Subway Surfers Spil Motorik Rum retning Sjov Sociale kompetencer

Apps Moobaa – Æstetik – for de mindste iMovie – video – produktion - dokumentation Garageband – musik - produktion Stopmotion – video - produktion Tegneblok – Drawing Pad – tegning - produktion Puslespilseventyret – begreber – rum - motorik Fotohuskespillet – begreber – kognitive kompetencer Toca Tailor – æstetik - kønsroller Subway Surfers – spil, sjov, rum – sociale kompetencer

Subway Surfers Spil Motorik Rum retning Sjov Sociale kompetencer

Toca Tailor For små og store Æstetik Utallige kombinationsmuligheder Kønsroller Meget for piger – måske ..

Stopmotion Produktion Det narrative Den gode historie Imponerende resultater Samarbejde Sociale kompetence For de små sammen med en voksen For de større børn

Puslespileventyret Et enkelt spil Multimedier – lyd billeder Begreber Rum og figurer For de mindste

iMovie En fantastisk app – 30 kr En app for de voksne og de større børn Perfekt til dokumentation Prøv at lave en forfilm

Moobaa En lille app Den kan ikke meget Men det den kan gør den godt

Wii spil og erfaringer Løse opgaver i fællesskabet Krop og bevægelse Sprogstimulering og social forståelse Nysgerrighed og vovemod / tilskuerne

Den voksnes rolle Beslutte at teknologiske medier indføres i institutionen At de voksne kan og vil bruge teknologien At den voksne har lyst til at udvikle sig på området At den voksne er nærværende sammen med børnene og viser vejen At den voksne kan inddrage børnene i fællesskabet

Tak for opmærksomheden