Bokstav børn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Er mit barn klar til skolestart ?
Vi gennemførte en række interview ifm
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
ADHD - Kendt eller ukendt diagnose - Brug for fokus på fastholdelse Jette Myglegaard, indehaver af PlusJob Formand for ADHD-foreningen.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Børn og unge med handicap siger deres mening
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Skoleparathed Sunds skole.
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Stress En folkesygdom?.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Relations kompetencer
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
ADHD..
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Præsentationens transcript:

Bokstav børn

Bokstav børn Vanskelige børn Den larmende Den som ikke kan sidde stille ADHD barnet ”Curling” børn Kært barn har mange navne.

ADHD del 1 Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD symptomer: Har svært ved: Fast holde opmærksomheden ved opgaver og leg. Høre efter og følge instruktioner ved direkte henvendt tale. Organisere og færdiggøre opgaver og aktiviteter. Holde styr på ting og huske aftaler. Holde kroppen i ro. De er hele tiden ”i gang” (rastløshed). Lege og deltage i fritidsaktiviteter på en stille og rolig måde. Respektere andres grænser og aflæse situationer.

ADHD del 2 Et barn med ADHD er ikke ”uartigt”, men lever med et ”handicap” eller en udviklingsforstyrrelse, som kræver forståelse og opbakning fra omverdenen. Da et barn med ADHD har stor risiko for at opleve nederlag, både socialt og fagligt, er et tæt samarbejde mellem familie og skole/institution nødvendigt for at få skabt den fælles forståelse af barnets vanskeligheder og støtteforanstaltninger. Et barn med ADHD har brug for en overskuelig hverdag med klare beskeder, faste regler og rutiner. Som i alt andet er det er vigtigt at huske, at børn er forskellige, og at symptomerne på ADHD kan være af varierende omfang, karakteristika og grad.

Bokstav børn Har behov for at gå mere i dybden med et projekt. ADHD børn skal have hjælp til overblik, er bedre til fri leg, men det er der hvor der opstår problemer. Regler: - Foregribe tingene mere struktureret (arrangementer), jo færre konflikter (jo lave stress niveau). Når konflikten opstår, gå væk fra skænderiet (opsøg en voksen), lad være med at slå, få hjælp til at løse konflikten. Få barnet til at indse at det ikke er korrekt at slå, lad barnet se det andet barn reaktion, så forstår de bedre de ikke skal slå. Men løs først konflikten når barnet er faldet til ro, Grund regel nr. 1 eller nytter det ikke noget. Skæld ud til barnet nytter ikke, de bliver mere stressede, barnet mangler overblik og det vil sige guide barnet eller find noget de magter.

Bokstav børn Hvis barnet har svært ved at overskue en situation. Vær venlig, få dem til at forstå situationen, giv dem tryghed, disse børn kan have behov for at se tingene fra sidelinien og knytte forbindelsen til opgaven. Disse børn knytter sig oftest til en bestemt leder, læg mærke til hvem og lad barnet lære af den voksen. Accepter at disse børn har behov for mere frihjul. Skab noget adspredelse, en individuel fysisk udfoldelse. Så kommer spændingerne ud af kroppen og så falder barnet til ro. Børn med opmærksomhedsforstyrrelser skal have enkelte og individuelle instruktioner. Giv dem små opgaver de kan lave og som de kan vokse med. Det handler om at give dem noget som kan blive til et succes kriterie (”Man skal bygge oven på den sikre grund”). Find ud af hvad det er barnet behersker og hvor godt barnet behersker dette (Fx via en snak med forældrene). Deres kompetenceniveau svare ikke til deres alder.

Bokstav børn Alle børn med kommunikationsvanskeligheder (ADHD, tourette, autisme, asperger, opmærksomshedsforstyrrelser m.m.) kan ikke tåle uforudsigeligheder og fri leg er svært, derfor kan et fast kalender program over møderne være til stor hjælp. Forældrene til disse børn vil gerne sige: Han har ikke nogen venner normalt, men han har sit spejder hvor der er støtte og rummelighed og en indstilling hos lederne at vi (spejder) er til for alle. (Og det lige præcis dette vi gerne vil vise ved vores spejderarbejde og derfor forældrene med disse bokstav børn kommer til os.)

ADHD Der findes tre typer: ADHD- med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse ADHD- med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet. ADHD- med en kompineret type med opmærksomhedsforstyrrelse og hyperaktivitet/impulsivitet.

Curling børn Et curling barn er et som har forældre som skubber/fejer foran deres curlingkugle igennem hele livet. De møder ikke problemer fordi deres forældre overbeskytter dem. De får oftest deres vilje, fx stiller sig op og stamper i gulvet til den voksne giver efter. De er ikke van til at lave mange ting selv så som opvask, vaske tøj, tjene penge osv. Mangel på selvtillid – kan være et tegn. Oplever gerne store nederlag fordi de ikke har lært at tackle simple problemer. Gerne forældre som er skilt, så reglerne er oftest mange og meget forskellige og de har dermed svært ved at forholde sig til dem alle.

Asperger Asperger er en udviklingsforstyrrelse i det autistiske spektre. Børn og unge med asperger syndrom har vanskeligheder med social interaktion og dermed svært ved at forstå hvad der ”ligger mellem linierne” i almindelig kommunikation og samvær. En person med asperger kan ikke afkode andres ansigtsudtryk på samme måde som andre. Og de kan dermed gå hen og misforstå om noget er for sjovt eller alvor, og dette kan få konsekvenser for dem i sociale sammenhænge og kan dermed føle sig meget udenfor og alene. Brug ikke ordet IKKE i en sætning med disse børn/unge, omformuler gerne dine sætninger så de er så konkrete som muligt.

Tourette Tourette er en kronisk neurologisk lidelse. Tourette syndrom er karakteriseret med ukontrollerbar bevægelser – tics. Tics – ukontrollerbare lyde (snøften, råben hosten m.m.), hurtige gentagelser af ord, blinken med øjnene, kasten med hovedet, ufrivillige grimasser og andre bevægelser i kroppen.