ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Temaaften om skizofreni Emil Brahe Birthe Bruun Olsen Karin Bonde Jessen Tegning; F.M.Heiko Gutberlett; ”Skizofreni” 2002.
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Vigtig diagnoseforståelse i pædagogisk arbejde:
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Forståelse og pædagogisk praksis
Bokstav børn.
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
Unge med ADHD Skive Kommune April 2009
ADHD/DAMP hos børn, unge og voksne
ADHD hos unge og voksne Munkebo den Erik Pedersen Overlæge
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Børn med neuropsykiatriske lidelser
ADHD – fremtræden, forståelse og udviklingsforløb
Ordblindhed Hvad er det?.
ADHD- også alt det andet !
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sanna Dragholm projektleder
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Temaet ADHD hos voksne og min egen ADHD, er et stort og vigtigt tema, som det godt kan betale sig at bruge.
ADHD -BEHANDLINGEN AF DEN
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Referenceprogrammet om ADHD
Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
Tema 5 Hverdagsliv i familien
ADHD i almensystemet Specialpsykolog, ekstern lektor Dorte Damm
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
VELKOMMEN TIL Temaaften om skizofreni Emil Brahe Birthe Bruun Olsen Karin Bonde Jessen.
Lægens rolle Foretage psykisk vurdering Iværksætte behandling
Fritidspas.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
MULTISYSTEMISK TERAPI (MST-SA)
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Eksekutive funktioner og belønningssystemer Neuropsykologiske aspekter og pædagogiske strategier Dorte Damm 2016 Herning.
Præsentation af forskningen i børne- og ungdomspsykiatri v. Per Hove Thomsen Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Århus Universitetshospital.
ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
ADHD..
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Psykoedukation skizofreni
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Stresshåndteringsgruppe
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Præsentationens transcript:

ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af : Impulsivitet Hyperaktivitet såvel motorisk som verbalt uopmærksomhed © D. Damm

Psykinfo – Horsens 2010 ADHD Ved Dorte Damm © D. Damm

Børn, unge og voksne med ADHD - karakteristika Problemer med: Styring Opmærksomhed Sansemæssig regulering Arbejdshukommelse Problemløsning Styring af tid Organisering Håndtering af stress Der er overvældende beviser for at ADHD ikke forsvinder for de fleste af de voksne som tidligt har fået diagnosen. Men der er store problemer med en sikker diagnosticering. Mange voksne oplever symptomer der svarer til barnets men konsekvenserne for den voksne med ADHD er meget anderledes. Nogle studier viser at de fleste forsat har problemer med vedholdende opmærksomhed, de har problemer med at skifte aktiviteter og bliver let distraherede. 80% beskrev at de mistede ting, og 70% beskrev at de kom til at afbryde andre, kom til at blande sig eller havde svært ved at lytte. En velbegavet far til et ADHD barn havde taget flyveren for at høre om undersøgelsen af sit barn. Men der var meget han gerne selv ville fortælle og hver gang jeg prøvede at stoppe ham for at fortælle ham om hans barn. Protesterede han og sagde at han skulle lige…Da de 1½ time var gået havde han næsten intet hørt om sit barn men jeg vidste meget om ham. Det er især de opmærksomhedsmæssige vanskeligheder der er et problem for de der forsøger at tage en uddannelse. Vanskelighederne viser sig ved at det er svært at holde sin opmærksomhed på læsningen, koncentrationen holder måske kun 10 min ad gangen. Der ses problemer med at lytte til andres samtale. TID: kritisk område. Velbegavede voksne med ADHD vil opnå at få ansvar.. Det at styre sin tid forudsætter planlægning, prioritering, hukommelse for hvad man skal, korrektioner, evne til at overholde planen selv om der er distraktioner, evne til præcist at forudsige hvor lang tid en bestemt aktivitet vil kræve, og evne til at skifte fleksibelt fra en aktivitet til en anden hvis planen kræver det. Ads stress: Mange us viser at voksne med ADHD oplever at være overfølsomme i forhold til stress. De reagerer kraftigt på almindeligt pres eller krav. Når de er stressede bliver de mere impulsige disorganiserede og mindre kompetente. Nogle velbegavede voksne med ADHD klarer sig helt uproblematisk indtil der sker ændringer i deres hverdag, Marie havde to børn med ADHD og klarede samtidg sit job som pædagog uden de store vansk. Men efter en omstrukt i vuggestuen hvor man opløste rutiner og gik over til flydende organisering og mere selvforvaltning blev hun sygemeldt. Ved samtalerne med hende fremgik det… © D. Damm

Betegnelser og diagnoser MBD => Minimal Brain Dysfunction DAMP => Dysfunction in Attention, Motor Contol and Perception AD/HD => Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (DSM-IV) Hyperkinetisk Forstyrrelse (ICD-10) © D. Damm

Diagnostiske kriterier for ADHD/hyperkinetisk forstyrrelse Opmærksomhedsvanskeligheder Hyperaktivitet Impulsivitet Begyndelsesalder før 7 år Optræder i flere forskellige situationer (skole, hjem + us.) Giver betydelige vanskeligheder socialt, skolemæssigt og erhvervsmæssigt Skyldes ikke affektiv lidelse, angsttilstand eller gennemgribende udviklingsforstyrrelse eller dårlig begavelse © D. Damm

ADHD variabilitet Ikke alt eller intet fænomen Primære symptomer viser store svingninger afhængig af forskelle i betingelser Deres interesse i det de foretager sig Kendthed og/ eller rutinepræg krav til selv-regulering Graden af feedback Opmærksomhed fra Voksne © D. Damm

Udvikling impulsivitet hyperaktivitet Uopmærksomhed Eksekutive dysfunktioner © D. Damm

Hyppighed ½ af børn med ADHD har stadig problemer i 20-25 års alderen Anslået 2-6 % af voksne Der ses 3 grupper i voksenalderen A) en gruppe med få problemer B) en gruppe der fortsætter med at have symptomer og tilhørende sociale emotionelle og arbejdsmæssige problemer C) en lille gruppe med alvorlig antisocial og/eller psykiatrisk patologi © D. Damm

voksne med ADHD Problemer med Gennemførelse af opgaver Styring af penge At være forældre At organisere og styre sit hjem Afbalancering i forhold til hjem / arbejde Interpersonelle relationer Vanskeligheder i forhold til daglige forpligtelser © D. Damm

Intervention - ADHD Multimodal behandling Forståelse i netværket (psykoedukation) Skal tilbydes alle forældre og større børn (referenceprogrammet 2008) Rådgivning til netværket Medicin Specialundervisning Kognitiv adfærdsterapi Familieterapi / forældregrupper © D. Damm

Behandling i et udviklingsperspektiv Småbarn Forudsigelighed Fokuseret udvidelse af legerepertoire Social færdighedstræning Skolebarn medicin Struktur Successikring Specialundervisning Fokus på opnåelse af kompetence Unge Samarbejde om mål og metoder Led – og trindeling Overskuelighed Hjælp til planlægning © D. Damm

Generelle principper a) tilpasning af de fysiske, psykologiske og sociale omgivelser (f.eks. fysisk eller auditiv skærmning; kun få aftaler hver dag) b) udvikling af kompenserende strategier (f.eks. anvendelse af kalender; palm pilot; mobil tlf; budgetkonto) c) udvikling og forbedring af kompetencer (f.eks. organisering; træning af arbejdshukommelse) © D. Damm

Udvikling af kompenserende strategier Kalender Budgetkonto Computer Farvede mapper Oversigts tavler Mobil-telefon I- pod, pille æske, Skemaer Æggeur Belønning skærmning Udvikling af kompenserende strategier Udviklingsniveau og kompetence © D. Damm

Udvikling af kompenserende strategier At sætte opnåelige mål Prioritering af mål Lave lister gerne elektronisk Bruge mobil etc til påmindelse Anvendelse af kalender Omdefinering af store opgaver til flere små Arkiveringssystem for at holde orden Belønningssystem når man har nået målet Fysisk aktivitet Økonomistyringsstrategier © D. Damm

Kutschers råd til omgivelserne: Hold stemningen positiv Vær rolig Sørg for at tingene er organiserede Bliv ved med det © D. Damm

ADHD og medicin Centralstimulantia (Ritalin, Motiron, Concerta, Medikinet) Strattera Ikke mirakelkur Medicin har bivirkninger Vil hos personer med ADHD ofte kunne forbedre Planlægning Prioritering Styring af tid Vedholdende opmærksomhed Arbejdshukommelse Opmærksomhed på detaljer © D. Damm