Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afElse Østergaard Redigeret for ca. et år siden
1
Eksekutive funktioner og belønningssystemer Neuropsykologiske aspekter og pædagogiske strategier Dorte Damm 2016 Herning
2
Typiske vanskeligheder hos mennesker med eksekutive dysfunktioner Vanskeligheder ved at overskue konsekvenser Vanskelighed ved at går fra tanke til handling Vanskeligheder i sociale relationer Vanskeligheder ved at planlægge Afledelighed Mangelfuld impulsstyring
3
Ændringer i institutioner og skoler Krav til fleksibilitet: skift af voksne, lokaler, kammerater og skema Krav til selvstændighed: ansvar for egen læring, selvforvaltning, Krav til overblik: åben plan institutioner, mangel på overordnet struktur og rutiner, støj, store børnegrupper, Krav til indlevelse og social kompetence: arbejde i grupper, forståelse af usagte forventninger,
4
Åbne rum der forudsætter evne til at: Udelukke og udholde støj Klare sig uden visuel skærmning Klare mange skift Klare mindre grad af kendthed Klare mindre forudsigelighed Ørestads gymn ”Barndommens land” Ny Hellerup skole Barndommens land
5
Eksekutive funktioner Krav til fleksibilitet, selvstændighed og overblik forudsætter gode eksekutive funktioner Det er overordnede funktioner, der er nødvendige i alle sammenhænge hvor der skal træffes et valg, tages en beslutning hvor man skal gøre sig overvejelser om handlinger i forhold til fortid og fremtid.
6
©DDamm Eksekutive funktioner Eksekutive funktioner er de senest udviklede funktioner hjernemæssigt Og de mest energikrævende
7
Eksekutive funktioner Bl.a.: Barnets evne til at fastholde en intention i forhold til at opnå et fremtidigt mål Tidsfornemmelse Planlægning (sprogligt og visuelt) Adskillelse af følelse fra indhold (objektivitet) Tage initiativ og gå i gang Styre følelsesmæssig stress
8
Støj Støj påvirker alle - både børn og voksne De lærer mindre De husker dårligere De har sværere ved at fokusere De bliver mindre kloge De bliver mere aggressive De bliver mere stressede De oplever læreren som mere stresset og negativ DCUM.dk 2010 ; Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø 2001; Gifford 1987
9
Arbejdshukommelse Information resultat Rumme information Behandle information Afledning såsom snak, telefon, støj Gøre flere ting på en gang Tabt information
10
Kognitive niveauer 1. Niveau: perception af stimulus 2. Niveau: automatisk forarbejdning 3. Niveau: bevidst bearbejdning Eksekutive funktioner indgår ikke i rutineprægede, automatiserede aktiviteter
11
Stressforskning - Børn finder for store krav truende og udvikler stress symptomer som resultat heraf. - Børn og voksne stresses af uforudsigelighed - Børn og voksne stresses af at opleve situationer, som vi ikke kan kontrollere, -Barnet stresses af rotation ikke af variation Elkind D 2001, Mamot,M; Zachariae,B 2003
12
”Stress plager halvdelen af de studerende på Københavns universitet” Symptomer på stress hos de studerende: Hjertebanken, koncentrationsbesvær Søvnproblemer Nedtrykthed Årsager: ”især på de studier og fakulteter hvor strukturen halter og hvor der er få undervisningstimer ”. Uklarhed om krav og forventninger til indlæring Manglende social samling ”Man har de facto indrettet et universitet der gør os syge og ikke kloge” Formand for danske studerendes fællesråd
13
Ved stress og forvirring Forstærkelse af ”normale” reaktioner: Mere impulsive Mere udadreagerende Mindre reflekterende Mindre feedback Mere opgivende Mere aggressive
14
Miljømæssig stress Genetisk sårbarhed Psykologisk forstyrrelse Stress - diathesis model
15
De fleste med lette vanskeligheder kan kompensere for deres vanskeligheder, hvis de ikke stresses af krav, der er for store i forhold til selvstændig organisering, vedholdenhed, planlægning, valg og overblik, så reagerer de med stress symptomer som angst, forvirring, aggressivitet, tilbagetrækning og med årene risikerer de at blive så dårligt fungerende, at de bliver ”psykisk syge”. Udvikling af psykisk sygdom
16
Intervention Tilpasning af miljøet Udvikling af kompetencer Udvikling af kompenserende strategier
17
D.Damm Specifik tilpasning af omgivelserne Miljøstrukturering Visuel struktur og overskuelighed Struktur skabe /tøj Auditiv tilpasning (støj, musik m.m.) Strukturering af tid Strukturering af dagligdag Rækkefølge af opgaver, kalender Støtte via ure, musik, m.m. Tilpasning af indhold kultur Fysisk aktivitet Mad/søvn
18
Omverdensstrukturering Mål Skabe en forudsigelig hverdag Øget viden om og erfaring med metoder der hjælper dem i hverdagen Undgåelse af urealistiske krav til barnet Rationale børn der har vanskeligheder ved at organisere, planlægge og overskue aktiviteter og hverdag Børn der har svært ved at opbygge rutiner
19
Fysisk aktivitet Motion!!! /Dans /sport / bevægelse Øger udholdenhed og energi! Øger motorisk kompetence øger selvværd Mulighed for positivt samvær med andre Bedrer kognitive funktioner Kræver et minimum af eksekutive funktioner ©DDamm19
20
Sommer - Lejrtur Køre i bus til Gilleleje Spise frokost i hytten Tænde bål og lave snobrød Så er vi ved stranden, Nogle bader, andre går en tur Om aftenen skal vi sove på tomandsværelser i køjesenge Næste morgen kører vi hjem forudsigelighed
21
lørdag Morgenmad leger selv på værelset Indkøb Frokost Ud og lege Spil med mor Tegne eller hjælpe mor i køkkenet Aftensmad Se TV eller lege på værelset I seng søndag Morgenmad Leger selv på værelset Spil eller ud sammen med mor Frokost Ud og lege Læsning eller lektier Tegne eller hjælpe mor i køkkenet Aftensmad Se TV eller lege på værelset I seng Kl. Ca 10.30 Ca 12 ca18 21.00
23
Pædagogiske muligheder ift arbejdshukommelse Generelt : begræns krav til arbejdshukommelse En instruktion ad gangen Enkelt sprog Korte instruktioner Gør det meningsfuldt Byg på noget kendt f.eks kendt rækkefølge Gentagelser Visuel støtte med rækkefølge Digitale hjælpemidler Mulighed for at registrere hvor langt man er kommet
24
Webster Strattons pyramide ©DDamm
25
Belønning / adfærdsterapi Mål: Hurtig ændring af adfærd Ændring af negative vaner / rutiner Hjælpe personen til at fokusere på det der lykkes ”Jeg forstår ideen, hr, men jeg tror, jeg ville gøre det bedre, hvis det var en donut”
26
Belønningsmuligheder Belønning Selvbelønning Konkret belønning Social belønning Response-cost Time-out lager
27
©DDamm Klippekort - 9 kryds = svømmetime Pers klippekort Peters kort
28
Delagtighed
29
Impulshæmning og miljø Både konkrete og sociale belønninger hjælper børn til at hæmme impulser Impulskontrol kan bedst understøttes af sociale belønninger Kohls, G., Peltzer, J., Herpertz-Dahlmann & Konrad, K. (2009). Daley2014
30
Principper for response cost Kun i kombination med belønningssystem I samarbejde med den unge Sandsynlighed for belønning være større end fratrækning Kun i miljøer, der er gode til belønning
31
Faldgrupper Anvendes som straf De voksne/professionelle bliver uopmærksomme på aftalen = det positive fokus Man forventer, at ”systemet ” kører af sig selv når der er positiv virkning Der skal aftales præcis start og slut Bruges til at få den unge støttet i sin motivation – Får ikke nogen til at gøre noget, de ikke vil
32
Undgå det, der ikke virker: Negative bemærkninger. ”Foredrag” Skænderier ( husk der skal to til at skændes) Spontane gode råd (f.eks om start på en stil mens han spiller PC) ”hvis din hest er død - så stig af”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.