Nytænkning af vagtbegrebet – 2. møde Gentofte Hovedbibliotek Den 3. oktober 2012
Program – formiddag: 08.45-09.00: Kaffe & rundstykker 09.00-09.15: Velkomst 09.15-10.45: Videndeling om udfordringerne 10.45-11.00: Pause 11.00-12.00: De fysiske rammer og vagten - deltageroplæg 12.00-12.45: Frokost
Program – eftermiddag: 12.45-13.45: Deltageroplæg fortsat og Oplæg: Handleplaner, forankring og ejerskab 13.45-14.00 Pause 14.00-15.00 Inspirationscase: Garaget i Malmö v. Sara Espensen & Lisa Jansson 15.00 Tak for i dag
Opfølgning på hjemmeopgave Hvilke læringspointer fra dagens oplæg er interessante at gå videre med i jeres arbejde med at udvikle vagtbegrebet? Hvordan kan det få indflydelse på jeres handleplan?
Videndeling om udfordringerne Kl.11-12.
Spørgsmål?
Pause
De fysiske rammer og vagten Deltageroplæg ved: Herlev Bibliotekerne Biblioteket Rentemestervej Ørestad/Solvang Biblioteker Helsingør Kommunes Bibliotekerne De fysiske rammer og vagten - deltageroplæg Helsingør, BIBLIOTEKET - Rentemestervej, Herlev og Ørestad/Solvang Biblioteker
Spørgsmål?
Frokost
Handleplaner
Kendetegn ved en god handleplan I: Skaber overblik, fælles forståelse og accept af projektet Gør projektet mere håndterbart og overskueligt Skaber tempo og intensitet i projektet Skaber og tydeliggør sammenhæng mellem formål og leverancer/mål, den enkeltes indsats og ansvar Kan bruges som styrings- og delegerings-redskab samt til projektopfølgning Formål Ved at udarbejde en milepælsplan/handleplan for projektet deles projektet op i mindre og mere håndterbare bidder. Formålet er bl.a. at sikre, at de leverancer og delleverancer, som skal nås i forløbet, er formuleret entydigt og kan kommunikeres til andre. Det overordnede formål med handleplanen er at fastlægge perspektivet for indsatsen for at sikre sammenhæng i indsatsen og for at klargøre grundlaget for alle involverede.
Kendetegn ved en god handleplan II: Er egnet til at følge op med – giver mulighed for en fokuseret evaluering. Skaber organisatorisk forankring - gør det tydeligt for kolleger, ledelse og samarbejdspartnere hvad projektet/ indsatsen indbefatter.
Handleplaner Og HUSK at tænke proces og forankring ind i jeres handleplaner!
Øvelse/gruppearbejde Kl.11-12.
Arbejde i makkerpar Hvordan kan formiddagens læringspointer få indflydelse på jeres handleplan? Hvordan tænker i bedst muligt proces og ejerskab ind i jeres handleplaner?
Spørgsmål? 17
Pause
Inspirationscase Gagraget i Malmö v/ Sara Espensen og Lisa Jansson Kl.11-12.
Hjemmeopgave Hvordan kan dagens læringspointer få indflydelse på jeres handleplan? Hvordan tænker i bedst muligt proces og ejerskab ind i jeres handleplaner? Får indholdet i jeres handleplaner konsekvenser for andre områder/dele af organisationen, som det er vigtig at tage hånd om? Hvordan kan det få indflydelse på jeres handleplan? Har nytænkningen af vagtbegrebet konsekvenser for andre områder/dele af organisationen, som det er vigtig at tage hånd om?