Joint Ethio-Danish NGO Project in North Wollo Slut-evaluering Præsentation i København 17. januar 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Overordnet målsætning:
Set i forældreperspektiv
Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Kulturmøder og kulturforskelle
Inspirationstema: Børns rettigheder
Danidas PS program i Indien Hvad er erfaringerne? DIIS, 27. januar 2010.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Indsamlingsmetoder.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Kommunikation / it.
Impact Studier: koblingen mellem forskning og anvendt udviklingsarbejde Erfaringer fra Impact Studiet af Joint Ethio-Danish Development Programme in North.
Irak.
Kompetenceudvikling på KU
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Nonceba Family Councelling Center, Khayelitsha, Cape Town, South Africa Sydafrika er det land i verden der har den værste statistik for børnevoldtægter.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Empowerment og sundhed
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Dokumentation, evaluering og evidens
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Joint Ethio-Danish NGO Project in North Wollo Slut-evaluering Præsentation i København 17. januar 2008

This evaluation took place after North Wollo had experienced 2-3 years of good rains. This fact will have had profound impact on all aspects of life in North Wollo, and hence on the findings presented here - an impact it is however, impossible to gauge.

Hvordan er evalueringen gennemført? 1.Studie af dokumenter. 2.Interviews og diskussioner med ressourcepersoner i København og Addis. 3.Interview med Zonal Steering Committee 4.Fælles besøg én dag i to kebeles. 5.Separate feltbesøg i adskillige andre kebeles. 6.Interviews med relevante regeringskontorer og NGOer 7.Daglige opsummeringer på holdet. 8.Debriefinger i Addis og i København med implementorer. 9.Samarbejdet rapportudkast. (Vi havde 19 dage i Etiopien, heraf 6 arbejdsdage i North Wollo)

Hvad var JP? •Fra nødhjælp til udvikling – et forsøg. •Integreret; landbrug – sundhed – uddannelse. •Særskilt nødhjælpsfond. •Et kompliceret institutionelt set-up •En særskilt forsknings- komponent. •10 år

Hvem var målgrupperne? •North Wollo udvalgt fordi: Hungersnød, ringe støtte, vanskeligt tilgængeligt, dårlig sundhed og uddannelse, landbrugs- potentiale •De 2 woredas og de 23 kebeles –ud fra samme kriterier. •Lokalt – dem der manglede skoler eller uddannelsescentre/skoler og dem der havde land, der kunne kunstvandes.

Hvad var strategierne? •Gå i gang hurtigt med ’hvad man havde’,– ikke ret meget tid til ’intelligent design’. •Øge fødevareproduktion, skaffe arbejde. •Giv børnene uddannelse, som en ret. •Giv befolkningen basale sundhedsservices og –viden. •Senere : Rettigheder og ’advocacy’ blev koblet på som generelle bæredygtigheds- elementer.

Strategier - 2 •Uddannelsen havde fra starten fokus på menneskene og institutionerne omkring de lokale skoler/ABEC’s. •Sundhedskomponenten havde også fokus på kapacitetsopbygning i Røde-Kors systemet og organisationsudvikling (Fase IV). •LWF havde travl med at ’få gjort noget’ og få ansatte på plads til at gøre det i North Wollo.

Strategier -3 •SCD (uddannelse) og ERCS (sundhed) arbejdede (per egne strategier) gennem regeringen. •LWF (landbrug) implementerede selv. •Grupper og borgere blev dannet omkring de enkelte aktiviteter mest for at hjælpe med at gennemføre aktiviteterne. •Det blev aldrig et mål at fremelske et lokalt, bæredygtigt civilsamfund ud fra disse grupper.

Hvad nåede man? •Fik bremset en katastrofesituation, i de tidlige år, blandt andet gennem Food for Work •Man fik bygget; Skoler, ABE-centre, sundhedsklinikker, kunstvandings-systemer, strukturer til at holde på jord og vand.

Hvad nåede man? - 2 •Man fik i det hele taget gennemført langt de fleste af de aktiviteter og outputs, der blev defineret i programmets dokumenter. •Hjalp mange mennesker. •Opbyggede megen kapacitet.

Integration •JP startede som en idé i Danmark, mellem 3 entusiastiske organisationer. De ville integration. •I Etiopien var integrationen i JP mest på feltniveau og ellers ret begrænset, især mellem de Etiopiske NGO’er.

Integration -2 •Også i Danmark blev integrationen besværlig – Dette var blandt andet en følge af bevillingsmekanismen (adskilte bevillinger langt hen ad vejen) •Der var ikke defineret strategier eller målsætninger for integrationen, den blev ikke faciliteret. •Erfaringerne fra feltniveauet blev ikke brugt til at bygge integration ’højere op’.

Integration - 3 •JP blev hen ad vejen mest til ”endnu ét (besværligt) projekt” •Nu begrænset ejerskab, både i Etiopien og Danmark, til det integrerede projekt.

Læring i og af JP •Der foregik omfattende læring på alle niveauer; i felten, i NGO’erne, i studier. •Men denne læring blev ikke rigtigt brugt i JP. Den var fragmenteret, indenfor organisationerne eller niveauerne (’lagene i bistandsløget’). •Indenfor nogle af organisationerne var den værdifuld, brugt til ny/modificerede strategier.

Forskningskomponent •Blev til noget ’udefra kommende’. •Det lykkedes ikke at sætte etiopiske forskere forrest. •Fremmede kun lidt gensidig læring. •Blev opfattet som påtrængende og bedrevidende af dem, der udførte JP, og som utilfredsstillende af forskerne. •Danske NGO’er fandt nogen forskning nyttig.

Impact/outcomes; Policy og strategi niveau •ABEC’s er blevet en regeringsstrategi, blandt andet på grund af JP – og fordi den leverer billig uddannelse. •Regeringen vil måske overtage COLTA som en generel strategi, men tage substansen ud. •Sundhedskomponenten har ikke haft strategisk indflydelse, ud over lidt i ERCS.

Impact/outcomes; Familie niveau •Større fødevaresikkerhed. •Øget social aktivitet. •Forbedret uddannelse. •Forbedret sundhed. •Øget bevidsthed, om rettigheder, muligheder for at gøre noget, om egne levevilkår (hygiejne..), om miljø og koblingen til landbrug •og meget mere…

Impact/outcomes Individuelt niveau •Mange, mange mennesker med øget viden, bevidsthed og vilje til at handle. •Lærere, sundhedspersonale, bønder, kvinder, børn… •Men de, der er i regeringen bliver hurtigt roteret.. •Og de lokale har ikke rigtigt nogen organisation og nogen midler..

Holdbarhed? •De vigtigst fysiske strukturer i landbruget vil blive vedligeholdt. Træplantninger vil blive passet. •Sundhedsklinikker overgår til regeringen – vil gå ned i standard. •ABEC’s og renoverede skoler overgår til regeringen – vil gå ned i standard.

Organisationer vil bestå? •COLTA vil bestå i form, men ikke i substans. •Child Rights Clubs, Center Management Committees vil bestå, med reduceret kapacitet og indflydelse. •Health agents: vil består som lokale CBO’er. •Røde Kors: de 2 sub-branches lukker sandsynligvis.

Organisationer vil bestå? - 2 •Brugergrupper til vandposter vil forsætte. •Mange grupper af kunstvandingsbønder vil udvikle sig til kooperativer, under staten. Nogle vil have konflikter. •Grupper til vedligeholdelse af træ-plantninger vil bestå.

Finansiel bæredygtighed? •Sundhedscentre vil (måske) få penge fra regeringen. ERCS strukturen vil (måske) yde bidrag. •ABECs og skoler er overladt til regeringen, men lokale folk skal sørge for bygninger. •Kunstvandingsanlæg vil delvis kunne betales af bønderne, men kan kræve regeringsindsats. •Vandposter kan betales af brugerne.

Hvad har vi lært? •Integration kan virke. Lokale folk tager det til sig. Men integration sker ikke af sig selv. Skal faciliteres og vokse med erfaring. •Et NGO-samarbejdsprojekt vil være enklere og mere integreret, hvis det vokser ud af lokale muligheder og ønsker (..men sådan kunne JP ikke være opstået). •Det virker at ‘sætte mennesket i centrum’. Folk i North Wollo er særdeles motiverede og vil gerne tilpasse og ændre sig og afskaffe negative traditioner. •I tilfælde af’ ’gentagelse’ bør der være et stærkere fokus på lokalt civilsamfunds-opbygning lige fra starten. Dette er den bedste garant for holdbarhed.

Hvad har vi lært? - 2 •De er muligt at forbedre fødevareproduktion og miljø i North Wollo. •Relevante læseplaner og frugtbart samarbejde mellem skole og lokalsamfund er essentielle for at skabe positiv holdning til uddannelse blandt ikke-skolevante forældre.

Hvad har vi lært? - 3 •Et frugtbart samarbejde mellem skole og lokalsamfund og et stærkt fokus på børns rettigheder kan gøre børn til change agents i deres lokalsamfund. •Man kan overdrage fysiske strukturer til regeringen, men en regering kan ikke forventes at overtage en rettighedsbaseret tilgang, introduceret af NGO’er.

Konklusioner •JP har nået en masse, indenfor sine rammer – faktisk næsten alt, hvad det formelt satte sig for. •Livelihoods er forbedret for mange mennesker, men food/livelihoods security er endnu ikke opnået. •JP var defineret af, hvad de deltagende NGO’er kunne og hvad der umiddelbart blev udviklet derfra. Dette er en mulig fremgangsmåde, hvis engagementet er der.

Konklusioner - 2 •Men JP kunne have haft godt af at lære bedre hen ad vejen og gå ud over ’de fædrene’ NGO’ers sammenbragte kunnen. •JP anvendte ikke i særlig grad ’målgruppens’ eller ’feltarbejdernes’ erfaringer (eller andre tilgange) til at udvide til andre, fundamentale aspekter af rural livelihoods og structural poverty. •Derfor er man stort set ikke nået ud over, hvad de 3 (5) NGO’er kan og vil. Det giver begrænsninger i langtidsholdbarhed. •Overdragelse til regering er ikke synonymt med bæredygtighed!

Konklusioner -3 •JP slutter – og et delvist uudnyttet potentiale af dygtige, engagerede mennesker står tilbage. •Fundamentet er bygget, men hvad med huset?