Brøndby Kommune udfordringer og potentialer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Sundhed menneske og samfund
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Et væksthus for børn og voksne
mangfoldighedens søgelys
Borgermøde Aulum station.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Brændpunkter i fremtidens lokale idrætspolitik IDAN 20. april 2006.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Dansk Svømmeunions politiske program
Muligheder og barrierer for sundhedsfremme i et socialt udsat boligområde – ’Motion og Afslapning i Vand kun for Kvinder’ som case Fredericia Kommune Anita.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
Rygning og helbred blandt socialt udsatte i Danmark 3. november 2009 Pia Vivian Pedersen Statens Institut for Folkesundhed Syddansk Universitet.
Temadag om forebyggelse og sundhedsfremme for personer med handicap
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Middelfarts Kløversti Friluftsrådets inspirationsmøde d. 15. januar
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
2-01.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Anvendelse af lokale data til prioriteringer af kommunale indsatser
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Grunde til at jeg elsker dig
Agenda 21 – København Kommune.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Idrætten i en ny storkommune  Kommunens idrætspolitiske målsætninger  Tilskudsordninger  Haller og anlæg  Brugerindflydelse i fremtiden  Strukturen.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Beskæftigelsesrådet Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland _fmdskab_LBR_Ringsted Jobcentrenes samlede placering, resultater i 1. kvartal 2008.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Den koordinerede ungeindsats
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Billede fra holstebro... Opstart 1. jan 2015 Opstart 1. jan 2012 Opstart 1. nov 2015.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Idræt og bevægelse i Danmarks bedste idrætskommune.
Faaborg-Midtfyn Kommune: Rygning Andel (%)Antal borgere ≥ 16 år Indbyggere Dagligrygere18, Storrygere9, Vil gerne holde op (blandt dagligrygere)
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Middelfart Kommune: Rygning
Glamsbjerg Fritidscenters fremtidshus
Kultur Idræt Bevægelse
Assens Kommune: Rygning
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Præsentationens transcript:

Brøndby Kommune udfordringer og potentialer KRAM og sundhedsprofildata viste anselige sundhedsmæssige udfordringer Få data og børn og unge Mange grønne områder – men hvad med kvaliteten Store trafikale barriere vanskeliggør tilgængeligheden Befolkningssammensætningen stiller særlige krav til planlægningen Mange borgere bor i etageboliger Øget tendens til uorganiseret idræt Brøndbyøster Brøndbyvester Den Grønne Kile Brøndby er en typisk forstad med store boligområdet – både parcelhuse og etageboliger - og meget god plads i byrummet. Den består historisk af tre bydele hvis adskillelse stadig meget markant både mentalt og fysisk pga. de store trafikale barriere kommunen er gennemskåret af – motorveje og jernbaner går på kryds og tværs og vanskeliggør tilgængeligheden til kommunens grønne områder. Der er meget grønt i B – både store offentlige rekreative områder og så boligselskabernes friarealer – meget tendens til lille variation - meget græs! Men hvor meget bliver det brugt og hvordan opfattes det grønne af borgerne? Kommunen en svag sundhedsprofil – det viste både KRAM undersøgelsen i 2008 og sundhedsprofilen i 2010. Disse tal tegner et billede af den voksne generation, men hvad med børnene og de unge? Til sammen udgør disse problemstillinger og potentialer indgangen til vores arbejde med Bevægelse i alle planer. Brøndby Strand

Bevægelser i alle planer i Brøndby Vision Få borgerne til at bevæge sig mere og at kommunes byrum og grønne områder i højere grad end nu bliver arena for den øgede leg og fysiske aktivitet Formål At udvikle et prioriteringsværktøj, som kan sikre/fremme at bevægelsesmuligheder indtænkes i den fysiske planlægning Projektgruppe på tværs Social- og Sundhedsforvaltningen Kultur- og Idrætsforvaltningen Børneforvaltningen Teknisk Forvaltning Rådgiver – Syddansk Universitet ved Jens Troelsen Hvordan har vi så grebet det an i Brøndby? Dannede projektgruppe på tværs- Etablerede kontakten med vores rådgivere Jens Troelsen og Jasper Schipperein, SDU – omgvelsernes betydning for fysisk aktivitet. Visionen for projektet er at …. Samtidig var baggrunden for arbejdet at kommunens og borgerne ressourcer anvendes bedst muligt. Formålet har derfor været at udarbejde et prioriteringsværktøjet, der kan udpege de indsatser, der har den størst mulige effekt på det forebyggende og sundhedsfremmende plan.

Prioriteringsværktøj For bevægelse i alle planer Indsatser Prioritering Vidensopsamling Politisk niveau Geokodning af Kram-data Skoleelevundersøgelse Oplevelsesværdianalyser Områdeanalyse Men hvordan vi finder frem de indsatser, der har den største effekt, så planlægningen samtidig tager afsæt i brøndbyborgernes virkelighed? Det skal det her proriteringsværktøj illustrere: Kommunen har selv mange data og vi har selv let adgang til at genere nye data. Ønsket har været at få sat dem i spil så de anvendes aktivt i planlægningen. De data vi har sat i spil, er det vi i modellen kalder vidensopsamling. – vi har foretaget fire undersøgelser. undersøgelsesmetoderne – på nær skoleundersøgelsen – er er udviklet specielt til Brøndby. Resultaterne er analyseret og er blevet fremlagt på fire workshops for embedsmænd fra de forskellige forvaltninger. der er opstillet forslag til mulige løsninger på de identificerede problemer. Som Politikerne kan så prioritere i.som så bliver realiseret. Og så er tanken, at man efter en årrække køre modellen igennem igen… ikke nødvendigvis med de samme undersøgelser – måske skal nogle skiftes ud alt efter det givne behov for viden. . Anbefalinger Analyse Kommunalt embedsmandsniveau Fire afrapporteringer d. 26. og 27. oktober

Skoleelevundersøgelse Oplevelsesværdianalyse Område analyse De fire undersøgelser Skoleelevundersøgelse Oplevelsesværdianalyse Område analyse Geo-kodning af KRAM-data Spørgeskemaundersøgelsen handler om fysisk aktivitet, skoletid, livsstil og fritid blandt elever i 5., 7. og 9. klasse i kommunens tre skoler. Der er kommet mange meget interessante tal frem fx at langt de fleste elever i Brøndby generelt vurderer deres helbred mere positivt end gennemsnitstal for hele Danmark. Ser man på hvilken type idræt eleverne går til, når de er fysisk aktive i deres fritid viser undersøgelsen at drengene primært spiller fodbold – 60% - det betyder altså samtidig at 40 % formentlig ret aktivt har valgt fodbolden fra. Pigerne breder sig jævnt på flere idrætsgrene. Som planlægger skal man derfor huske at tilbyde en bred vifte at tilbud. Skoleelevundersøgelsen er et godt eksempel på, hvordan undersøgelser kan give kommunen nyttig viden at arbejde med. Vi fik interessante og også overraskende resultater, ligesom undersøgelsen viser variationen skolerne imellem. Dermed illustrerer undersøgelsen, hvor vigtigt det er at have et kvalificeret lokal viden som fundament for at kunne målrette indsatserne dér, hvor det giver den største effekt, så vi får de mindst aktive børn til at røre sig mere. Oplevelsesværdianalyse Den anden undersøgelse handler om kommunens grønne områder. Vi ved i dag at borgernes brug af de grønne områder afhænger af både afstanden til dem og kvaliteten af dem. Vi udarbejdet derfor afstandskort, der viser hvem der bor længere væk end 300 m fra et grønt område og hvem der bor længere væk end 600 m fra et grønt områder over 5 ha. Og resultatet ser fornutfigt ud i Brøndby. Stort set alle borgere har under 300 m til et grønt område. For at kortlægge kvaliteten af de grønne områder forsøgte vi os med en simplificering af den oprindelige metode for oplevelsesværdikortlægning, udviklet af Jasper schipperein – og som jeg er sikker på, at vi kommer til at høre mere om i eftermiddag. Vi prøvede at foretage kortlægningen ud fra luftfoto, men det gav os et alt for overordnet billede, der ikke kunne anvende konkret. Som jeg indledte med at sige er det let med det blotte øje at konstatere at variationen i de grønne områder er lille og der er ikke mange hyggelige opholdssteder . Det er også både kommet frem af skoleundersøgelsen og områdeanalysen, at brøndbyborgerne mener, at her ikke findes en park som mødested – et sted man kan mødes med venner og familie på en dejlig forårdag. Man tager udenfor kommunen. Men det er noget vi kan gøre noget ved! Potentialet er det - så de grønne områder kan udvikles og blive mere attraktive for borgerne. Område analyse Den tredie undersøgelse var en områdeanalyse af to boligafdelinger:. Undersøgelsen belyser i høj grad de sociale problemstillinger, der er i området. Forskeren, der foretog denne undersøgelse havde aktivt spurgt meget ind til undersøgelsens primære fokus – altså beboerne brug af de grønne områder, men beboerne drejede det selv over på temaer som utryghed m.m. Det understreger, at man som planlægger af de fysiske rum skal være meget opmærksom på et områdes sociale strukturer, fordi de i værste fald kan virke som barriere for at fysiske interventioner tages i brug. – Og så er pengene jo i hvert fald ikke givet hensigstmæssigt ud. Den bekræfter os også i hvor vigtig borgerinddragelse i planlægningen er fordi borgerne sidder med den uvurdelige lokale viden og ofte selv endda har svarene på de gode løsninger. Fx indfangede undersøgelsen at nogle byrum er monopoliseret af bestemte grupper. – Det er vigtig viden hvis man vil forbedre et friareal eller etablere nye faciliteter, så man sikre at alle har lige adgang til forbedringerne. Den sidste undersøgelse er Geokodning af Kram data fra 2008.

Den illustreres bedst med et par slides Den illustreres bedst med et par slides. Når man geokoder betyder det, at hver besvarelses adresse, sættes ind som et punkt på et kort. Sådan et kort med adresseprikker må man naturligvis ikke præsentere, så udfordringen har været at finde en metode så det blev lovligt og samtidig gav mening. Når man arbejder i GIS er det normalt at opgøre data i kvadratfelter af 100x100meter, men det giver et meget broget billede som er svært at aflæse. Derfor vi efter mange overvejelse frem til denne opdeling i meningsfulde boligområder.

Andel der ønsker at være mere fysisk aktive blandt mænd og kvinder i forskellige aldersgrupper. I procent.

Andel der mener, at kommunen på forskellige måder kan hjælpe dem til at være mere fysisk aktive blandt mænd og kvinder. Procent   Mænd Kvinder I alt Jeg tror ikke, kommunen kan hjælpe mig til at blive mere fysisk aktiv 49,8 47,7 48,5 Skabe flere tilbud om motion, der tager hensyn til dårlig kondition og helbredsproblemer 29,2 32,1 31,0 Oplyse bedre om de muligheder, der i dag findes til borgerne i kommunen 25,9 24,4 25,0 Skabe flere motionsvenlige naturtilbud, eks. motionsstier, lysløjper, ture med naturvejleder, forhindringsbaner mv. 24,2 22,6 23,2 Øge den økonomiske støtte til kommunens foreninger 18,8 21,7 20,6 Sørge for aktiviteter for både børn og voksne samme sted* 14,5 20,8 18,4 Øge antallet af idrætslokaler, haller eller motionscentre 19,4 16,7 17,7 Forbedre eksisterende motions- og idrætsfaciliteter (eks. indretning af lokaler, omklædningsfaciliteter eller bedre parkeringsforhold) 16,0 15,1 15,5 Skabe flere motions-events, eks. rulleskøjteløb, familie- legedage, fredagsdans under åben himmel eller andet* 10,6 16,3 14,1 Anlægge flere cykelstier* 15,8 12,3 13,7 Forbedre den offentlige transport til idrætsfaciliteter og naturområder 9,5 12,4 11,3 Antal svarpersoner 765 1.235 2.000 *p<0,05

Hvad kan kommunen gøre for at hjælpe borgerne til at blive mere fysisk aktive, per boligområde, vægtet Område Oplyse bedre om eksisterende muligheder Flere idrætsfaciliteter Bedre idrætsfaciliteter Flere cykelstier Mere forenings støtte Aktiviteter for børn og voksne samme sted Motions tilbud der tager hensyn til dårlig kondition Flere Motions events Bedre offentlig transport til faciliteter Flere motionsvenlige naturtilbud Kommunen kan ikke hjælpe mig 1 24% 18% 12% 10% 16% 21% 8% 9% 54% 2 30% 26% 38% 7% 25% 44% 3 22% 17% 29% 46% 4 31% 14% 43% 15% 42% 5 23% 6% 11% 35% 13% 45% 6 27% 32% 33% 19% 34% 36% 7 37% 56% 28% 8 50% 9 20% 10 3% 49% 11 12 52% 13 48% 14 55% 15 64% 16 63% 17 59% 18 19 20 53% 21 47%   total

Når besvarelserne knyttes til områderne - Det giver sådan et kort. Der er med denne metode udviklet et godt værktøj til visualisering af sundhedsfaglige data og hvordan de fordele sig geografisk i kommunen - både til gavn for sundhedsfagligt personale og til andre faggrupper, der ikke er vant til at orienterer sig i disse data, fx byplanlæggere.

Ændring i prioritering Synergi mellem interessenter En ny pose penge 3 typer af anbefalinger Ændring i prioritering Synergi mellem interessenter En ny pose penge Hver af de fire undersøgelser har generet forslag til mulige indsatser. Der er dog stor forskel på den økonomi det vil kræve at realisere dem. Der er for det første de forslag, der kan holdes inden for det eksisterende budget. Det gælder områder hvor man kan omprioritere fx ved ændre på driften af de grønne områder. Så er der områder hvor man kan opnå en synergieffekt ved at pulje midler fra flere forvaltninger så flere udfordringer løses på én gang. Endelig er der forslag, der forudsætter en ny bevilling som fx hvis man ville forbedre skolegårdene.

Fra forskerdata til kommunal planlægning Leverence I Vidensopsamling 1.Geokodning af KRAM data 2. Skoleundersøgelser 3. Kortlægning af oplevelsesværdier 4. Områdeanalyse af to boligforeninger Leverance II Notat med metode, resultater og forslag til mulige indsatser Leverance III Case Forslag til mulige indsatser Her ser I en model over arbejdet med Bevægelse i alle planer. Målet er at få omsat og oversat vidensopsamlingen til konkret fysisk planlægning og det er ikke en hel nem øvelse. – vi er i gang med den nu. Vi har valgt at starte med en case, for en bydel, hvor vi udvikler og afprøver arbejdet. Casen er den politikerne skal tage stilling til. Vi er ved at lægge sidste hånd på et notat, der beskriver prioriteringsværktøjet, undersøgelsesmetoderne, resultater og forslag til mulige indsatser. Det er et notat der er tænkt som internt embedsmandsværktøj, som formel afrapportering til Naturstyrelsen og Lokale- og Anlægsfonden, inspiration til andre kommuner og endelig til udvalgsformændene som vi skal have et møde med om udviklingen af casen .

En helhedsorienteret plan for Brøndbyøster Casen En helhedsorienteret plan for Brøndbyøster - en plan, der favner sociale, sundhedsmæssige, organisatoriske såvel som fysiske indsatser Målet med casen er en helhedsorienteret plan for BØ med konkrete anbefalingerne til indsatser, der kan fremme borgernes fysiske aktivitet i kommunens byrum og grønne områder. I den kobles undersøgelsernes resultater og derfor både sociale, sundhedsmæssige, organisatoriske såvel som fysiske indsatser. Ambitionen er derfor også, at den ikke er forankret i én forvaltning, men i alle deltagende forvaltninger. Udover viden fra undersøgelserne har vi holdt et idéudviklingsmøde med grundejerforeningsformænd og afdelingsbestyrelsesformænd om deres brug og opfattelser af de grønne områder og ønsker at holde et lignende møde med udvalgsformændene både for at få deres visioner i spil og for at starte den politiske dialog og forankring.

Hvad opnår vi med videnopsamligen? Anbefalinger til kommuneplanen Anbefalinger til lokale strategier og handleplaner i forvaltningerne Anbefalinger til det daglige arbejde i forvaltningerne Følge udviklingen af borgernes sundhed og trivsel over tid

Hvad har vi fået ud af bevægelse i alle planer? Kvantificeret data - bedre beslutningsgrundlag Organisatorisk mer-viden større sammenhængskraft bedre brug af uudnyttede potentialer synergieffekt Vi har fået kvantificeret data på områder, vi ikke før har haft tal på, så i stedet for at agere ud fra hvad vi tror, kan træffe beslutninger på et oplyst grundlag. Projektet har også givet en organisatorisk mer-viden: I kraft af samarbejdet har vi udover den meget nye fælles viden - fået et større kendskab til de forskellige arbejdsområder på tværs af forvaltningerne. Det giver en større sammenhængskraft i organisationen, så vi bedre kan udnytte uudnyttede potentialer og fremover forhåbentlig få en større synergieffekt mellem forvaltningernes arbejde.