Projekt Remind Skanderborg Kommune TDC Erhverv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
SMED Single Minute Exchange of Dies
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Velkommen til varigt rygestop! RYGESTOP Dokumenteret høj effekt i kliniske studier.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Forbrugerrådet, Settlementet og KFUM’s Sociale Arbejde byder velkommen til konferencen Overgældssætning udfordringer og løsninger •
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv 3.0
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Udlægning af en ny cache
Introduktion Stil gerne spørgsmål og giv kommentarer – på forhånd tak
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Modul 1 - Processer.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Vi gennemførte en række interview ifm
Kompressionsarbejdet på Bornholm
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Merlivs seminar 27. August 2008
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Chefanalytiker, Oxford Research
1 Effektevaluering højner kvaliteten af hjælpemiddelformidlingen SidLigGodt konference 28 januar 2014 Mette Andersen Team Hjælpemiddelspecialisterne Odense.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Vejledningsforløb med læringskontrakt
1 Velkommen til brugerinstruktion, It-Universitet.
Mestring af ADHD som voksen.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
‘Retorik om KOL og rygning’
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Odense Kommunes nye handleplan i forbindelse med sygefravær 1 sygedag (medarbejderen skal forvente spørgsmål til sygemeldingen, om aftaler/opgaver, hvornår.
Stormøde for økonomi på AU
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Præsentationens transcript:

Projekt Remind Skanderborg Kommune TDC Erhverv Metodecentret http://www.metodecentret.dk COMAI AB www.comai.se 3. april 2017 1

Organisering af Projekt Remind Samarbejde mellem myndighed, socialpsykiatri, Kjærsholm institution ( specialisteret § 85) og rusmiddelcenter Styregruppe m. projektleder, projektejer (Fagchef) ledelsesrepræsentanter fra organisationerne 5 tovholdere (uddannet) blandt medarbejderne Herunder 20 medarbejdere med direkte borgere kontakt 24 borgere med ADHD/ADD hvor af 9 af borgerne er indskrevet i Skanderborg Rusmiddelcenter

Effekter - borgere Øget selvstændighed Øget struktur og støtte i hverdagen Bedre mulighed for at håndtere uforudsete og svære situationer Mere sikker indtagelse af eventuel medicin Bedre livskvalitet

Effekter - medarbejder Reduceret tidsbehov hos den enkelte borger Bedre arbejdsmiljø Færre sygemeldinger Bedre fastholdelse af medarbejdere

Multi Comai Funktioner Kontakter Kalender Kriseplan Prisudregner Lydoptager Tidsvisning Talesyntese

Multi Comai Mobiltelefonbaseret kognitiv hjælpemiddel Med hjælp af en let håndterbar kalender kan du skabe overblik over dagens/månedens aktiviteter i form af påmindelser via lyd, film og foto. Det er muligt at lægge påmindelser direkte ind i mobiltelefonen eller via en webb baseret kalender. Når en påmindelse optræder og anvenderen bekræfter kan der sendes en SMS til en anden mobiltelefon eksempelvis kontaktperson, sagsbehandler eller en pårørende. 3. april 2017 6

Kriseplan Der kan lægges et ubegrænset antal kriseplaner ind på telefonen. Der kan tilkobles en eller flere kontaktpersoner til den enkelte kriseplan. Hvis der er valgt en kontaktperson, ringes der op direkte til vedkommende ved at trykke på dennes billede nederst i kriseplanen. Tekstfeltet kan læses op ved at holde fingeren nede på teksten.

Prisudregner Prisudregneren giver visuel støtte eksempelvis i forbindelse med indkøb. Her viser telefonen hvor mange penge der skal betales med og ligeledes evt. byttepenge. Der vises dansk valuta.

Lydoptager I applikationen findes funktionen ”lydoptager”. Funktionen giver mulighed for at lave lydoptagelser af op til cirka to timers varighed I modsætning til standard diktafoner i mobiltelefoner, kan denne funktion derfor anvendes til, eksempelvis at optage møder, lægebesøg, samtaler med bostøtte/behandler eller lignende

Tidsvisning

Resultatmål 50 % af borgerne har opnået større selvstændighed og er blevet mere selvhjulpne. 2/3 af de deltagende medarbejdere giver udtryk for, at brugen af smartphones i deres praksis har givet en større jobtilfredshed og en bedre trivsel.

Slutrapport -borgerne 14 ud af 18 borgere er blevet mere selvstændige i projektperioden på grund af deres smartphone og ligeså mange mere selvhjulpne Alle interviewede borgere fortæller de har fået bedre livskvalitet og psykisk trivsel 11 borgere bruger smartphonen til at håndtere vanskelige situationer (lukke støj ude, skabe rum ift. angst 7 borgere har udviklet deres funktionsevne fra lette til svære begrænsninger til ingen begrænsninger ( tage korrekt doseret medicin)

Slutrapport - borgerne Flere borgere oplever overskud til at komme i beskæftigelse (mindre stress på grund af struktur i smartphone og oplevelse af at klare sig selv) Primær erfaring: smartphone som hjælpemiddel til struktur og støtte virker

Kalenderfunktionen ”Det er rigtig vigtigt, at jeg hele tiden har min telefon, så jeg kan se, hvornår jeg skal hvad. Det betyder alt, at telefonen er med hele tiden”. ”Nu kan jeg selv sidde ved lægen og lægge min nye aftale ind og se om jeg har tid den dag” ”Det er fedt selv at kunne huske aftalerne”

Internetadgang Mail på smartphone. ”Det er ligeså nemt som at svare med en sms. Jeg er ikke længere afhængig af min bostøtte til at minde mig om min mail fra f.eks. kommunen. Nu svarer jeg selv”. Applikation ”Medicin tjek” fra Lægemiddelstyrelsen - information om medicin. ”Jeg kan se, hvad det er for noget medicin jeg får, hvordan det virker og om det har bivirkninger.”

Livskvalitet En projektdeltager fortæller, at telefonen har ændret hendes måde at se tingene på. Den har åbnet for en helt ny verden af muligheder fortælles der. ”Jeg kan simpelthen ikke leve uden sådan en telefon mere”

Slutrapport - medarbejderne Medarbejderne (socialpsykiatrien og specialindsatsen) bruger i gennemsnit 35 min. mindre per borger per uge (tidsreg) svarende til reduktion på 14,5 % Flere af medarbejderne oplever, at kerneydelsen har ændret sig. Mere tid til samtaler og praktisk støtte (mindre rutinearbejde) Flere medarbejdere oplever, at de har fået større tilfredshed med deres arbejde og mere trivsel i deres arbejdsliv

Medarbejder - trivsel ”… der i starten, ”hold kæft det fyldte meget”, når man skal ud til én og løfte dem op fysisk og mentalt i 3-4 timer, fem dage om uge – det suger bare kræfter. Så har man ikke tid til så meget andet, men altså nu er der mange flere opgaver jeg kan løfte, hvor jeg kan gå ind og hjælpe kollegaer med ting, og tage flere sager selv.” (Medarbejder)

Tidsregistering

Tidsregistering

Økonomiske gevinster En borger fra takst 2 (41.894,-) til takst 1 (13.000,-). Omregnet en årlig besparelse på 28.894,- En borger fra takst 3 (102.864,-) til takst 2 (41.894.-). Omregnet en årlig besparelse på 60.970,- Fra Specialindsatsen oplyses at 4 ud af 6 borgere har fået et betydeligt forbedret funktionsniveau: En borger går fra Specialindsatsen (ca. 700.000,-) til ordinær § 85 bostøtte takst 3 (102.864.-). Omregnet en årlig besparelse på 597.136,- 2 af borgerne er fraflyttet (botilbud v. Specialindsatsen) til egen lejlighed 1 af borgerne er klar til erhvervsrettet uddannelsesforløb

Opmærksomhed Smartphone = succes som hjælpemiddel/metode er påvirket af: Borgernes engagement Medarbejdernes kompetence Ledelsesmæssige opbakning

Frafald Et frafald på 6 af de i alt 24 deltagere: Mislighold af smartphone Vurdering af smartphonen ikke anvendt som hjælpemiddel (men som ordinær telefon) Havde et andet alternativ (eks. egen smartphone) 9 ud af 18 borgere anvendte ikke COMAI applikationen

Kontakt Fagsekretariat Skanderborg Kommune Projektleder Tina Sønderskov Mail: tina.sonderskov.nielsen@skanderborg.dk Mobil: 2059 8210