Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Sådan laver Du et POWER POINT program.
MÆRKELIGT ! Her er en lille matematisk øvelse, som helt sikkert
LÆSNING.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Faglig læsning Dagsorden
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Elsker DU også at læse lektier?
I dag er temaet Visualisering
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Visualiseringsøvelse!
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Innovation og iværksætteri
Formularer (Access, del 3)
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Velkommen.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Velkommen til brugerinstruktion, It-Universitet.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 9
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Ordet er dit. Selv om man egentlig ikke er spor blind kan man godt være temmelig ordblind.
Læsestrategier.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Eksamen.
Større Skriftlig opgave
Hjernen.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Et mærkeligt skib.
NOTATTEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Workshop Sund By Netværket
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Udnyt din tid optimalt - lær en læseteknik, der passer til situationen - læs hurtig-ere- og få større udbytte! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Læseteknik

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Øvelse Hvor hurtigt læser du? Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Hvad reducerer din læsehastighed? Indre stemme Nethinden (manglende udnyt-telse af det perifere syn) Refiksering (læsestandsning) Regression (går tilbage i tekst) Perceptionsevne (opfattelsesevne) venstre vs. højre hjernehalvdel Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Hvor hurtigt kan man læse? Ved simple teknikker kan læsehastigheden fordobles på ganske kort tid Ved at øve og anvende teknikkerne, kan du få en læsehastighed på ca. 3000 ord/minut Et amerikansk koncept -PhotoRead - hævder, at kunne få hastigheden op på 25. - 30.000 ord/minut, her er det kun ”bladrefingeren”, der sætter grænsen! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Vore hjernehalvdele har forskellige funktioner! Venstre analytisk meningsskabende tolkende dømmende normativ målsættende Højre holistisk kreativ intuitiv forstående normbrydende mulighedsskabende Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Venstre hjernehalvdel Kan kun behandle 5-7 informationer ad gangen fungerer ved høje svingninger/hjerne-bølger handleområde/vågen tilstand Styrer de fem ydre sanser foretager kritisk vurdering benyttes af de fleste mennesker til læsning Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Højre hjernehalvdel Kan behandle store mængder informa-tioner ad gangen Fungerer ved lave svingninger/hjerne-bølger svarende til let eller dyb afslapning (meditativ tilstand) Indre sanser Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Whole Mind Reading Ved også at anvende højre hjernehalvdel til læsning, udnytter vi mere af hjernens potentiale! For at udnytte potentialet i højre hjernehalvdel, er vi nødt til at sænke antallet af svingninger i hjernen (hjernebølger), dvs. vi går fra en aktiv til en afslappet/meditativ sindstilstand. Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Mental jogging styrker nerveba-nerne mellem hjernehalvdelene Krydsøvelser øremassage hjerneknapper hovedbundsmassage bagest på issen koncentrationsøvelse - tap med fingrene på akupunkturpunkter på hovedet dybe vejrtrækninger masser ”hornene” i panden med tommel- og pegefinger Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Får hjernebølgerne i ”lavt gear”! Mandarinteknik Får hjernebølgerne i ”lavt gear”! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Hvor hurtigt læser du nu? Læsetest 2 Hvor hurtigt læser du nu? Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Praktiske trin til at øge hastighed og udbyttet af læsningen Forbered din læsning Rekognoscer hele bogen - og den aktuelle tekst Dyrk aktiv læsning - hvor du tager noter (f.eks. Mind maps) - og skifter mellem læseformerne (f.eks. Læs og dyk) Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Forberedelse Formuler dit formål hvad skal jeg bruge læsestoffet til? Hvor vigtigt er stoffet for mig? Hvor detaljeret ønsker jeg at kende stoffet? Hvor meget tid har jeg/ønsker jeg at bruge? Etabler den ideelle sindstilstand ”mandarinen op på hovedet”! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Hvorfor forberedelse? Skab et fundament for effektiv læsning Øg afslappet årvågenhed for optimal udførelse Forøg opmærksomheden Forøg koncentrationen Forøg forståelsen Forøg fastholdelsen af stoffet Reducer skyldfølelsen Forøg styrken ved at vælge Reducer tidsforbruget Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Rekognoscering Overblik 30 sekunder (lille artikel) 3 minutter (stor artikel) 5-8 minutter (bog) kontekst/sammenhæng kernen hovedpunkter opbygning Sigteord (tTrigger Words) opmærksomhed Vurder mening relevans for dig slægtskab til relevant stof Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Rekognoscering af en artikel Læs overskrift Læs sidste afsnit Læs første afsnit Læs fremhævede afsnitsoverskrifter eller find nøgleord der relaterer til formålet Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Hvorfor rekognoscere? Find hovedpunkterne Prioriter din læsning (ABC) Få en fornemmelse af strukturen Sorter efter type Beslut ”go or not go” med materialet Simpel at udføre Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt Aktiv læsning Sonder - stil spørgsmål Hurtiglæsning Skittering - søg ord med relevans for formålet Dyk - hvor fordybelse er nødvendig Mind map - aktivér gennem notater Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Hvordan kommer du videre? Arbejd med teknikkerne Rekognoscer lærebogen før første lektion Rekognoscer kapitlet før læsningen Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt

Engelsksprogede lærebøger - hvad gør man så? Her er det endnu vigtigere at ”forberede” og ”rekognoscere”! Husk, at nu anvender du engelsk som et værktøj - det er ikke engelsk, der er faget! Skab sammenhænge! ”Problemet” reduceres, som tiden går! Kursus i læseteknik Jørgen Skjøt