Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Erhvervsuddannelser i fremtiden – udfordringer og muligheder
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Peter Koudahl Aalborg Universitet, København
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Forældremøde 8.klasse.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Unges uddannelsesvalg og hvordan det kan kvalificeres
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Fortællinger fra kanten
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Midtvejsevaluering af Uddannelsesparathed. Om evalueringen  Del af den samlede evaluering af initiativerne under Ungepakke 2  Midtvejsevaluering – status.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Forældremøde 7. klasse.
UU vejleder Lene Skovgaard.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Pausen der blev væk Om forestillingen om det effektive menneske og karriereplanlægning Pia Cort/Program for Livslang læring.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Det er lysten, der skal drive værket… der skal drive værket… Peter Koudahl, Danmarks Pædagogiske Universitet
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
BROBYGNING; INVITATION TIL REFLEKSION… Peter Koudahl
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Begynd med at åbne
Unges uddannelsesvalg
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Præsentationens transcript:

Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder Peter Koudahl Aalborg Universitet koudahl@learning.aau.dk

3. pointer Hvis alle unge skal gennemføre en uddannelse, må uddannelsessystemets fejl og mangler bringes i centrum At vælge en uddannelse er en proces – ikke en enkeltstående hændelse Uddannelsessystemet skal meget mere end at kvalificere.

Kombinationsprojektet Samarbejde mellem UU, Erhvervsskolerne og Højskolerne Blive parat til igen at komme i uddannelse – gennem højskoleophold For unge der er røget ind og ud af uddannelse Ca. 300 har været i projektet

Kombinationsprojektet - Resultater I Godt halvdelen af eleverne går i gang med uddannelse umiddelbart efter opholdet De fleste andre er i gang med at/har fundet uddannelse eller arbejde

Kombinationsprojektet – hvad siger eleverne? Legitimeret og fokuseret ‘pause’ Mulighed for at blive mødt i nuet – ikke kun ift. tidligere roller og fremtidige planer Mulighed for fordybelse og for at finde sig selv Mulighed for at opdage nye sider af sig selv Fællesskab Indre motivation frem for ydre styring

Er det lyst eller tvang, der driver værket? Individuel elevplan fra 0. klasse. Halvårlige evalueringer Individuel uddannelsesplan fra 8. klasse. Halvårlige evalueringer Pligt til uddannelse. Ungepakke II. Indtil 18 år. Uddannelsespålæg. Tvungen aktivering ….og en kontanthjælpsreform…

Elev om den individuelle uddannelsesplan Hader dem! Fordi, de er simpelthen så ubehagelige. Vi er blevet mødt med dem siden 8. klasse, og jeg har hadet det så meget, fordi når man ikke ved det, og man skal fortælle, hvad man skal lave fem år frem, så er det bare … shit! Jeg har fandeme fældet mange tårer over de der uddannelsesplaner

Hvordan tales der om de unge mennesker, der ikke får en uddannelse? Det er den enkelte, der har et problem Fokus på den enkelte unges ‘mangler’ Refleksreaktion: Der er brug for ‘treatment’ Grundlæggende tankefigur: ‘Du skal tilpasses de eksisterende forhold’!!! Fejl og mangler i systemet selv er ikke på dagsordenen

Højskoleelev: Altså selvfølgelig skal man finde ud af, hvad man vil. Og det er også, altså selvfølgelig, det er jo en vigtig ting. Det er jo resten af vores liv, ikke? Men det er ligesom om, at presset bare bliver lettet [på højskolen], bare en lille smule. Fordi at det fylder så meget. Og folk omkring en, får det til at fylde så meget for en. Altså, at det er en bekymring for dem, at man ikke ved, hvad man vil om 10 år. Altså, slap dog af! (Elev)

Derfor I: Hvis alle unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse, må der skabes overensstemmelse mellem det, uddannelserne tilbyder, måden det sker på og de unges kvalifikationer og kompetencer. Et ensidigt fokus på de unges ’mangler’ er ikke en vej frem. Uddannelsernes fejl og mangler må have meget større plads i diskussionen

Uddannelsesvalget Unge mennesker forventes at kunne foretage et kvalificeret uddannelsesvalg efter 9. klasse Hvis ikke de vælger uddannelse – er de et problem Und für Sie haben wir andere metoden, jvf Ungepakke II Men er det muligt at foretage kvalificerede uddannelsesvalg lige efter 9. klasse?

Hvorfor den gymnasiale vej? Udskydelse af det erhvervsrettede uddannelsesvalg 3 år mere til at afklare sig med mulighed for yderligere 2 år – der burde hedde: ‘dannelses-år’ I alt 5 års udskydelse af det erhvervsrettede uddannelsesvalg Sikkerhed for at kunne gå videre fra 1. til 2. og 3. G

Den ikke erhvervsrettede vej Et valg af erhvervsrettet uddannelse – som 15-16 årig Ikke samme mulighed for at udskyde uddannelsesvalget via den gymnasiale vej. Nuværende retorik om frafald: Elever forventes at vælge rigtigt første gang Ingen sikkerhed for at kunne gøre uddannelsen færdig – praktikpladser

Sammenligning mellem Gymnasiale og erhvervsrettede vej Manglen på praktikpladser i erhvervsuddannelserne betyder, at hvis samme vilkår skulle gælde for den gymnasiale vej som for erhvervsuddannelserne, ville det betyde, at alle kunne begynde 1. G, men kun 2/3 ville få plads i 2. og 3. G. Og ”frafaldet” på gymnasiet ville med et slag være 33%

Der skal være plads til at afprøve sig selv! Derfor II: Det er en illusion, at unge mennesker kan vælge den rigtige uddannelse i første hug! Derfor må det respekteres, at valg af uddannelse er en proces, hvor de unge afprøver sig i forskellige arbejds- og uddannelsessammenhænge. Det ensidige fokus på ydre motivation (som fx ungepakkerne er udtryk for) forcerer et uddannelsesvalg, der i mange sammenhænge kan betegnes som et ’pseudovalg’.  De unge har ofte hverken kendskab til uddannelserne (eller arbejdsmarkedet) eller forudsætninger for at gå i gang med en given uddannelse. Der skal være plads til at afprøve sig selv!

Et glemt perspektiv – uddannelsessystemets funktioner Det skal kvalificere Det skal opbevare Det skal sortere

Derfor III: For at føre diskussionen om, at alle skal have en uddannelse, er det nødvendigt at anerkende, at uddannelser også skal sortere. Dette er formaliseret i adgangskrav, prøver, eksamener, tests, karakterer mv. At lade som om, at uddannelser kun skal inkludere, er at negligere en af uddannelsessystemets meget væsentlige funktioner

De 3. pointer Hvis alle unge skal gennemføre en uddannelse, må uddannelsessystemets fejl og mangler bringes i centrum At vælge en uddannelse er en proces – ikke en enkeltstående hændelse Uddannelsessystemet skal meget mere end at kvalificere