Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det er lysten, der skal drive værket… der skal drive værket… Peter Koudahl, Danmarks Pædagogiske Universitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det er lysten, der skal drive værket… der skal drive værket… Peter Koudahl, Danmarks Pædagogiske Universitet"— Præsentationens transcript:

1 Det er lysten, der skal drive værket… der skal drive værket… Peter Koudahl, Danmarks Pædagogiske Universitet koudahl@dpu.dk

2 ”Der er altid noget, man er god til. Man skal bare finde ud af, hvad det er…”..... men måske kræver det en heks …… Efter ”Gummitarzan” af Ole Lund Kirkegaard

3 Det er lysten, der skal drive værket Om uddannelses funktionOm uddannelses funktion Om rationaler i uddannelsespolitikken og i den uddannelsesmæssige praksisOm rationaler i uddannelsespolitikken og i den uddannelsesmæssige praksis Om ”pligt” til at læreOm ”pligt” til at lære Om konsekvenserne for de, der ikke lige passer til uddannelsessystemetOm konsekvenserne for de, der ikke lige passer til uddannelsessystemet

4 Udgangspunkter Kvalifikationsprocessen er formaliseretKvalifikationsprocessen er formaliseret Uddannelse er i stigende grad forudsætning for fodfæste på arbejdsmarkedetUddannelse er i stigende grad forudsætning for fodfæste på arbejdsmarkedet Næsten hver fjerde elev folkeskolen afslutter ikke en erhvervskompetencegivende uddannelseNæsten hver fjerde elev folkeskolen afslutter ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse Der er næsten 1 mill. mennesker i den arbejdsduelige alder på overførselsindkomstDer er næsten 1 mill. mennesker i den arbejdsduelige alder på overførselsindkomst Generelt stigende fokus på boglige elementer og krav om udvikling af personligheden – i den ”rigtige” retningGenerelt stigende fokus på boglige elementer og krav om udvikling af personligheden – i den ”rigtige” retning

5 Om uddannelsessystemets funktion KvalificeringKvalificering OpbevaringOpbevaring SorteringSortering

6 Uddannelsessystemet opererer på et normativt grundlag Kulturelle kompetencerKulturelle kompetencer IndstillingerIndstillinger …og kriterierne kan forandres……og kriterierne kan forandres…

7 Aktuelle rationaler Man skal kunne betale sig – ”Noget for noget” ”48. Ekstra indsats i gymnasiet. Gymnasieelever, der yder en ekstra indsats, skal også kunne mærke, at deres indsats belønnes.../.. Elever, der tager fag på et højere niveau end de behøver, skal belønnes for deres indsats – det skal betale sig at slide lidt mere. Elevernes eksamensbeviser udformes efter samme principper som hidtil, men i forbindelse med optagelse på en videregående uddannelse justeres eksamensresultatet. Det sker ved at gange resultatet med en faktor, der afhænger af antallet af ekstra niveauer. Forslaget vil styrke studiekompetencen hos de unge, og det kommer også samfundet til gode”. (Regeringen 2004 :52) ”48. Ekstra indsats i gymnasiet. Gymnasieelever, der yder en ekstra indsats, skal også kunne mærke, at deres indsats belønnes.../.. Elever, der tager fag på et højere niveau end de behøver, skal belønnes for deres indsats – det skal betale sig at slide lidt mere. Elevernes eksamensbeviser udformes efter samme principper som hidtil, men i forbindelse med optagelse på en videregående uddannelse justeres eksamensresultatet. Det sker ved at gange resultatet med en faktor, der afhænger af antallet af ekstra niveauer. Forslaget vil styrke studiekompetencen hos de unge, og det kommer også samfundet til gode”. (Regeringen 2004 :52)

8 Aktuelle rationaler ”Rational choise” Valg foretages på baggrund af objektive kalkulerValg foretages på baggrund af objektive kalkuler Mennesket vil altid vælge det, der objektivt er mest fordelagtigtMennesket vil altid vælge det, der objektivt er mest fordelagtigt Mennesket opfattes som et ”homo economicus”…Mennesket opfattes som et ”homo economicus”…

9 Aktuelle rationaler Et liv i livslang læring SelvdisciplineringSelvdisciplinering Særlig opfattelse af sig selv som ”menneske”Særlig opfattelse af sig selv som ”menneske” Indsnævring af forestillingen om ”det normale menneske”Indsnævring af forestillingen om ”det normale menneske”

10 Efteruddannelsessystemet Efteruddannelsessystemet er stadig mere markedsstyret og efterspørgselsorienteretEfteruddannelsessystemet er stadig mere markedsstyret og efterspørgselsorienteret Efteruddannelse er direkte rettet mod arbejdsmarkedets behovEfteruddannelse er direkte rettet mod arbejdsmarkedets behov Efteruddannelse er et krav – en pligtEfteruddannelse er et krav – en pligt Det er frygten for at ryge ud, der driver værket…Det er frygten for at ryge ud, der driver værket…

11 Men hvordan lærer man bedst? Oplevelse af glæde og lyst ↔ bedre uddannelsesresultaterOplevelse af glæde og lyst ↔ bedre uddannelsesresultater Oplevelsen af relevans/mening ↔ motivation for uddannelseOplevelsen af relevans/mening ↔ motivation for uddannelse Anerkendelse af eksisterende evner og kundskaber ↔ motivation for uddannelseAnerkendelse af eksisterende evner og kundskaber ↔ motivation for uddannelse

12 Vejen frem… ”Der er altid noget, man er god til. Man skal bare finde ud af, hvad det er…”


Download ppt "Det er lysten, der skal drive værket… der skal drive værket… Peter Koudahl, Danmarks Pædagogiske Universitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google