Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Den 16.august 2010 Regionsgården
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Roskilde Tekniske Skole
I dag er temaet Visualisering
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Innovation og iværksætteri
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
©Jenny Bohr – Til underviserne Temaet ADHD hos voksne og min egen ADHD, er et stort og vigtigt tema, som det godt kan betale sig at bruge.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Sundhedsprofil. Hvor gammel er du? Hvilket køn er du?
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
‘Retorik om KOL og rygning’
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Ingen ledighedsstress Søg power og synlighed
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Synstræning -Til borgere med en senhjerneskade. SYN En opsøgende sansefunktion til at indsamle information til en her-og-nu-forståelse - med henblik på,
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Medlem af Alzheimerforeningens bestyrelse - Fyn
Hvor stor en del af flyhavarier er forårsaget af menneskelige fejl ?
Psykoedukation skizofreni
Netværksdage Korsør 2016.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Demens Anne Mette Jensen.
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Naturfag.
Stresshåndteringsgruppe
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentationens transcript:

Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil Frank Humle Center for Hjerneskade

Indlæring og hukommelse Problem-løsning Indlæring og hukommelse Sprog Koncentration og opmærksomhed Sanseindtryk Vågenhed, mental energi, parathed

Vågenhed Vanskeligheder med: Igangsætning Mentalt tempo Nedsat energiniveau

Brief Fatigue Inventory De fleste mennesker vil i løbet af livet opleve perioder med træthed og/eller uoplagthed. Har du inden for den sidste uge følt dig mere end almindeligt træt eller uoplagt? Ja ~ Nej ~ Angiv din træthed (uoplagthed, udmattelse) med en ring omkring det tal på skalaen, der bedst beskriver din træthed HER OG NU. Ingen træthed 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Den værst tænkelige træthed GENNEMSNITLIGE træthed inden for det seneste døgn. Angiv din træthed (uoplagthed, udmattelse) med en ring omkring det tal på skalaen, der bedst beskriver den VÆRSTE træthed, du har oplevet inden for det seneste døgn. Angiv med en ring omkring et tal på hver af de følgende skalaer, i hvilket omfang din træthed inden for det seneste døgn har påvirket de følgende områder: A. Generelt aktivitetsniveau B. Humør C. Gangen D. Arbejdsevnen E. Omgang med andre mennesker F. Livskvalitet

Brief Fatigue Inventory De fleste mennesker vil i løbet af livet opleve perioder med træthed og/eller uoplagthed. Har du inden for den sidste uge følt dig mere end almindeligt træt eller uoplagt? Ja ~ Nej ~ Angiv din træthed (uoplagthed, udmattelse) med en ring omkring det tal på skalaen, der bedst beskriver din træthed HER OG NU. Ingen træthed 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Den værst tænkelige træthed GENNEMSNITLIGE træthed inden for det seneste døgn. Angiv din træthed (uoplagthed, udmattelse) med en ring omkring det tal på skalaen, der bedst beskriver den VÆRSTE træthed, du har oplevet inden for det seneste døgn. Angiv med en ring omkring et tal på hver af de følgende skalaer, i hvilket omfang din træthed inden for det seneste døgn har påvirket de følgende områder: A. Generelt aktivitetsniveau B. Humør C. Gangen D. Arbejdsevnen E. Omgang med andre mennesker F. Livskvalitet

Vågenhed Hvordan ses vanskelighederne hos borgeren? Borgeren kan fremtræde med sænket energiniveau Hvordan er evnen til at køre bil påvirket? Vanskeligere ved at bevare koncentration og overblik Nedsat problemløsning Nedsat reaktionstid Risiko for at falde i søvn Især på længere ture eller ved forudgående fysisk eller mental belastning.

Sanser Forarbejdning og fortolkning af det man: Ser Hører Føler Lugter Smager

Synssansen

Synsfelt

Hemi- og kvadrantanopsi Udfald af synsfelter

Visuel neglekt

MMSE

Visuelle vanskeligheder Rum-retningsforstyrrelser Neglekt Hvordan ses vanskelighederne hos borgeren? Hvordan er evnen til at køre bil påvirket? Neglekt Påvirket erkendelse Nedsat kritisk sans Øget impulsivitet Orientering mod venstre side af synsfeltet Vanskeligheder med at læse Overser venstre side af kroppen Støder ind i ting til venstre Forstyrrelse af evnen til at orientere sig Testes af øjenlæge eller neuropsykolog + i praksis

Visuelle vanskeligheder Rum-retningsforstyrrelser Neglekt Hvordan ses vanskelighederne hos borgeren? Hvordan er evnen til at køre bil påvirket? Hemi-/kvadrantanopsi Begrænset synsfelt, muligvis ikke erkendt Testes af øjenlæge og i praksis

Opmærksomhed Selektiv opmærksomhed -Udvælge trods distraktion Delt opmærksomhed -Flere ting samtidig Vedholdende opmærksomhed -Fastholde over tid

Eksempel på selektive opmærksomhedsvanskeligheder

Vanskeligheder med selektiv opmærksomhed Ifølge tysk undersøgelse skyldes 68% af alle uheld, hvor man kører ind i forankørende, uopmærksomhed.

Vanskeligheder med delt opmærksomhed Trafikforsker vedr. bilkørsel og mobiltelefoner: ”En stigning i risikoen på fire gange er fundet i flest studier, og jeg vil tro, at mellem to og fire gange er det bedste bud.«

Vanskeligheder med vedvarende opmærksomhed

MMSE

Vanskeligheder med opmærksomhed Hvordan ses vanskelighederne hos borgeren? Afledelighed Svært ved at bevare overblik over madlavning Forlægger ting Impulsivitet Længere reaktionstid ”Klæbende” opmærksomhed Hvordan er evnen til at køre bil påvirket? Ukoncentreret Reagerer for langsomt Falder i søvn Testes af neuropsykolog og i praksis

Sprog Afasi - Forståelse - Tale - Læse - Skrive Dysartri - Udtalevanskeligheder

MMSE

Sproglige vanskeligheder Hvordan ses vanskelighederne hos borgeren? Forståelse Tale Læse Skrive Udtalevanskeligheder Hvordan er evnen til at køre bil påvirket? Formentlig ingen påvirkning af evnen til at køre bil.

Vanskeligheder med indlæring og hukommelse Opmærksomhed Indkodning Lagring/konsolidering Genkaldelse

Strategier Mentale strategier Visualisering Verbal organisering - brug af forbogstaver - parre ordene - forme historier Hjælpemidler Kalender Huskelister

MMSE

Indlærings- og hukommelsesvanskeligheder Hvordan ses vanskelighederne hos borgeren? Borgeren beskriver ofte selv vanskelighederne. Hvordan er evnen til at køre bil påvirket? Nedsat overblik og reaktionstid Vanskeligheder med at orientere sig og finde rundt Testes af neuropsykolog og i praksis

Styringsfunktioner - problemløsning Overblik Strategi/planlægning Fleksibilitet Abstraktion Start/Slut Hæmme impulser/distraktion Undersøges ikke i MMSE

Problemløsningsvanskeligheder Hvordan ses vanskelighederne hos borgeren? Vanskelighederne kan være svære at opdage, de viser sig tydeligst i dagligdagssituationer ikke nødvendigvis under samtaler. Hvordan er evnen til at køre bil påvirket? Overblik Initiativ Impulskontrol Følelsesmæssig kontrol Testes af neuropsykolog og i praksis

Relevante udredninger Øjenlæge Neuropsykolog Praktisk afprøvning hos kørelærer med kendskab til følger efter hjerneskade MMSE er utilstrækkelig

Sclerose Indlæring og hukommelse Opmærksomhed og koncentration Mellem 45% og 60% af personer med MS har en eller anden form for kognitive problemer. Scleroseforeningen Indlæring og hukommelse Opmærksomhed og koncentration Mentalt tempo Problemløsning Ordfinding

Parkinson Koncentration Arbejdshukommelse Hukommelsesfunktioner Rumlige orientering Styringsfunktioner

Cerebral parese Koncentration og opmærksomhed Problemer med at bevare koncentrationen og opmærksomheden. Lader fx tankerne vandrer. Hukommelse Fx aftaler, beskeder og oplevelser Sprog Langsomt tale og påvirket stemmeføringen Orientere sig i rum og retning Fx vanskeligheder med at bedømme afstande og finde vej. Planlægning Fx vanskeligt ved at formulere et mål og arbejde

Materiale Må jeg køre bil efter en hjerneskade? Videncenter for Hjerneskade 2001 Slingrende kurs på en hullet vej. Anette Meng, 2007 VCfH Hjernesagen, nr. 1, 2008 Fokus VCfH, nr. 1, 2006 og nr. 4, 2007 Medicinsk Teknologivurdering af udredning af køreevne hos personer med erhvervet hjerneskade, 2010.