Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Psykisk arbejdsmiljø.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Velkommen til 3 ugers kursus
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Skoleparathed.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Børn, bevægelse og motivation
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Jeg støtter barnet ved:
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Program - ICDP International Childhood Development Program
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Fællesskab og relAtioner i fdf
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Disposition Præsentation af emne Mobning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Om forældre som rollemodeller
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Stress En folkesygdom?.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Holdninger til handicappede Steen Bengtsson Danske Døves Landsforbunds seminar, Nørrebro den 14. maj 2008.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Fleksible fællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor” Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Oplæg på Vinding Skole den 28. oktober 2010 Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor” De psykologiske og adfærdsmæssige konsekvenser for det afviste barn Den mulige psykologi hos de afvisende børn ”De dysfunktionelle relationer”

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Et barns relationelle verden

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Fællesskab: En følelse af at være en del af noget, af at høre til, at der er et sted, hvor man bliver accepteret. Et barn lærer gennem fællesskabet at have tillid til og stole på andres hjælp og beskyttelse Det er betydningsfuldt for alle børn at have venner. Det giver fornemmelsen af tilknytning og inddragelse. Fællesskab

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Betydning af at tilhøre et fællesskab At have nogen at komme i skole sammen med, at se frem til fælles aktiviteter med vennerne, og at have en fornemmelse af at høre til, er alt sammen stærke grunde til at ønske at komme i skole, uanset hvad der står på skemaet På samme måde er mobning, følelsen af isolation og manglende mulighed for at holde sin selvværdsfølelse ved lige, forståelige grunde til at blive væk

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Overordnede konsekvenser af at være udenfor: Børn, som ikke har nogen venner, fordi de afvises aktivt af deres kammerater, udgør en af de mest sårbare grupper i skolen Undersøgelser viser, at en faktor i barndommen, som helt konsekvent hænger sammen med dårligt psykisk helbred i voksenalderen er klassekammeraters afvisning

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Fællesskab Afvisning Negative opfattelser Tilkende- givelser Pres eller trusler Ignorering Mobning Følelsesmæssige konsekvenser/reaktioner: Følelse af ensomhed Angst Skade på selvværdsfølelse Følelse af utilstrækkelighed Følelse af magtesløshed Oplevelse af social stress Skade på selvopfattelse Følelse af at svigte sig selv og andre Følelse af værdiløshed Skade på selvtillid Alenehed

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Udvikling af selvværdsfølelse Udvikling af selvtillid Feedback på samværskvaliteten, den fælles oplevelse, relationen, følelser o.lign At give den anden værdi, At sætte pris på den anden, for den vedkommende er (frem for det vedkommende kan / præsterer). Selvtillid handler om: Hvad vi kan, hvad vi er gode til eller ikke gode til. Hvad vi kan præstere, eller hvad vi har bedrevet. Det kan beskrives som tillærte kvaliteter og evner. Det er værdifuldt at være god til noget, og vores præstationer er vigtige - det har blot en mere ydre kvalitet, end det vi er. At ”se” Feedback på oplevelse, følelse, intention, bestræbelser o.lign. Er jeg god nok (som menneske)? Er jeg dygtig nok (til en given kompetence/aktivitet)?

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Magtesløshed: Selvopfattelse: drejer sig om, hvordan folk ser sig selv. Den formes kraftigt af, hvordan andre ser os, og i høj grad af, hvordan vi tror andre ser os

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Følelse af værdiløshed / utilstrækkelighed:

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Kompensation og undgåelsesstrategier Trække sig Udadreagerende

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? De afvisende børns mulige psykologi I

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Afvisende børns mulige psykologi II

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Langstidsresultater for mobbere Langtidsundersøgelser viser, at børn, som vedvarende har været indblandet i mobning af andre i skolen, som voksne er 4 gange mere udsatte for: At blive indblandet i voldsforbrydelser Blive fængslet Blive indblandet i vold i hjemmet Begå overgreb mod deres børn Være ude af stand til at holde på et job

Hvad betyder det for et barn at være udenfor? Dysfunktionelle relationer / dynamikker Både afvisende og afviste børn mødes med negative forventninger til motiver og hensigter. Selv positive ændringer i adfærd kan tolkes negativt. Fastlåsning af roller