Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Drømmescenarie – om 2 til 3 år
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Alle børn skal være del af fællesskabet
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Digitale medier og mobning
Reformmesse på Sofiendalskolen
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Elevernes digitale dannelse
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan?
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Folkeskolereformen - generel information
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Tinderhøj Skole Den digitale skole i Rødovre
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
 Skal fra starten være om nære og genkendelige ting  Skal være med mulighed for gentagelse  Skal give eleverne en positiv tilgang til et nyt sprog.
Alle børn er alles ansvar
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
Den inkluderende skole
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Læringskultur og elevinddragelse
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
INTERNATIONALISERING I GYMNASIET
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Organisering Sproglærerforeningen er en faglig forening under Danmarks Lærerforening Hovedstyrelsen Fagudvalg: Engelsk Fagudvalg Tysk Fagudvalg Fransk.
Præsentationens transcript:

Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København, bm@learning.aau.dk Mads Bo-Kristensen, Vejle Kommune madbo@vejle.dk

Tre pointer It er med til at øge børns fremmedsprogskompetencer Det it-baserede læringsmiljø er globalt – engelsk er hovedsproget Børn lærer sproget hurtigere hvis de tidligt har adgang til at producere og interagere meningsfuldt på sproget

Emma og Emil…

Personlige og intuitive teknologier

Også i daginstitutionen…

Børns brug af internet i DK 98 % har adgang til internet hjemme 74 % internetadgang på eget værelse 81 % bruger internet hver dag Børn er i gennemsnit 7 år ved internetdebut

Børns internetvaner og fremmedsprog

Børn og unge møder engelsk og andre sprog på nettet… F.eks når de: Spiller Søger information Kommunikerer med andre

Det vil sige: Børnene er ikke sproglige begyndere, når de starter i skole De er vant til at agere og kommunikere globalt De bruger sproget som et middel – ikke som et mål i sig selv

Hvad betyder det for sprogundervisning i en globaliseret verden?

International tendens ift engelskundervisning siden 1990erne: Fra fremmedsproglig kompetence til tosproglig kompetence Fra fremmedsproglig kompetence til grundkompetence Engelsk som ‘begyndersprog’ i indskoling og daginstitutioner (Graddol 2006)

Strategiske satsninger på engelsk og it kompetencer globalt: Engelsk og it er grundkompetencer i videnssamfundet Engelsk og it er med til at skabe kompetente samfundsborgere og konkurrencedygtige nationer

Argumenter for engelsk fra første klasse? Sprogligt kompetenceløft i globaliseret verden Udnytte børnenes nysgerrighed omkring og erfaringer med sprog Imødekomme forældres forventninger til hvad skolen skal kunne tilbyde børn i en globaliseret uddannelseskultur

Gode betingelser for tidlig sproglæring Alderssvarende didaktik (lærerkompetencer) Motivation Kontinuitet Feedback It og visuelle/sansebaserede måder at lære på (f.eks Edelenbos et al 2006)

Hvad kan it tilbyde i begynderundervisningen ? Interaktion Multimodalitet Sprogligt ‘input’ Hurtigt feedback (f.eks Nutta et al. 2002)

Hvad arbejdes der f.eks med i begynderundervisningen? Konkrete og dagligdags emneområder Sprog og handling Musisk-kreative aktiviteter (sange, rim, spil) ordforråd Selvtillid og kommunikationsfærdighed

Nye udfordringer for lærerne Alderssvarende didaktik Integration af it Differentiering og inklusion Nye læremidler

Nye muligheder i sprogundervisningen

Integrerede og intuitive teknologier

Web 2.0 og elevproduktioner

Nye læremidler

Hvad har vi fokus på i dag (‘Prøv selv’): Eleven som producent (web 2.0) Legende og kreative tilgange til sproget Forskellige læremidler

En rejse i digitale universer Fokus på engelsk Skoletube og Google Apps Før – under - efter

Web 2.0 – Produktion og deling

Web 2.0 for børn

Lav jeres egen filmkanal

Google Apps for skoler

Google Apps for skoler

3 ord om læring i Skyen Før – under – efter Digital kultur i og udenfor klassen

Meningsfuld digital interaktion og produktion Prøv selv (1) Instruktion og spørgsmål til overvejelser www.sprogit.blogspot.com

Digital interaktion og produktion Prøv selv (2) Instruktion og spørgsmål til overvejelser www.sprogit.blogspot.com

Opsamling og spørgsmål